Het ponny - rätt ridsätt?

Sv: Het ponny - rätt ridsätt?

Du behöver inte hålla med mig, men det är mina åsikter inte dina.

Jag har väl aldrig ifrågsatt att de har en månadstränare och en veckotränare, eller har jag det?

däremot undrar jag varför man fortsätter med månadstränaren om man uppenbarligen inte är nöjd och jag undrar också vad veckotränaren har för åsikt i frågan, den verkar de mycket mera nöjd med.

Detta är inte till dej, Fikus. Det är till dom flesta i den här tråden, det känns som att tipsen har tagit slut nu, och folk bara käftar mot varandra? Tråkigt att man alltid ska se folk haka upp sig på andra folk tips, även om det leder till en konversation i början blir det alltid gnälligt i slutet. Kan man inte störa sig på folk lite diskret istället? Tror TS bara ville ha råd, inte tjafs av tipsgivarna själva vilka tips som är bäst, är väl upp till henne att bestämma. Nu gjorde iofs jag det som jag skrev att jag tyckte folk skulle undvika, men jag ber om ursäkt om det. Även för den lilla trådkapningen jag gjorde! //Ellinor

Jag skrev "somliga", okay? Ta en titt på "ramonarunds" inlägg här ovan, det var det jag blev ilsken på. Hade inte tänkt återvända till den här diskussionen, men nu gör jag det för att förtydliga mig. Visst, min flicka är bara 9 år men det innebär inte att hennes åsikter och känslor inte skulle vara värda att respekteras och tas på allvar. Hon rider sin ponny nästan varje dag, tränaren ser henne i hoppning kanske 1 gång i månaden. Min dotter är nedslagen nästan varje gång efter träningen och hon har svårt att sova natten innan. Hon menar att det här ridsättet inte passar henne och hennes ponny.

Alla ni som pratar om att "åka häst": min dotter åker inte häst, hon rider visst och hon tar tag i ponnyn när den blir för stark. Men hon rider på ett mjukt och följsamt sätt och hon upplever själv att ponnyn blir lugnare när hon lättar från ryggen och står upp i stigbyglarna. Det jag har velat diskutera är om det kan finnas alternativa sätt att rida heta hästar på. Jag har full respekt för att tränaren kan mer än jag i den här frågan, men man måste väl kunna få ta upp till diskussion och ha rätt att ifrågasätta vad en tränare säger och tycker?? De är väl inga gudar, eller?

Kan ni inte prova att byta tränare och hitta en tränare som din dotter trivs med? Nog kan eran tränare vara superduktig på vissa saker men han/hon kanske inte passar för eran dotter. Det ska ju vara kul att träna! :)

Har intresserat läst igonom nästan hela tråden då jag har en egen B-ponny som uppför sig på ungefär samma sätt. Är din dotters ponny pigg när hon inte rider över hinder? Är ponnyn stressad när hon hoppar eller är den bara pigg och glad? Kommer ponnyn in rätt på varje hinder eller hoppar hon av för sent eller för tidigt?
Är ponnyn bara pigg och glad och kommer rätt mot hindren tycker jag att det verkar helt ok och så länge galoppen är så pass lugn så att ponnyn klarar kurvorna i en bana.

Jag skrev "somliga", okay? Ta en titt på "ramonarunds" inlägg här ovan, det var det jag blev ilsken på. Hade inte tänkt återvända till den här diskussionen, men nu gör jag det för att förtydliga mig. Visst, min flicka är bara 9 år men det innebär inte att hennes åsikter och känslor inte skulle vara värda att respekteras och tas på allvar. Hon rider sin ponny nästan varje dag, tränaren ser henne i hoppning kanske 1 gång i månaden. Min dotter är nedslagen nästan varje gång efter träningen och hon har svårt att sova natten innan. Hon menar att det här ridsättet inte passar henne och hennes ponny.

Alla ni som pratar om att "åka häst": min dotter åker inte häst, hon rider visst och hon tar tag i ponnyn när den blir för stark. Men hon rider på ett mjukt och följsamt sätt och hon upplever själv att ponnyn blir lugnare när hon lättar från ryggen och står upp i stigbyglarna. Det jag har velat diskutera är om det kan finnas alternativa sätt att rida heta hästar på. Jag har full respekt för att tränaren kan mer än jag i den här frågan, men man måste väl kunna få ta upp till diskussion och ha rätt att ifrågasätta vad en tränare säger och tycker?? De är väl inga gudar, eller?

Men de som hon skriver är ju sant, jag kan ifs förstå att hon ställer sej upp, eftersom det blir mkt lättare att ta tag i ponnyn när man står upp, jag har själv ridit en het b-ponny, och det blev lättare att stå upp.

Tror ponnyn är lugn för att den får bestämma tempot själv.
Så jag skulle ha lyssnat på tränarens råd.

Min hopphäst är extremt het, så att det blir livsfarligt om hon får bestämma tempo. Visst är det mkt slit många avsaktningar på träningarna som hon gärna skulle skippa osv. Men nu börjar det klarna och det känns betydligt stabilare.

Jag vill bara börja med att klargöra en sak; bara för att ryttaren rider i en lätt sits innebär det INTE att han eller hon åker häst. Jag själv har alltid en lätt sits som utgångspunkt och sätter mig ner de gånger det behövs. Detta gör både att ryttaren får en bättre balans (tvingas ha vikten i stigbygeln) och sitsen hjälper till att bli som en extra pådrivande hjälp när ryttaren sätter sig ner. Om ni tvivlar, se på världseliten, där många har en lättare sits.

Sen för övrigt, som jag tidigare skrivit här på buke, finns det ingen prestige i att rida på tränsbett. Vissa hästar trivs på ett skarpare bett, då detta medför att ryttaren tar lättare förhållningar (min häst hör till denna kategori). Det viktiga är väl alltid att hitta ett bett som hästen trivs med och känner sig trygg med? oavsett vad det är för bett?!

Hej, här vågar man väl knappt komma med något inlägg, men måste bara skriva att jag (av erfarenhet)vågar mig på att säga att det visst finns flera olika sätt att rida en het ponny på, men anser egentligen det omöjligt att svara på vilket sätt som passar vilken om man inte sett ponnyn i verkligheten, de kan vara heta på helt olika sätt.

Vissa hästar (sådana som är heta, lättstressade) blir lätt ännu hetare av att man sitter ner eftersom man i varje språng lätt "skjuter" på den med sitsen, där kan det vara att föredra att inta en lättare sits, men ändå måste man, naturligtvis, förhålla. Andra hästar vill bara springa fort, men är "egentligen" inte heta, där kan det fungera bättre att sitta ner och ta tag i dem och säga ifrån att; hörrudu, vänta på mig!

Sen anser jag det nödvändigt att man ser till hästen också, vissa trivs helt enkelt bättre med ett litet högre tempo och är de bara hinderkloka kanske man kan jämka lite.

Kan bar själv säga att rider man för en bra tränare så ser de oftast vilket som passar vilken häst (har de inte tillräckligt med erfarenhet själva kan de dock inskränkta till vilket sätt de själva vill rida i och kan inte se till nyanserna, men då har du inte en tillräckligt bra tänare)

tycker att det där med att sakta av till trav mellen hindren är helt korrekt! tränaren ger väl denna instruktionen för att h*n inte tycket att nin dotter har kontroll på ponnyn, och her man inte det så ska man, enkigt min mening, inte hoppa bana med den heller. och varför rida för denna tränaren om dottern ändå struntar i det hon har gjort på träningen och rider som hon vill när ni är själva...visst finns det många ponnyer som har ett ganska friskt grundtempo, och jag vet ju inte om eran ponny är en sådan, men tempo och lydnad är två skilda saker, om din dotter bevisligen har kontroll över sin ponny och kan tex. hoppa ett hinder och så säger du: "gör halt vid c" så SKA detta fungera! lycka till i fortsättningen!

min ponny hoppar inte om man lägger sig i för mkt, måste ha lätt hand och låta honom springa framåt, men man måste vara med med benen så han känner att man är med, :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis vad du menar! :bow:
Själv har jag precis slutat på ridskolan där jag red förut, då jag inte alls gillade sättet som min ridlärare ville att jag skulle rida hennes hästar på. (Hon: 30 års erfarenhet, Jag: 10 :smirk:)
Jag tror, att ni kanske bör hitta en annan tränare, som passar din dotter och hennes ponny bättre, och som kan ge henne hjälp utan att det känns fel för henne.
Varför rida "tvärt-om-ridning? Hur ska man då kunna trivas och ha kul + få ett bra förhållande med sin häst?? Borde man inte mötas någonstans på mitten? SJÄLVKLART menar jag inte att man ska låta hästen bestämma allt. (Men det där med ledarskap är en helt annan diskussion)
Och NÄR i sin text skrev TS att hennes dotter lät sin häst rusa omkring, och att dom kunde krascha när som helst? Hon påpekade ju tom. att hästen blev LUGNARE med mjukare ridning. Man ska nog inte uttrycka sig så som somliga inlägg i den här tråden gjort när man inte har en aning om hurdan hästen är till psyket. Rädd eller närvös? Då kan det göra mkt skada om man "tar tag i den" för mkt. Duktig liten tjej tycker jag!!

Jag röstar för att ni byter tränare, en som kanske också är kunnig i NH, och hjälpa er att jobba med hästen från marken, löshoppning m.m Det kan göra Stoor skillnad när hon rider sedan! Inte för att den gamla tränaren var dålig på något sätt, han kanske gör underverk för en annan ryttare, men han passar nog inte för din dotter!

Lycka till! :) - Hanna

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bara börja med att klargöra en sak; bara för att ryttaren rider i en lätt sits innebär det INTE att han eller hon åker häst. Jag själv har alltid en lätt sits som utgångspunkt och sätter mig ner de gånger det behövs. Detta gör både att ryttaren får en bättre balans (tvingas ha vikten i stigbygeln) och sitsen hjälper till att bli som en extra pådrivande hjälp när ryttaren sätter sig ner. Om ni tvivlar, se på världseliten, där många har en lättare sits.

:bow::bow:

P.s När jag skrev tidigare inlägg hade jag endast läst sida ett i diskussionen :o

Jag tror att många i denna tråd har fel! Om du nu skulle låta din dotter åka runt på ponnyn o inte arbeta den så skulle nog inte du be om tips o råd här. Hitta en annan tränare som går ihop med både ponnyn och din dotter.. Med tiden och mycket träning kommer detta att lösa sig, det gäller bara att hitta 'alla knappar'
Men lycka till! Jag tror att allt löser sig med eran inställning ;)

Även heta hästar ska gå och rida! Men heta hästar kräver en ruttinerad ryttare, jag tycker det låter som dottern och ponnyn håller på att lära sig tillsammans och då blir det svårare och tar längre tid, därmed har jag inte saga att det är sämre... det gäller bara att ha mer tålamod!

Heta hästar bli ofta hetare om man sitter ner på dom, istället för att låta hästen hålla sitt tempo så skjuter man fram hästen lite med sätet i varje galoppsprång. Genom att tex rida lätt i galopp så kommer man lite närmare sadeln, utan at störa hästen allt för mycket. Ponnyn behöver acceptera att ryttaren bestämmer farten, för säkerheten! Och så småningom kunna sitta ner i sadeln. Heta hästar/ponnyer kräver ofta mycket mer ridning än en normal pigg häst. Jag har båda delarna hemma, en extremt heting och en normal pigg. På den heta hästen är det ridning i varje sekund, så fort hon börjar tänka mer själv så blir hon het. Andra hästen får man låta gå lite mer som den vill för att få upp ett bra tempo och få hästen att bli mer allert. Mer markarbete och dressyr där ryttern sitter ner och rider lätt i trav och galopp verkar vara en ide för eran ponny. Bommar och cavalletti så ponnyn inte uppfattar alla hinder med rusa och stress. Hoppa något litet hinder när ponnyn är trött i slutet av ridpasset. lugna trav övergångar mellan hinder och volter brukar hjälpa väldigt mycket. Så rider man stora hästar och det ska väl inte vara skillnad på ponny och storhäst? Om ni inte trivs med tränaren, skaffa en som ni trivs med bättre! :) Lycka till! När man får sånna där hoppkanoner lugna brukar de kunna hoppa hus!

jag tkr ni ska testa träna för en annan tränare. det kan va väldigt svårt med en het häst som första häst. kanske finns de en äldre mer erfaren ryttare som kan ta er häst ngn gång ibland och driva ihop den riktigt och se om den lugnar sig. det är svårt när man inte har sett de själv också. men jag tror mer på att hon ska stå upp i lätt sits än att hon ska sitta ner den kan stressa hästen mer. men om den blir för het kan hon sätta sig ner några steg och få tillbaka han riktigt sen ställa sig upp och driva den frammåt igen :) bara hon inte är för hård i handen för då kan hästen dra ännu mer :) träna också mkt på övergångar i skritt trav och galopp. t.ex. galoppera ett halvt varv sen sakta av till skritt och gör halt. mkt halter m.m så ni får hästen lite mer lyhörd och kanske lyssnar bättre på din dotter!

Min dotter är också nio år! :)
Hon vill bara hoppa och rida ut och galoppera...
Förra veckan var vi på hennes första dressyrträning eftersom jag anser att en god dressyr är grunden till all ridning. När vi åkte hem därifrån var min dotter gråtfärdig, hon tyckte att tränaren inte förstog henne och hennes ponny, ridningen går ju bättre "när jag får göra på mitt sätt"!
Vi resonerade och kom fram till att vi kunde göra en utvärdering efter 5 lektioner, självklart måste ju barnet ha förtroende för sin tränare och tycka att det är kul men man kan inte överlåta ansvaret på hur ponnyn ska ridas på en 9-åring. Jag såg vad tränaren försökte lära min dotter och ponnyn, jag vet att när hon fått ekipaget dit kommer min dotter vara jättenöjd med sig själv och jättestolt över sin ponny! 5 gånger är ett överskådligt antal träningstillfällen, hon kan se ett slut på eländet ;) och tränaren får en möjlighet att hinna nå fram med sina instruktioner till ekipaget.
Kanske något liknande kan vara modellen för er? Annars får ni leta efter en ny tränare till din dotter.

är han endast het då det står hinder framme, eller även under dressyr och uteritter?

Visst, min flicka är bara 9 år men det innebär inte att hennes åsikter och känslor inte skulle vara värda att respekteras och tas på allvar. Hon rider sin ponny nästan varje dag, tränaren ser henne i hoppning kanske 1 gång i månaden. Min dotter är nedslagen nästan varje gång efter träningen och hon har svårt att sova natten innan. Hon menar att det här ridsättet inte passar henne och hennes ponny.

Kan det vara så att din dotters tränare är lite dålig på att förklara för din dotter VARFÖR hon skall komma till ridning istället för att släppa iväg hästen.

Alla ni som pratar om att "åka häst": min dotter åker inte häst, hon rider visst och hon tar tag i ponnyn när den blir för stark. Men hon rider på ett mjukt och följsamt sätt och hon upplever själv att ponnyn blir lugnare när hon lättar från ryggen och står upp i stigbyglarna.

Det känns ju heller inte lika tydligt att hästen drar ifrån närman släpper kontakten. Om man sitter ner känns galoppen snabbare än om man står i lätt sits.

Det jag har velat diskutera är om det kan finnas alternativa sätt att rida heta hästar på.

Även heta hästar behöver drivning framåt. Ofta mer drivning än de slöa individerna. Ofta kommer man ifrån springet om man sätter sig ner, samlar ihop och driver. Man kan oftast "driva en het häst slö" genom att tvinga den att arbeta istället för att rusa.

Jag har full respekt för att tränaren kan mer än jag i den här frågan, men man måste väl kunna få ta upp till diskussion och ha rätt att ifrågasätta vad en tränare säger och tycker?? De är väl inga gudar, eller?

Självklart. Det finns ingen tränare som är ofelbar. De skickligaste tränarna uppmanar oftast till diskussioner och ifrågastättande av metoder (de är så pålästa och kunniga att de inget har att dölja). Det är de osäkra tränarna/ledarna som skyr ifrågasättanden.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 612
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V