Hestekraft -höga värden!

Sv: Hestekraft -höga värden!

Ok. Mineraler äter han, men det ska vara K Miner Grön pellets, inga andra. K Miner Blå ratar han. ;) Grusmineraler med.

Här slinker de ner om man blandar den i "torrmaten". Inte i "blöttmaten".
Funderar att prova Edels müslisorter. De har 2 st. Har du sett dem?:confused:
Och så får jag hoppas att nästa hölass är bättre. Kvot på 7 helst. Får bekosta analysen själv, de andra i stallet är noll intresserad eller har kunskaper om analys och foderstater.:mad:

Ok. Har ett skithö i stallet.
Han funkade bra på Edel Avel, fick 1 kg om dagen + lusern, havre, betfor, vetekli. Fri mängd hö.
Sedan fick han svår kolik i januari. Höll på att förlora honom då. :(Sedan dess har jag inte vågat ge honom pellets, förrutom då Minern och K B-vitaminpellets.

Är du rädd om magen/rädd för kolik så byt stall (jag förstår inte hur du alltid hamnar i stall med skithö faktiskt?), till ett med bra grovfoder eller där du kan få köpa in eget, leta rätt på ett med passande värden, och ha honom på enbart grovfoder då?

Jo, hamnar i alla skitstall som finns här omkring. Finns gott om sådana.:(
Letar stall igen... Men har inte hittat något bra ännu, med hö, spån och stor box och hage. :(
Eget hö får jag inte köpa för nuvarande stallägare. :mad:
Stallet fick in nytt hö i fredags, såg iaf bra ut. Ingen analys, och det lär inte bli om jag inte själv tar.
Ultuna sa att han helst ska stå på fri tillgång på hö, även lusernstrå. Det har han gjort i vintern, 9-11 kg inne på kvällen (de kommer in 18:30-21 ca) Sedan 2 kg till morgon och lunch. Fri tillgång på lusernstrå i boxen, drygt 1 kg.
Hans mage har varit lugn och fin sedan koliken, inget lös alls. Inte ens när gräset började komma eller när han börjades betas in.:banana:

Vet du vilka varianter på Hestekraft som finns och vilken jag skall välja till unghäst?

jag köper av en återförsäljare som levererar till ett stall några mil från mig- ring o lyssna.

En unghäst klarar sig på den vanliga.
Arbetande hästar- Extra eller Speeden.

Nu äter han havre, Edel Müsli Häst, betfor, vetekli, lusernstrå och hö. + Det bete som finns ännu.

KL
Finns det någonstans man kan hitta återförsäljare i Skåne?
// Linda

Edel är nog det enda som jag inte har provat.

min häst äter varken lucern eller hackat strå.

Min herre är helt tokig i Edel Müsli Häst. :dSå nu ratar han lusernhacket... Få se hur länge den müslin duger, köpte bara hem en säck. Kostade för 20 kg 120 kr + moms här i Uppsala.
Min ratar lusernpellets, både Edel och Kraft. Det ska vara K Lusernhack, annars får det vara. Några dl Edel Lusernpellets kan gå ner, OM de är torra...;)

Är Gurresta närmaste åf för mig? Förrut hade även Storvreta Häst& Hundcenter hestekraft, men den affären är nog flyttad nu.:confused:

Använde HK tidigare och var mkt nöjd. Tyvärr så behöver man vara ett par stycker som använder för att det ska löna sig att ta hem ett större parti. Har ingen återförsäljare tillräckligt nära längre. Klart bästa fodret jag använt och det uppskattades av en mkt kräsen häst.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka