Het ponny - rätt ridsätt?

Sv: Het ponny - rätt ridsätt?

Ramona gav två kloka svar. Varken oförskämt eller nedlåtande.

Idealet är att rida med ben och sits, inte tyglar. Du skriver att ni betslat upp och att din dotter ställer sig upp i lätt sits. Det är en genväg som tyvärr inte kommer att fungera. Visst kan ponnyn bli tillfälligt lugnare när hon lättar från ryggen och inte stör den. Just eftersom hon inte stör utan låter ponnyn gå på utan sitsinverkan.

Lyssna på tränaren eller byt tränare.

Och att rida för tränare en gång i månaden är alldeldes för sällan när man är 9 år och inte så erfaren. Ge din dotter bättre chans än så.

Om din dotter mår dåligt innan träningen och inte tycker att det passar henne och hästen så ska du helt enkelt byta tränare. Du får ingenting ut av den tränaren så varför rida för h*n och betala onödiga pengar? Svårare än så är det inte- ingen ska må dåligt innan deras lektion!

Jag menade absolut inte att vara oförskämd, utan bara säga min åsikt. Men jag antar att jag trampade på några ömma tår.

Ett barn på 9 år ska man givetvis lyssna på och hon måste få säga vad hon tycker. Men man ska inte lita på att de kan känna vad som känns rätt på en ponny. Det är få barn som har den talangen och de barn som har de brukar inte ha några problem alls att rätta till problemen på egen hand. Jag är tränare och har tränat massor med barn i mina dagar, så denna gången vet jag vad jag snackar om!

En het häst eller ponny brukar fungera bäst när man betslar ner och när man gör så lite inverkan på den som möjligt. Din dotter upplever att ponnyn är mer avslappnad när hon inte försöker rida den.
Frågan är hur ponnyn blir het, för det är stor skillnad på att bli stark och dra, än att vara känslig och göra luftsprång så fort man kortar upp den.
Hur är eran ponny? Kan du beskriva den lite mer utförligt? Vad gör den? Blir den stark eller bara krånglig när man tar i den? Hur hoppar den när den väl kommer till hindret?
Kan du kanske visa en video på ponnyn när den hoppar?
Är det bara i hoppningen ponnyn är såhär, eller hela tiden? Är den likadan när ni rider ut som den är på ridbanan?
Berätta så mycket du kan, då slipper vi missförstånd och vi kan vara med och hjälpa!

Jag menade absolut inte att vara oförskämd, utan bara säga min åsikt. Men jag antar att jag trampade på några ömma tår.

Ett barn på 9 år ska man givetvis lyssna på och hon måste få säga vad hon tycker. Men man ska inte lita på att de kan känna vad som känns rätt på en ponny. Det är få barn som har den talangen och de barn som har de brukar inte ha några problem alls att rätta till problemen på egen hand. Jag är tränare och har tränat massor med barn i mina dagar, så denna gången vet jag vad jag snackar om!

En het häst eller ponny brukar fungera bäst när man betslar ner och när man gör så lite inverkan på den som möjligt. Din dotter upplever att ponnyn är mer avslappnad när hon inte försöker rida den.
Frågan är hur ponnyn blir het, för det är stor skillnad på att bli stark och dra, än att vara känslig och göra luftsprång så fort man kortar upp den.
Hur är eran ponny? Kan du beskriva den lite mer utförligt? Vad gör den? Blir den stark eller bara krånglig när man tar i den? Hur hoppar den när den väl kommer till hindret?
Kan du kanske visa en video på ponnyn när den hoppar?
Är det bara i hoppningen ponnyn är såhär, eller hela tiden? Är den likadan när ni rider ut som den är på ridbanan?
Berätta så mycket du kan, då slipper vi missförstånd och vi kan vara med och hjälpa!

Hej Ramona!
Det är okay, jag överreagerade nog litet grann. Saker och ting blir ju alltid mera tillspetsade i skrift än när man kan se varandra face to face. Men jag förstår nu att du bara menade väl. Jag ska försöka beskriva ponnyn ordentligt så att du förstår hurdan den är. Hon är supersnäll och lugn i all hantering, utom sadling där hon har litet sadeltvång (inget som inte går att hantera, dottern sadlar själv). Ute i skogen är hon underbar, går fram var som helst, hoppar naturhinder och diken lugnt och okomplicerat. I dressyren är hon alltid en pigg häst, men fullt reglerbar i galoppen. Det är bara i hoppningen hon kan bli het på gröten, men långt ifrån alltid. Oftast fungerar det bra vid banhoppning att trava mot första hindret och tänka galopp några meter innan, snarare än att fatta galopp. Sedan blir det galopp resten av banan, och det går undan i snabbt tempo men min dotter klarar oftast av att ta tag i henne litet grann så att hon kan styra och svänga. Ponnyn är väldigt känslig och lyssnar på små signaler. Om man "bråkar" för mycket med den, dvs försöker korta upp den, kan hon göra bakutsprång eller studsa upp och ner på stället. Jag tycker att hon är litet grann som ett fullblod som är otålig att komma iväg och göra sitt jobb på banan, och inte kan förstå varför folk hejdar henne. Över hindren hoppar hon underbart, mycket rygg. Hon har helt klart en stor kapacitet (har tävlat Msv tidigare). Jag har filmer, men vet inte hur jag ska kunna visa dem? Kan någon tipsa?

Låter som vår D-ponny ganska exakt.

Hon trivs bäst med att få själv bestämma tempo, men hon måste vara reglerbar. Min dotter rider henne i olika tempon mot hinder, Hon försöker att träna extremt mycket lydnad och använder både trepunktsits, tvåpunkt och sitter ner. Målet är inte att bara få en lugn ponny utan också en lydig. Den skall kunna ridas i alla tempon. Om man fräser runt i hennes tempo skuttar hon visserligen inte omkring, men hon blir längre och längr och river. Dessutom är det farligt i vändningarna om det går för fort.

Vår ponny är det ingen vits att betsla upp (om det nånsin är det). Den skall ridas med säte och skänkel, den skall in under hjälperna. Att ta tag i den är helt värdelöst, visst den saktar ner tempot och stressar upp sig och börjar studsa. Med riktig ridning så funkar det.

Har man en känslig ponny som lyssnar är det bästa man kan göra att sätta på ett snällt bett.
På sådana ponnier sätter jag in ett rakt gummibett, du vet sådana där mjuka i silikon eller AppleMouth. Inget i hårt svart gummi!
Ett mjukt bett är bäst.
Det kan faktiskt vara så att eran ponny springer ifrån bettet när ni tar tag i henne för mycket. Vilket resulterar i att det bara kommer att gå fortare och fortare. Och att ponnyn känns olydigare och olydigare.

Hur funkar ponnyn när än äldre ryttare sitter upp? Har ni någon liten vuxen eller duktig tonåring som kan rida ponnyn ett par dagar för att se om det förändras någonting?

När det gäller video så kan du lägga upp dem på YouTube eller Photobucket och länka hit så vi får se.

Har man en känslig ponny som lyssnar är det bästa man kan göra att sätta på ett snällt bett.
På sådana ponnier sätter jag in ett rakt gummibett, du vet sådana där mjuka i silikon eller AppleMouth. Inget i hårt svart gummi!
Ett mjukt bett är bäst.
Det kan faktiskt vara så att eran ponny springer ifrån bettet när ni tar tag i henne för mycket. Vilket resulterar i att det bara kommer att gå fortare och fortare. Och att ponnyn känns olydigare och olydigare.

Hur funkar ponnyn när än äldre ryttare sitter upp? Har ni någon liten vuxen eller duktig tonåring som kan rida ponnyn ett par dagar för att se om det förändras någonting?

När det gäller video så kan du lägga upp dem på YouTube eller Photobucket och länka hit så vi får se.

Har litet svårt att tro att hon försöker springa ifrån bettet, men det är ju faktiskt en möjlighet. När hon kom till oss hade hon två bett med sig: ett vanligt tränsbett för dressyr och en jaktstång för hoppning. Jaktstången märkte vi att hon hatade, så den slutade vi med ganska omgående. Sedan försökte vi rida henne på tränsbettet i hoppningen också, men då fungerade det inte alls utan hon blev alldeles för stark och min dotter hade svårt att få stopp på henne. Men tänk om det är så enkelt att hon drar iväg av rädsla för att det ska göra ont, för att hon upplevt det med andra ryttare tidigare?? Jag har försökt diskutera det med tränaren, men får ingen hjälp alls från det hållet. Vi bytte bett på inrådan av en god vän, och upplever att dottern har mycket bättre kontroll nu. Hon behöver inte dra en massa utan det räcker med att hon bara tar tag litet grann så lyssnar ponnyn. Vi är noga med att hon inte ska ta tag för mycket utan rida med mjuka händer. Men ditt råd kanske är värt att pröva, trots allt.

När det gäller att låta en annan ryttare rida så prövade vi att låta en duktig 16åring rida henne och även hoppträna några gånger, men det blev tyvärr inte bra utan snarast sämre. Ponnyn konstrade en massa, hoppade upp och ner, sparkade bakut etc. I hoppningen var hon väldigt irriterad. Om jag ska tro något så tror jag att flickan ställde för höga krav dressyrmässigt på henne, och hon är helt enkelt inte van att bli riden så. När min dotter rider henne går det bra eftersom hon är så liten och lätt och inte kräver att hon ska gå i form. Jag har själv suttit upp och ridit henne (jag väger inte så mycket) och då märkte jag hur hon liksom spände sig först, som om hon förväntade sig att jag kanske skulle göra likadant som den 16åriga tjejen. När jag tog det lugnt och bara lät henne gå slappnade hon av. Men på något sätt har ju andra ryttare lyckats tävla henne framgångsrikt, för hon har många vinster och placeringar i Msv.

Beträffande film: försöker nog PMa dig istället, får se hur jag gör.

Senast ändrad av en moderator:

Du får ursäkta - nu kommer ett plumpt uttryck.

Det låter tyvärr lite som en hoppmaskin.
Dvs man behöver inte RIDA utan bara hänga med... vilket inte är SÅ ovanligt med dessa småponnyer. Barnen är inte så gamla. Utan ponnyerna får mer eller mindre bära runt dem.
Allvarligt talat jag vet inte hur konstruktivt det är egentligen för själva RIDNINGEN.

När mina barn tävlade kategori B så var det en tjej som hade sin första riktiga kanon B-ponny (typ förra årets SM vinnare) hon hade precis fått den och red LB/LA - den var så stirrig att hon inte kunde rida in med den på prisutdelning - hon fick låna en av mina ponnyer till prisutdelning vid ett tillfälle och hon kunde inte ens fatta galopp. SÅNT tycker jag är gräsligt sorgligt. För RIDNINGEN. Hon red SM senare samma år, men inte fan kunde hon rida för det.

Lite fenomenet... fräsa runt i höga klasser (för det är inte så svårt på B-ponnyer) men inte lära sig RIDA -

Jag hoppas att du inte tar detta som ett påhopp - det är bara en betraktelse som jag har sett - och som jag antar att ni inte vill råka ut för. Din dotter vill förhoppningsvis bli en duktig RYTTARE. Än en gång, jobba lydnad, lydnad - träna MER för tränare och LYSSNA på tränarens råd.

jag rider alltid så att jag tycker att det känns bra.
om min tränare säger ngt som jag inte alls tycker känns lika bra som när jag rider på "mitt sett" så brukar jag säga till min tränare att det helt enkelt inte funker elr känns bra.
jag tycker att det är bäst att rida på känslan :)

Om hästen inte har ont så kanske hon är van med att hon får bestämma och därför konstrar? Självklart att hon hoppar runt när någon ber henne om något jobbigt. Och det är ju absolut bekvämt att själv kunna bestämma tempo och avstånd för hästen, den slipper jobba helt enkelt. Tycker du kan ha den äldre tjejen på hästen lite oftare och se om det reder ut sig, hästen vill kanske bara skrämmas. Ofta så med ponnier.

Hon är röntgad och besiktad helt och hållet eller?

Du får ursäkta - nu kommer ett plumpt uttryck.

Det låter tyvärr lite som en hoppmaskin.
Dvs man behöver inte RIDA utan bara hänga med... vilket inte är SÅ ovanligt med dessa småponnyer. Barnen är inte så gamla. Utan ponnyerna får mer eller mindre bära runt dem.
Allvarligt talat jag vet inte hur konstruktivt det är egentligen för själva RIDNINGEN.

När mina barn tävlade kategori B så var det en tjej som hade sin första riktiga kanon B-ponny (typ förra årets SM vinnare) hon hade precis fått den och red LB/LA - den var så stirrig att hon inte kunde rida in med den på prisutdelning - hon fick låna en av mina ponnyer till prisutdelning vid ett tillfälle och hon kunde inte ens fatta galopp. SÅNT tycker jag är gräsligt sorgligt. För RIDNINGEN. Hon red SM senare samma år, men inte fan kunde hon rida för det.

Lite fenomenet... fräsa runt i höga klasser (för det är inte så svårt på B-ponnyer) men inte lära sig RIDA -

Jag hoppas att du inte tar detta som ett påhopp - det är bara en betraktelse som jag har sett - och som jag antar att ni inte vill råka ut för. Din dotter vill förhoppningsvis bli en duktig RYTTARE. Än en gång, jobba lydnad, lydnad - träna MER för tränare och LYSSNA på tränarens råd.

Ligger nog mycket i vad du säger, och det är ju min egen teori också: att vår ponny aldrig blivit ordentligt "riden" utan fått flänga runt i sitt eget tempo, och nu när man försöker få ordning på henne reagerar hon med att bli sur och irriterad. Vi kommer definitivt att kämpa vidare med henne, för det har ändå gått otroligt mycket framåt på det halvår vi har haft henne. Sedan försöker jag se till att mina tjejer rider andra hästar än sina egna också: de går fortfarande kvar på ridskolan och tar lektioner på ridskolehästar en gång i veckan. På så sätt får de rida helt andra typer av hästar (en del riktiga segisar som kräver mycket drivning för att hoppa), och jag hoppas att det ska hjälpa till att utveckla dem som ryttare. Vi kommer absolut inte att skynda på med höga klasser utan ta det lugnt på tävlingsfronten. Har tänkt att de får köra sina första lokala tävlingar nu i höst, så får vi se hur det går.

Nån gång i tidernas begynnelse så blev kanske denna ponny illa riden, men jag kan intyga att de senaste ägarna före er definitivt försökt få ordning på den. De är duktiga ryttare som verkligen kan rida men gav upp försöken med just den här ponnyn eftersom den är fullständigt vettlös i hoppningen. Hoppas ni hittar rätt knappar till slut.

jag vill bara poängtera hur otroligt VIKTIGT det är att lita på sin tränare! det är som någon sa här, att det är bortkastade pengar om man inte kan ta till sig vad tränaren har att säga, och det kan ju bero på olika orsaker. när jag köpte min häst som då var fyra år började jag träna för samma tränare som jag hade tränat för på min ponnt tidigare. ganska snart insåg jag att vi inte alls var överens om hur jag skulle hantera min häst i hoppningen (som har ett VÄLDIGT starkt psyke), men ung som jag var, och orutinerad på en rätt ung häst gjorde jag som hon sa. kort och gott: det gick SKIT! en vacker dag gick det över gränsen, jag grät som en galning på träningen (tyckte att det va HELT fel sätt, vilket för övrigt var att gå på honom hårt när han fjantade sig, vilket resulterade att han i princip stod i ett hörn med ögonvitorna visade, skakandes, helt onåbar). efter det vågade jag äntligen stå på mig och säga att jag inte tänkte göra på det sättet, ville behålla lugnet och tålamodet och "lura" honom över. h*n lät mig hållas, men det kändes som om h*n tänkte "jaja, vi får se hur långt du kommer komma med ditt sätt". nu kommer själva poängen.. (det vart en ganska lång parantes..:smirk:) JAG BYTTE TRÄNARE! och OJ det var det bästa jag gjort! vi var helt på samma våglängd, jag behövde bara testa 10 min å ja visste att de va perfekt för mig och mina principer. denna tränare har mkt erfarenhet av "svåra" hästar och det första hon sa till mig: ´sådana här hästar får man ALDRIG ha emot sig, man måste få dem MED sig, annars förlorar DU´.

hur som helst, det blev lite av en solskenshistoria tycker jag, och tack vare att hitta en tränare som passar MIG. ett år under hennes vingar, och vi är ett helt annat ekipage. jag kan ALLTID lita på vad h*n har att säga. h*n är iaf min gud! :bow:

Det är många som säger bra och riktigt tänkvärda saker. Jag håller mig lite utanför och läser bara vad andra skriver. Hoppas att det kommer gå bra för din dotter och er ponny. Känner igen det, sett flera som rider ponny och som beter sig som du beskrivit att er ponny gör. nåväl. hoppas det går bra, lycka till

Det jobbade de som hade ponnyn för några år sen också med..... Men den var totalt bananas då också.

Det jobbade de som hade ponnyn för några år sen också med..... Men den var totalt bananas då också.

Jag är inte intresserad av att höra en massa negativt snack om vår ponny. Hon är inte alls "bananas", i alla fall inte när min dotter rider henne. Bara litet för ivrig på hindrena, men det jobbar vi ju med och det går hela tiden framåt. Flickan som red ponnyn före vår dotter tävlade henne en hel del och jag fick inte uppfattningen att hon eller hennes mamma betraktade ponnyn som omöjlig i hoppningen. Hon har haft ett antal olika ägare och tävlat på hög nivå med flera av dem.

Nån gång i tidernas begynnelse så blev kanske denna ponny illa riden, men jag kan intyga att de senaste ägarna före er definitivt försökt få ordning på den. De är duktiga ryttare som verkligen kan rida men gav upp försöken med just den här ponnyn eftersom den är fullständigt vettlös i hoppningen. Hoppas ni hittar rätt knappar till slut.

Det var inte alls på det viset med den senaste ägaren, utan anledningen till att de sålde ponnyn var att flickan var för stor (fyllde 13 år) och skulle gå över till C-ponny. Vi såg själv när hon hoppade med den och hon hade för övrigt tävlat en hel del under året hon ägde den.

Det är många som säger bra och riktigt tänkvärda saker. Jag håller mig lite utanför och läser bara vad andra skriver. Hoppas att det kommer gå bra för din dotter och er ponny. Känner igen det, sett flera som rider ponny och som beter sig som du beskrivit att er ponny gör. nåväl. hoppas det går bra, lycka till

Tack!! Jag har också sett en hel del ponnies som blivit totalt överhettade på tävling och där ryttarna fått kämpa för att överhuvudtaget sitta kvar. Verkar inte vara ett direkt ovanligt problem. Men eftersom det hela tiden går i rätt riktning för min dotter och hennes ponny fortsätter vi att jobba och kommer inte att ge upp i första taget.

Det var inte alls på det viset med den senaste ägaren, utan anledningen till att de sålde ponnyn var att flickan var för stor (fyllde 13 år) och skulle gå över till C-ponny. Vi såg själv när hon hoppade med den och hon hade för övrigt tävlat en hel del under året hon ägde den.

Men jag känner ju dom. Jag vet ju precis hur det sett ut och även om de behöll ponnyn ett tag och hon växte ur den så tror jag inte att det var nån drömponny för dom heller. Dessutom är ryttarinnan jätteduktig och ponnyn var definitivt inte hennes första ponny. Den hoppade hur som helst inte lugnt för henne heller även om de tog sig över hinder och fick några placeringar. Det säger inte så mycket. En tävlingsponny och en förstaponny behöver inte vara samma sak.

Jag tycker det låter som om du bara vill höra det du vill höra. Jag kan bara säga att jag aldrig skulle låta mitt barn rida den ponnyn men jag förstår att du redan köpt den och fäst dig vid den. Men då måste man också kunna ta åt dig de råd man får från andra. Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det hela: kontroll är det viktigaste och har ditt barn inte kontroll så åker hon häst. Är ni nöjda med det så fine. Jag skulle inte vara det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 612
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar