Hestekraft -höga värden!

Sv: Hestekraft -höga värden!

Allt foder o även livsmedel har ju gått upp- pga brist på råvaror.

Krafften o även vanlig havre har ju blivit snordyrt:crazy:

De var ändå sist med att höja. Extran var även tidigare dyrare än den vanliga- som nu har utgått.

Såg inga priser:confused:
Sen blir det dyrare att leverera hit.:angel:
köper havre- fin sdn för 2 kr av en bonde o har nära till GG.

Nä, de har inga priser på hemsidan. Finns i Uppsala.
Köpte "billig" havre från en bonde, 2 kr/kg - små, gråa korn som inte innehöll något.:mad: Så nu köper jag havren enbart från Hanssons, 4 kr kg med moms.
Lusernhack, minern och kiselgur köper jag från GG, resten från Hanssons.
Synd att pållen inte gillar lusernpellets. Hanssons Edel Lusern är både mkt billigare och innehåller mer protein än K Lusern.:bump:

Betalar 190 kr säcken om jag köper löst, en pall är det -10kr/säcken.
Ger våra unghästar och övriga svårfödda hästar i stallet det. Har inte räknat än med det nya hösilaget.

Haha jooooo.... han är både energilös och svårfödd, men samtidigt ett monster ;-) .... hur nu den ekvationen går ihop :angel:

Funderar på att testa med dubbla ransonen havre.

225/ 25 kg.

den är mest för svårfödda hästar o kanske kräsna såna.

Vill du ha mer energi i kusen är havre bra eller att den är framför skänkeln:angel::rofl:

237 kr betalade jag förra veckan :crazy: Dvs 9,48 kr/kg. Dock ska man se vad man får per kg innan an vrålar 'dyyyrt'

För ett år sen låg den på 195 kr. Priset har skenat, men det har den på ALLT foder, så..

(Alla priser gäller extra, nu finns bara extra, men förr när båda fanns kostade extran typ max nån tia mer per säck)

Ska höra om jag kan få en provpåse. Är Gurresta närmaste återförsäljare?:confused:
Funkar HK att ge om man har ett hö med dålig kvot (fjolårets 2.8)? Årets hö är inte tagen analys på ännu, blir när fjolårets tagit slut...:( Samma bonde, samma ängar.
Min gubbe är 27 år, kbltravare, 158 hög, väger 620 kg. Något tunn nu i flankerna, lagom över revben, men bukig. Vet ej om det beror på gräsmage eller proteinbrist.:confused:
Är mest skogspensionär/hagpensionär pga artroser. Har en krångelmage som kräver mkt fibrer. Har dessutom slitna tänder som maten måste vara lätt-tuggad.
Är oxå en mkt kräsmagad herre...

Gurresta är närmaste. Du kan få en provpåse av mig.

HK passar bra med dålig kvot, det ärnästan lika hög kvot på HK som på lucern. Om det räcer till för det skithöet måste jag räkna på.

Kvot HK = 10,55
Kvot lucern = 12,35

237 kr betalade jag förra veckan :crazy: Dvs 9,48 kr/kg. Dock ska man se vad man får per kg innan an vrålar 'dyyyrt'

För ett år sen låg den på 195 kr. Priset har skenat, men det har den på ALLT foder, så..

(Alla priser gäller extra, nu finns bara extra, men förr när båda fanns kostade extran typ max nån tia mer per säck)

OJ! Betelar ni alls å mycket för den?? Skiljer isf 47 kr på hos er o hos mej!!

Mm, om jag inte alldeles minns fel så, har kvittot i bilen.

Men skilja så mkt, 1 maj höjde Dangro priset, så riktpriset för ÅF blev 225 kr/säck, så då måste du få tag i det väldigt billigt, eller ngn som har kvar sen innan höjningen kanske?

Ja då är nog "min säljare" väldigt billig..kollade en gång extra i stallet nu så det verkligen var HK extra varianten. Köpte förra veckan av en precis kommer leverans så det är inget d har kvar sen innan.
Vi ska köpa i helgen igen o även beställa en pall, det blir billigare så, 180 kr/säcken. Kanske bäst att köpa ännu mer så d räcker hela vintern ifall även de kommer på att höja ;)

Tänk på hållbarheten, 3 mån efter tillverkning står det på påsen. Tycker själv det som blivit lite äldre inte luktar lika fräscht längre. Så köpa på sig för en hel vinter är kanske lite dumt. :)

210kr tog de för övrigt hos mig sist, höjt succesivt över sommaren från 185kr i våras.

Ok. Finns i Storvreta tror jag med. Storvreta Häst & Hundcenter:confused:
Du får gärna skicka en provpåse till mig, iaf herrn gillar det.
Kommer ej ihåg exakta värdet på fjolårshöet, men kvoten va 2.8, proteinet låg på 19.:( Ingen mineralanalys. Måste fodra upp det först, kommer väl antagligen räcka okt ut. Står 2 hästar till i stallet, förutom gammelman, ett arabsto (13 år, 150 cm, överviktig) och ett hblval (16 år, 163 cm, svårfödd).
Nya höet är från samma bonde och ängar, men ser mkt grönare och bättre ut än det gamla. Hblvalägaren och jag ska skicka det på analys så fort vi börjar mata av det.
Får tyvärr ej skaffa eget hö.:mad:

Ok, bra synpunkt. Det är många hästar i stallet så jag skulle tro att en pall tyvärr ändå inte räcker längre än ett par-tre månader ;)

Ok, bra synpunkt. Det är många hästar i stallet så jag skulle tro att en pall tyvärr ändå inte räcker längre än ett par-tre månader ;)

Jag tycker dte börjar bli 'torrt' och tråkigt redan efter en månad. Inte dåligt, men nytt är det som nästan lite 'fuktigt' i känslan, och luktar mums. I slutet av månaden så är det snustorrt och luktar inte lika mkt. Hästarna äter det lika glatt ändå dock, oavsett första eller sista dagen, men just pga det köpte jag inte pallvis utan åkte och hämtade säckar (gjorde av med 2½ säck i månaden förra vintern)

När jag hade HK till gubben sist för drygt 2-3 år sedan, hände det flera gg att jag hittade mumiferade råttor i säckarna.:eek:
Har det hänt er?

Aldrig någonsin. Aldrig varit minsta 'främmande föremål' i säckarna. Aldrig varit minsta dåligt heller. Däremot kan det ha klumpat lite i säcken, bara att trycka sönder mellan fingrarna.

Du tror inte de mumifierade mössen har nåt att göra med att han inte åt HK förresten? =)

Kan hända eller att han hade tröttnat på det. Han gör det lätt.:(
Tror det hände 3 gg på 2 år att jag fick en mumiferad råtta/mus i HK.
Sen hade jag alltid ett gäng möss i min stora fodertunna med HK (med ordentligt lock) när den stod ute på lidret. Levande sådana...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka