Het ponny - rätt ridsätt?

Sv: Het ponny - rätt ridsätt?

Tack!! Jag har också sett en hel del ponnies som blivit totalt överhettade på tävling och där ryttarna fått kämpa för att överhuvudtaget sitta kvar. Verkar inte vara ett direkt ovanligt problem. Men eftersom det hela tiden går i rätt riktning för min dotter och hennes ponny fortsätter vi att jobba och kommer inte att ge upp i första taget.

Nej, det är inte ovanligt problem, men att låta sina barn rida sådana ponnyer tycker jag är direkt oansvarigt. Många betslar upp dem och ungarna lär sig ingenting mer än att antingen åka ponny eller slita och dra i dom.
Varför köper man inte en ponny som passar i temperament och utbildningsgrad istället? Är det snålhet eller okunnighet? Hur vågar man utsätta sitt eget barn för något sådant?

Men jag känner ju dom. Jag vet ju precis hur det sett ut och även om de behöll ponnyn ett tag och hon växte ur den så tror jag inte att det var nån drömponny för dom heller. Dessutom är ryttarinnan jätteduktig och ponnyn var definitivt inte hennes första ponny. Den hoppade hur som helst inte lugnt för henne heller även om de tog sig över hinder och fick några placeringar.

Kan inte annat än hålla med dig om detta. Jag känner inte de förra ägarna personligen, men har sett ponnyn den tid den var i klubben.

Men har man nu ändå köpt den och vill behålla den så är det ju bra att försöka göra det bästa möjliga av det hela. Bra att fråga om hjälp och testa olika utvägar så det tycker jag att Nashua och hennes dotter ska fortsätta göra ändå.

Jag har dessvärre inga speciella råd att ge mer än att det är bra att rida för instruktör så ofta som möjligt. Om man inte är ense om något som instruktören säger så be den utveckla och förklara vad den menar. Ta upp de frågetecken man har, t ex: "Om vi sitter ner på ponnyn och försöker kontrollera den så känns den som om den bara går emot, är det inte bättre än att stå i fältsits och hänga med i svängarna? Vad händer om vi rider i fältsits istället, vad leder den ridningen till och skulle det vara sämre för just detta ekipage"?

Jag tror att man lätt faller för att ponnyn har tävlat höga klasser och då drar slutsatsen att detta måste ju vara en läromästare !

Eftersom vi är ett helt gäng erfarna ponnymammor och vi dessutom känner till din ponny så tycker jag att du borde lyssna på oss. Vi försöker faktiskt hjälpa dig.

Om din dotter är 9 år, inte så erfaren, tycker det är lättast att ställa sig i fältsits och hänga med, tränar för instruktör 1 ggr/månad, inte lyssnar på sin tränare, då har ni köpt helt fel ponny. Tyvärr.

Eftersom ni nu har köpt ponnyn och ni är fästa vid den så får du ändra på de andra faktorerna. Se till att din dotter rider så mycket som möjligt för instruktör, låta henne paralellt rida t.ex. på ridskola. Lära henne rida så hon har en chans att tackla problemen.

Jag hade aldrig tillåtigt min dotter att åka runt utan kontroll på en så het ponny då hon var 9 och oerfaren. Främst för skaderisken, men även eftersom det är meningslöst. Var kommer hon med sin ridning? Hon får ju inte en chans att utvecklas och lära sig jobba en häst ordentligt.

I en annan tråd frågar trådskaparen :

om man gör samma sak, dvs köper en ponny som t ex tävlat SM säsongen innan och man har den ryttarmässiga kapaciteten för den nivån, kan man då bara anmäla ponnyn till nationella tävlingar rakt av eller måste man "jobba sig upp" via lokala och regionala tävlingar?

Jag tror tyvärr att det svarar på frågan om varför man köper en sådan ponny. Hoppas att jag har fel och det finns någon bättre förklaring.

Nej, det är inte ovanligt problem, men att låta sina barn rida sådana ponnyer tycker jag är direkt oansvarigt. Många betslar upp dem och ungarna lär sig ingenting mer än att antingen åka ponny eller slita och dra i dom.
Varför köper man inte en ponny som passar i temperament och utbildningsgrad istället? Är det snålhet eller okunnighet? Hur vågar man utsätta sitt eget barn för något sådant?

Jag hoppas att du här talar i allmänna termer, och inte specifikt om vårt fall. Jag kan inte svara för vad andra människor gör, men i vårt fall anser jag att vi handlat så ansvarsfullt som man kan begära. Vi hade tidigare en ponny till låns som sades vara tryggheten själv, men som visade sig vara livsfarlig. Den skickade vi iväg efter 6 veckor, trots barnens tårar. Jag skulle ALDRIG, upprepar ALDRIG, utsätta mitt barn för uppenbar fara i form av en farlig häst. Vi har haft den här ponnyn, som vissa tycks veta så ENORMT mycket om, i 7 månader nu, och min dotter har inte blivit avkastad eller ramlat av en enda gång. Ingenting farligt har hänt överhuvudtaget: det enda problemet vi hade var när hon blev överpigg och drog iväg på framhoppningen på en träningstävling (dottern hade inga svårigheter att få henne att lugna ner sig efter en liten stund). Det var den händelsen jag från början berättade här om på Buke; efter det har vi bytt bett och tränat en massa med lydnad och som jag redan sagt har allt blivit väldigt mycket bättre och dottern har genomfört en klubbtävling utan några som helst incidenter. Om det hade gått åt fel håll och bara blivit sämre och sämre skulle vi givetvis ha gjort oss av med ponnyn. Men det går ju redan nu bra, så det finns ingen anledning att sälja ponnyn i nuläget.

I en annan tråd frågar trådskaparen :

Jag tror tyvärr att det svarar på frågan om varför man köper en sådan ponny. Hoppas att jag har fel och det finns någon bättre förklaring.

Nej nu dj-lar får det vara nog med påhopp!! Det var en allmän fråga och gällde inte alls den här ponnyn! Jag frågade för att en ytlig bekant köpte en ponny med SM-meriter och jag såg att dom startade regional tämligen omgående. Jag orkar inte med den här diskussionen längre, den har urartat fullständigt och jag kommer aldrig mer att ta upp några som helst frågor på Buke.

Eftersom vi är ett helt gäng erfarna ponnymammor och vi dessutom känner till din ponny så tycker jag att du borde lyssna på oss. Vi försöker faktiskt hjälpa dig.

.

Försöker hjälpa? Ja, några här har gjort det, men definitivt inte du som sysslar med rena påhopp och antyder att vi skulle ha skaffat den här ponnyn bara för att få snabba vinster i höga klasser. Min dotter och jag klarar oss utmärkt, tack, utan den sortens "hjälp".

Litenvit frågade om det var snålhet eller okunnighet, jag citerade dig. Och jag har alltså gjort ett påhopp? Jaja...

Jag tror att ni ska lyssna på er tränare och sakta men säkert jobba er fram dit, locka/lura ponnyn till att sakta acceptera hur den ska ridas.
I bland kan man inte ta allt på en gång, utan man får jobba med en bit i taget.
Tror att det skulle göra susen med en bra dressyr tränare en gång i veckan, få ponnyn att börja jobba ordentligt med sin kropp, samt att din dotter känner ökad kontroll över att mer och mer kunna behärska sin ponny. Där efter i det dagliga dressyr jobbet lägga in bommar.

Börja tömkör ponnyn, man kan komma åt och jobba dem väldigt mkt där (som vuxen) och även jobba dem över bommar och små hinder!

Jag tycker det är positivt för en ung ryttare att ha en ärlig häst som hoppar och inte stannar, dock är det viktigt för din dotters fortsatta utveckling (för att inte förstöra sin ridning) att jobba på problemet och börja "rida" hästen och inte bara åka med i farten.
Dock samtidigt är det viktigt att dottern ska tycka det är roligt och slippa prestations krav.

Läste inte alla inlägg emellan, så jag kanske skrivet nått som du redan har läst av nån annan, men så kan de gå.
Har inte sett varken din dotter eller ponny så jag kan inte utala mig i hur mycket kontroll det är eller inte.

Enligt egna erfarenheter så funkar vissa heta hästar/ponnyer bättre med en lätt sist, då vissa har en tendens att uppleva sitsen som en framåtdrivande hjälp när man rider mot hinder. Personligen tycker jag att de är svårare att känna att man har riktigt kontroll i den lätta sitsen, men de är ju en träningsfråga. Min hopptränare tjatar alltid om att man ska kunna påverka hästen lika mycket i lätt sits som när man sitter ned :P
Jag tycker att du ska försöka komma överrens med tränaren hur ni ska lägga upp träningen, kanske ge ett förslag om att ändra sitsen ett tag för att se hur det går. :)

Senast ändrad av en moderator:

Läste inte alla inlägg emellan, så jag kanske skrivet nått som du redan har läst av nån annan, men så kan de gå.
Har inte sett varken din dotter eller ponny så jag kan inte utala mig i hur mycket kontroll det är eller inte.

Enligt egna erfarenheter så funkar vissa heta hästar/ponnyer bättre med en lätt sist, då vissa har en tendens att uppleva sitsen som en framåtdrivande hjälp när man rider mot hinder. Personligen tycker jag att de är svårare att känna att man har riktigt kontroll i den lätta sitsen, men de är ju en träningsfråga. Min hopptränare tjatar alltid om att man ska kunna påverka hästen lika mycket i lätt sits som när man sitter ned :P
Jag tycker att du ska försöka komma överrens med tränaren hur ni ska lägga upp träningen, kanske ge ett förslag om att ändra sitsen ett tag för att se hur det går. :)

Tack för konstruktiva synpunkter. Min dotter jobbar med båda typerna av sitsar nu. Så sent som nu i eftermiddag hopptränade vi litet grann, och hon kunde galoppera mot hindret i lugnt tempo och landa i samma lugna rytm upprepade gånger. Vi kommer att fortsätta att träna och jobba, men jag väljer att inte fortsätta diskussionen här på Buke något mer, av skäl som du säkert förstår (se några inlägg ovanför). Tack i alla fall!

Jag tror att ni ska lyssna på er tränare och sakta men säkert jobba er fram dit, locka/lura ponnyn till att sakta acceptera hur den ska ridas.
I bland kan man inte ta allt på en gång, utan man får jobba med en bit i taget.
Tror att det skulle göra susen med en bra dressyr tränare en gång i veckan, få ponnyn att börja jobba ordentligt med sin kropp, samt att din dotter känner ökad kontroll över att mer och mer kunna behärska sin ponny. Där efter i det dagliga dressyr jobbet lägga in bommar.

Börja tömkör ponnyn, man kan komma åt och jobba dem väldigt mkt där (som vuxen) och även jobba dem över bommar och små hinder!

Jag tycker det är positivt för en ung ryttare att ha en ärlig häst som hoppar och inte stannar, dock är det viktigt för din dotters fortsatta utveckling (för att inte förstöra sin ridning) att jobba på problemet och börja "rida" hästen och inte bara åka med i farten.
Dock samtidigt är det viktigt att dottern ska tycka det är roligt och slippa prestations krav.

Tack för bra synpunkter. Ja, jag tror också att det är jätteviktigt med dressyrträningen. Dessutom försöker vi plocka in små hinder och naturhinder flera gånger i veckan, vid sidan av den regelrätta hoppträningen, för att det inte ska bli så stor grej av hoppningen och det fungerar väldigt bra. Jag skrev att tränaren kommer en gång i månaden, men med det menade jag just den speciella tränaren som den här tråden ursprungligen gällde. Vi har en annan tränare också, som kommer varje vecka. Så vi gör vad vi kan för att allt ska bli bra, och det börjar också ge resultat nu. Därför känns det väldigt knäckande med den typen av påhopp som ett par stycken här på forumet ägnar sig åt (se några inlägg här ovanför). Av den anledningen blir det här slutpunkten för min del i den här diskussionen, men jag tackar dig och alla andra som haft konstruktiva synpunkter.

När jag red ponny ägde jag en jätte het D-ponny och min hopptränare sa LÄTT SITS! När man sitter ner på en het häst/ponny kan dom tolka det som frammåtdrivande, som en tidigare har skrivit i tråden, därimot kan jag inte hålla med om att det är svårare att kontrollera hästen, funkade mycket bättre med lätt sits för mig och min ponny, dock har jag mycket längre ben än din dotter så jag kan inte säga att hon SKA stå upp.

Jag tycker du ska ta din dotter och ponny till lite andra tränare, testa er frammåt och träna gärna för någon dressyrtränare också.

och som någon annan skrev, glöm inte att din dotter ska tycka det är roligt, hon är ju trots allt bara 8 år, allt ska inte vara blodigt allvar..

lycka till med ponnyn :D

Hur många gånger kan man avsluta en diskusion :angel:

Om nu nu tycker den här specialla tränare känns så fel så förstår jag inte varför ni forstätter, varför håller ni er inte till er "veckotränare" och vad säger er "veckotränare", ska hon sitta ner eller åka runt ståendes?

Även om det inte har hänt något (ännu) vilket känns som ren tur när jag läser din beskrivning av er ponny, så är faktiskt risken stor att det kan göra det, jag hade aldrig satt upp ett barn på en sådann lite ponny, jag har sett allt för hemska saker hända när barn sitter på "hoppmaskiner" som de inte klarar av, jag anser att en ponny man inte kan ta tag i utan att den börjar sparka bakut mm är inte en ponny för ett litet barn och med den ridningen (eller avsaknade av känns mer rätt beskrivning) för att det ska funka alls, ger absolut inget i längden.

Ja, i det inlägget svarade jag i rent generella termer, det var en kommentar om företeelsen i sig, inte speciellt riktat mot dig.

När jag red ponny ägde jag en jätte het D-ponny och min hopptränare sa LÄTT SITS! När man sitter ner på en het häst/ponny kan dom tolka det som frammåtdrivande, som en tidigare har skrivit i tråden, därimot kan jag inte hålla med om att det är svårare att kontrollera hästen, funkade mycket bättre med lätt sits för mig och min ponny, dock har jag mycket längre ben än din dotter så jag kan inte säga att hon SKA stå upp.

Nu svarar inte jag till TS, men ur personlig erfarenhet.

I augusti förra året köpte jag en c-ponny som var väldigt het.
Jag har tränat både dressyr och hoppning varje vecka sen dess.
Hon var väldigt het och jag hade stora problem med tempot, eftersom jag också är väldigt liten och lätt.
Men först nu har det börjat gå ett jättefint tempo, utan några minskningar/ökningar, utan bara galoppera och hoppa i princip.

Det jag vill säga att det beror på hur man sitter. Jag har aldrig stått upp på henne då hon blir överhettad och tolkar det som framåtdrivande. Det handlar också om styrka och teknink. Att rida med sits och ben, och verkligen använda magmusklerna. Det är först nu som jag har börjat göra det, och då tolkas inte sitsen alls som framåtdrivande.
Förut kunde jag ligga bakåt och dra, slita och såga utan att det hjälpte. Nu har jag ingenting i handen, sitter helt stilla, och använder knappt handen. Jag trodde ju aldrg för ett halvår sen att jag skulle kunna rida utan hand på min pigga ponny.
Ridning är en aha-sport och det är svårt att förklara saker rakt av, utan det är när man får aha-upplevelsen som man förstår till fullo.

Hur många gånger kan man avsluta en diskusion :angel:

Om nu nu tycker den här specialla tränare känns så fel så förstår jag inte varför ni forstätter, varför håller ni er inte till er "veckotränare" och vad säger er "veckotränare", ska hon sitta ner eller åka runt ståendes?

Även om det inte har hänt något (ännu) vilket känns som ren tur när jag läser din beskrivning av er ponny, så är faktiskt risken stor att det kan göra det, jag hade aldrig satt upp ett barn på en sådann lite ponny, jag har sett allt för hemska saker hända när barn sitter på "hoppmaskiner" som de inte klarar av, jag anser att en ponny man inte kan ta tag i utan att den börjar sparka bakut mm är inte en ponny för ett litet barn och med den ridningen (eller avsaknade av känns mer rätt beskrivning) för att det ska funka alls, ger absolut inget i längden.

Kan inte hålla med dig om följande del!
jag anser att en ponny man inte kan ta tag i utan att den börjar sparka bakut mm är inte en ponny för ett litet barn och med den ridningen (eller avsaknade av känns mer rätt beskrivning) för att det ska funka alls, ger absolut inget i längden

Min första ponny (D ponny) delade jag med min syster. Min syster kunde mkt mer än mig och var mkt längre än vad jag var. En ponny för min storlek skulle ha varit en B eller C ponny. Jag hade bara erfarenhet från ridskola, medans min syster hade haft en fodervärds ponny.
Ponnyn var ett monster, mkt het, uppstressad med rullande ögon, rädd för allt och mkt stark för lilla mig, som knappt hade benen nedanför sadlen. Mina föräldrar fick leda ponnyn till och från ridhuset (från stallet en bit bort) han var så jobbig att de fick gå i volter hela vägen för att han inte skulle springa i väg.
Men med tränig, träning och åter träning så blev slutresultatet bra! Och jag lärde mig enormt mkt under tiden jag hade honom och vi tävlade upp i MSV klasser i hoppning, och då var han lugn och mkt välriden. DOck om det satt en ryttare med hård hand på honom så blév han "het" igen, pga att han ville springa undan det obehag som drog i honom i munnen (han hade en väldigt fin och känslig mun).
När man rider en väldigt framåtthäst så måste man lära sig att rida och inte bara åka med, man måste lära sig att sitta ner och hålla om hästen med sitsen och rida hästen med sin kropp = trygghet för hästen, samt släppa trycket från tyglarna och bara behålla ett lätt stöd och göra små lätta förhållningar.

Sedan kan jag förstå TS ifråga sättande av sin månadstränare, och vad är det för fel med det? Frågar man aldrig så får man inga svar! Och vad är det för fel att ha en vecko tränare och en månadstränare? Förutsättningarna är ju dock att tränarna ska ha ungefär samma syn på ridningen, annars så kan det bli lite förvirrande...

I övrigt så kan jag inte förstå hur vissa tänker här i tråden. Gå bara ut och titta på en ponnytävling, lokal upp till Nat. Där är många ponnysar som bara rusar fram utan att ryttaren har någon koll, TS är i alla fall intresserad av att sin dotter ska få kontroll över sin ponny.
Och olycker kan lika lätt hända med en lugn häst för att ryttaren rider som en kratta, eller igentligen vad säger att en ryttare på en lung häst "rider", en sådan ryttare kan med bara åka med och styra mot hinderna...

Jag tycker att du överreagerar lite om jag ska vara ärlig. Du reagerade starkt på mitt första inlägg också, trots att det inte var ett dugg elakt.

Hur som helst så får man ibland acceptera att en viss ponny är på ett visst sätt. Och sen får man lära sej att rida den ponnyn. Jag vet inte vilken ponny det är, men av tråden att läsa så har det alltid varit lite problem med den. De flesta b-ponnierna på MSV-nivå är mycket svårridna, och därför rider man de inte speciellt mycket utan hänger mest med när de hoppar.

Jag förstår att du vill ha en duktig ponny till din dotter, men det är inte många 9-åringar som får någonting ut av att ha en MSV-ponny när de själva inte har motoriken för att tävla de klasserna.
Varför köpte ni ponnyn om det inte klaffade från första början?

Jag hade jättegärna sett en video eller bara en bild på ponnyn för att se hur den ser ut och beter sej. Vad jag tycker är het tycker andra är helstolligt. Vad jag tycker är svårridna hästar tycker andra är slaktsdjur....vad jag menar är att vi har alla olika åsikter om vad het är.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 612
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar