Hestekraft -höga värden!

Sv: Hestekraft -höga värden!

Ok! Så har jag aldrig uppfattat det, vi öppnar en säck i taget o de har alltid, hittills iaf, varit fräscha o som vanligt. Har också fårr "klumpar" i ibland men det är som du säjer bara att trycka sönder, skulle tro att det är lite melass o dyl som bildat klumpar. Har aldrig fått någon mus i....

Jag menar alltså efter att man öppnat säcken. En säck i taget är ju inga problem att öppna skulle jag tro. Men efter man öppnat alltså. Jag öppnar ju alla säckar och häller i tunna. Annars blir ju mössen så glada.. och feta ;)

Har som sagt heller aldrig haft minsta 'skit' i mina, och gör ju av med försvarliga mängder varje vinter. Förra året så nästan 25 säckar. Ingen varit minsta fel på.

Och precis, klumparna känns som det är pga melassen och att säckarna legat på varandra och trycks till, inte att det är dåligt.

Ok. Då kör jag på med det han äter nu, så länge.
Han är faktiskt i lagom hull nu, men får inte gå ner igen, vilket han tyvärr gör lätt nu på gamla dar.:(
Analysen på nya höet lär nog dröja. Är minst 1 ton kvar av det gamla höet (skithöet). Pållarna äter inte så mkt hö nu, hblval 6 kg, araben 6 kg och min gubbe då 7-11 kg, per dag.

Konstigt. Som sagt då 3 möss på 2 år (heller var det 2½:confused:). Köpte då från Gurresta eller Storvreta (de finns ej kvar), 2 säckar åt gången. Räckte läänge, åt väl som mest 1½ liter per dag.
Min ena kompis hade oxå mumie-möss i sina säckar.

Men åt han det inte 10 ggr längre tid än allt övrigt foder- eller blandar jag ihop det:angel:

Men åt han det inte 10 ggr längre tid än allt övrigt foder- eller blandar jag ihop det:angel:

Det kan ha varit ngt fel på sista säcken eller så mådde han kanske dåligt.

Jo, han åt det i 2 år. Havren har han ätit längst, i alla år jag ägt honom, 12 år nu i december.
Han mådde bra då, säcken var OK. Gav bort den till min kompis fbl eftersom min herre vägrade ens nosa på det. Hennes fbl slukade allt...;)

Om man nu ser till prisökningen på övrigt proteinfoder så står det ju högt i kurs. Man får även en hel del annat för pengarna.:bow:- fullfoder

Icke att förglömma att det är ett energitätt foder med. Jag ger det ju för energins skull och inte för proteinets.

Så fullfoder var ordet. ironiskt nog anser Dangro det är ett tillskottsfoder/komplementfoder, dvs ska inte fodras med ensamt. Varför övergår mitt förstånd, men fodertillverkare är som de är..

Måste fråga hur mkt ni ger av Hestekraften samt om ni har extra mineraler??

Hur mkt beror på grovfodret. Som mest har jag gett 2½ kg dock. Ja jag ger extra mineraler om det behövs, återigen är det grovfodret som styr, men hitills har jag aldrig kommit undan att ge mineraler, ens då jag gav 2½ kg HK.

I år blir det förhoppningsvis 1 kg HK och 0,8 kg korn, och jag ska SKRATTA hela vägen till banken, det är en REJÄL ekonomisk vinst i att kunna kapa av 1½ kg HK per dag. Typ 15 kr/dag =)

KL

Betalar 150 kr/säck för Hestekraften

KL

Har gett upp "jakten" på HK.:(

Så nu äter gubben, förutom fri tillgång på hö och hösilage, ½ kg groov125, ½ kg havre, 0.1 kg vetekli, 0.25 kg betfor. Är lagom rund och fin på det.

Har även flyttat...:banana:

*KL*

Har gett HK i 6-7 år nu, har aldrig varit annat än nöjd. Det enda strulet jag haft är väl att ena hästen efter ett par månader pillar ut majsen, för den kan man helt plötsligt inte äta. Men det kan jag leva med... :p

Men nu funderar jag ärligt på att avveckla HK..
När jag började handla den kostade en 30-kg säck 170 kr. Sakta men säkert höjdes priset och blev till slut 220 kr för en säck, men ff helt ok pris per kg smb och mj. Sen blev det 200 kr för 25 kg som sakta höjdes till sista inköpets 240 kr för 25 kg. Ff semi-ok...

Men nu är säckarna sänkta till 20kg, och pris inte riktigt satt!

Min ÅF lät mig betala 200 kr för säckarna, med orden "jag tror tyvärr att det kommer bli 240 för dessa också"...

Jag får se hur jag gör. HK´s örter GÖR skillnad. Samma kvot med andra fodermedel ger inte samma man, svans och allmänintryck. Manen är alltid tjockare, glansigare och håller bättre under dom 8 månader av året dom äter HK....

Allt foder o även matpriserna har skjutit i höjden pga av brist o gödselpriser- skulle jag tippa.

hörde att bonden får 70 öre för sin råg:confused:
Är det nu överskott igen?

Går det att få tag i HK någonstanns runt Sthlm?
Använde de tidigare och gillade fodret mkt, även en mkt kräsen häst uppskattade de. Då var vi ett gäng som beställde ett större parti ca 50 säckar. Men nu verkar det inte gå att få tag på längre ......

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka