Hestekraft -höga värden!

Sv: Hestekraft -höga värden!

Jag åker ett par mil o hämtar ett par mil söder om Sthlm.
Köpte bara 2 säckar idag eftersom jag inte förbrukar så mkt just nu.

Nu ratar han även Edel Müsli Häst. :(Så det får bli lusernstrå, havre, korn, betfor, vetekli + fri tillgång på hö.

Det finns återförsäljare av Hestekraften som åker runt.
Ring o hör!

Jag ger min två "krafftmått" per dag. Det blir ju inte 2 kg iom att det är så "luftigt"

Tror att herrn skulle rata även HK om jag köpte hem det. Är en väldigt kräsen gammal herre OCH svårfödd...:(

Tror inte det.
Jag har testat nästan allt på min märr.Rör ej lucern/ strå, müsli av alla sorter inkl. fibergis fina snordyra.
Var lite tveksam till popcornen, men jag la på lite betfor på dem som låg kvar. Nu säger det bara- Glufs:d

Be att få en liten provpåse.

Fast protein är ju inte energi..
Det är ju 2 olika saker.

Energi blir amn som de låter energisk av för att orka saker för mkt energi och för lite motion får en överenergisk häst samt fet.

Protein behövs för att bygga muskler och andra saker!

Jag har haft hestekraft men gillar inte att det är fuktigt då de lätt vart muggligt och började lukta illa:crazy:

Märkte ingen skillnad på hästen heller på de hon hade innan(eggermans)
Hästar som vägrar äta saker äter till slut om man inte ger sig.. släng inte in någe hö på kvällen utan bara kraftfodret.. en hungrig häst äter:grin:

Bortskämda hästar som ratar foder efter foder är de värsta jag vet för hästar är inga finsmakare de äter samma sak (gräs) livet ut! Så de ligger inte i deras natur att tröttna bara så där på ett foder!

Vi människor kan göra de.. skulle vara lite tjatigt och bara äta fisk och potatis livet ut!

Men vi är ju människor och inga hästar=):D

Blanda inte ihop energi med energisk.

Min blir inte energisk av energi , bara fet. Han är energisk när han är hungrig och smal.

jag köper av en återförsäljare som levererar till ett stall några mil från mig- ring o lyssna.

En unghäst klarar sig på den vanliga.
Arbetande hästar- Extra eller Speeden.

Den vanliga finns inte mer. Det är Extra för hela slanten nu. Och jag skulle absolut välja extran till en unghäst btw.

Till de som inte vet - det ENDA som skilde extra mot den vanliga var att extra har mer vitaminer tillsatta. I övrigt helt identiska.

Om jag kompletteringsfodrar med haestekraft, behöver jag ytterliagre mineraler då? Läste på Dynavena att där ska man inte tillsätta ytterligare eftersom allt redan finns i.

Oavsett om du fodrar med dynavena eller något annat så om du ska ge mineraler, och hur mkt och vilken sort, beror HELT på vad höanalysen visar och vad du har för häst!

Jodå, min gubbe skulle göra det...:(
Han ratade Granngårdens havrefri müsli direkt (fick en provpåse av min kompis).
Edel Müsli Häst dög ungefär halva säcken, sen ratades det oxå. Både blött och torr.
Fibergi dög i 3 mån - sen var det blä.
HK dög faktiskt i 2½ år, enbart torr 1 liter per dag blandat i havren. Sen var det blä...
Så det är ingen idé att försöka få tag på en säck och prova...;)

Ha. min smakar inte ens på annat:eek:

Om det lvar änge sen o om den åt så pass länge skulle jag prova igen.

det var kanske av andra orsaker som den började att rata den.:confused:

Är väl runt 2-3 år sedan. Sen har jag inte provat eftersom det är svårt att få tag på HK här omkring, iaf om man inte har bil...
Han är lite speciell.
Kan rata maten helt om man har blandat och blött maten "fel" eller lagt den i "fel" ordning i krubban. Även om man har blött maten för mkt, ska vara så att betforn blir precis blött. Aldrig soppa.:D

Jag provade HK till mina för två - tre år sen (minns inte exakt, men därikring). Tvärnej, till och med 'jag äter allt'-hästen sa 'blä'.

Sen provade jag igen för ett år sen. Mums sa samma hästar. Sen dess inte mött en enda som inte äter det, inte ens hyperkräsna hästar har rynkat på mulen åt det.

Så, tycker som axel, absolut prova igen.

Ska höra om jag kan få en provpåse. Är Gurresta närmaste återförsäljare?:confused:
Funkar HK att ge om man har ett hö med dålig kvot (fjolårets 2.8)? Årets hö är inte tagen analys på ännu, blir när fjolårets tagit slut...:( Samma bonde, samma ängar.
Min gubbe är 27 år, kbltravare, 158 hög, väger 620 kg. Något tunn nu i flankerna, lagom över revben, men bukig. Vet ej om det beror på gräsmage eller proteinbrist.:confused:
Är mest skogspensionär/hagpensionär pga artroser. Har en krångelmage som kräver mkt fibrer. Har dessutom slitna tänder som maten måste vara lätt-tuggad.
Är oxå en mkt kräsmagad herre...

*KL*

Vad betalar ni för en säck HK? och hur mycket väger den?

Jag överväger att byta mitt krossade korn mot just HK.

Hur mycket HK ger ni era hästar per dag?

Min häst är 5 år och ganska slö/långsam av sig så jag behöver ett energirikt foder. Känns som att HK, havre och betfor skulle vara en bra kombination

Min gubbe ska ha lusernhacket i en egen krubba (transportkrubba upphängd i boxen).
Höet (kvällshöet äts inne) i ett hönät + en höpåse.
Korn, havre och miner för sig själv, ovanpå det blötta maten. Äpplen och morötter i småbitar i torrmaten.
Betfor, vetekli, b-jäst mm blötts för sig och hälls först i krubban, sedan den torra maten. :d

225/ 25 kg.

den är mest för svårfödda hästar o kanske kräsna såna.

Vill du ha mer energi i kusen är havre bra eller att den är framför skänkeln:angel::rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka