Het häst=ouppfostrade !?

ohpus1

Trådstartare
Min fråga/fundering är som rubriken...
Började fundera över detta när jag, på annat forum, bad om tips på bett till min känsliga men heta häst...
Fick då bla "rådet" att träna lydnad osv... Sj tycker jag inte att min häst är ouppfostrade, bara glad//het när vi hoppar...
men som sagt började ändå fundera över detta :crazy::confused:
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Men om hästen hade lyssnat så hade du ju inte behövt råd, ellerhur? ;)
Med andra ord är problemet att hästen inte lyssnar, inte lyder, och vad tränar man då? Jo, lydnad :p

Tror bara att hästfolk ofta inte är vana att tänka i den banan, man skyller ofta och gärna på något annat.
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Jag tycker både och. Ser inget fel i att använda ett skarpare bett om/när det behövs. Men problemet handlar i grunden (åtminstone till stor del) om lydnad, och den måste tränas. Om man betslar upp, bör det ske tillsammans med träning för att få hästen att lyssna. Det behöver, imo, inte innebära diverse lydnadsövningar från marken etc. Däremot kräver det att man som ryttare är konsekvent när hästen, i det här fallet, drar iväg.
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Jag tycker både och. Ser inget fel i att använda ett skarpare bett om/när det behövs. Men problemet handlar i grunden (åtminstone till stor del) om lydnad, och den måste tränas. Om man betslar upp, bör det ske tillsammans med träning för att få hästen att lyssna. Det behöver, imo, inte innebära diverse lydnadsövningar från marken etc. Däremot kräver det att man som ryttare är konsekvent när hästen, i det här fallet, drar iväg.

Håller m o dt var så jag hade tänkt :laugh:
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Har du en häst som inte är uppmärksam på dina hjälper, oavsett om den är överdrivet het eller lat, så är den väl ouppfostrad tycker jag. Men bara för att den är het behöver den ju inte vara ouppfostrad, hästar är ju liksom vi olika individer med olika temperament och energi.
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Som allt annat handlar det om att få hästen med sig och att det blir ett samarbete på banan. Glad och positiv häst är bara bra men den måste också ha lyhördheten till sin ryttare att du ska kunna rida ett dressyrprogram mellan hindren/hoppen. Ett skarpare bett gör ingen skillnad, jobba med teambuilding!
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Tja, en grej att tänka på är ju att lydig och uppfostrad inte är riktigt samma sak.

En häst som inte tjafsar i hantering, går att leda, lasta, klippa mm skulle jag kalla uppfostrad.
En välriden häst som lyssnar på ryttarens hjälper utan skarpa bett/sporrar/spö skulle jag kalla lydig. Det var nog det som de syftade på när de bad dig träna lydnad.

Betslar man upp för att man inte kan hålla hästen krävs också att man tränar lydnad, dvs att hästen bromsar om man tar i tygeln, utan att man ska behöva slita. Om man bara skaffar skarpare bett utan att träna hästen i att bli känsligare för hjälperna kommer det sluta med att den blir hård i munnen och drar järnet oavsett vilket bett du har i munnen på den. :)
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Fråga dig själv varför hästen drar iväg och du känner att du behöver betsla upp.

Det finns en hel del orsaker, tex:
"Ouppfostrad" som egentligen handlar om att häst och ryttare inte är samspelta och för en dialog med varandra.
Smärta, försöker hästen springa ifrån sin smärta?
Rädsla, är hästen rädd tex för att hoppa, och innan du svarar nej... är du säker på det? Och vad gör dig så säker?
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Om det inte handlar om smärta eller stress (innefattar även att ryttaren är för ovan/otydlig i sina hjälper) är jag generaliserande nog att anse att heta hästar saknar respekt för ryttaren/kusken.
Pigga och glada hästar är dock en annan sak än heta hästar i mina ögon.
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Min fråga/fundering är som rubriken...
Började fundera över detta när jag, på annat forum, bad om tips på bett till min känsliga men heta häst...
Fick då bla "rådet" att träna lydnad osv... Sj tycker jag inte att min häst är ouppfostrade, bara glad//het när vi hoppar...
men som sagt började ändå fundera över detta :crazy::confused:


Om den förstår signalerna men inte lyssnar så är den olydig, ja. Sedan kan det orsaken variera, ex smärta/rädsla/stress/bristande disciplin - vilket flera skrivit redan.

Man kan sätta på kimbelwick eller liknande i ett inledande skede för att få en olydig häst att respektera handen, framförallt om det är en häst som hänger sig på och drar. Men sitter du kvar med det skarpare bettet så vänjer sig hästen vid det och kommer vara lika olydig igen efter en period. Det är mer för att bryta en dålig vana.

Jag tänker lite som Stormkast - det är skillnad på en glad och energisk häst (som fortfarande lyssnar, men vill vill vill så himla mycket...) och en hetsig som stressar och rusar.

Är den hetsig måste man minska stressmomentet. Ett sätt att göra det är lydnadsträning, så den inte behöver oroa sig över att göra fel. Den ska kunna lita på att ryttaren lägger den rätt, och inte kräver något den inte klarar. Caprilliövningar är utmärkta för att avdramatisera hoppning.
 
Sv: Het häst=ouppfostrade !?

Tack för era svar :):bow::bow:
Är nog så att vi inte är riktig samspelta, i hoppningen, ännu..Hon är gammal tävlingshäst o jag osäker/rädd då hon hoppar stooort//högt o hon drar på som hon är van ..
Om jag skulle betsla upp henne så är dt i hoppning o väääldigt tillfälligt !:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp