Hestekraft -höga värden!

Sv: Hestekraft -höga värden!

Jag har använt Horse Powder så länge jag haft hästar, och nog för att jag har provat att sluta med det men det blir alltid samma sak att jag köper det igen. Skitbra fodertillskott, och blir jättefina i päls och man samt hovtillväxten är jättebra även på en häst som i normala fall har en mycket usel sådan.

Jag har använt Horse Powder så länge jag haft hästar, och nog för att jag har provat att sluta med det men det blir alltid samma sak att jag köper det igen. Skitbra fodertillskott, och blir jättefina i päls och man samt hovtillväxten är jättebra även på en häst som i normala fall har en mycket usel sådan.

Låter ju bra. Vet du var man kan hitta innehållsförteckningen? Hittade en hemsida men bara info om innehållet i hundvarianten.

Det verkar vara ett väldigt anonymt preparat, nästan ingen info alls på nätet.

Vilka doser ska man ge?

Finns det bara ett ställe at beställa ifrån? PM:a gärna.

Tack!

Nu har jag liten erfarenhet av just Hestekraft, men det man ska vara aktsam med när man använder utländska fodermedel är att deras analyser och innehållsförteckningar skiljer sig från de svenska. Hestekraft låter utländskt... Sen ska man ha klart för sig att majs är ett av de fodermedel som hästar kan tillgodogöra sig sämst. Poppat är att föredra, ja.
Det har ju gått inflation i utländska fodermedel och vissa saker bör man tänka på. Djurfoder blir de grödor som kan odlas billigast i det land där det produceras och har ingenting att göra med vad som egentligen är bäst för hästen. Att man producerar överskott av en gröda i ett land ger att den grödan blir billig i många fall = djurfoder. I USA ger man tex mjölkkor mandelskal och bomullsbiprodukter, helsäd av majs osv, något vi aldrig skulle kunna ge våra djur i Sverige...
Jag har lärt mig på SLU att havre är det absolut bästa spannmålet man kan ge en häst näringsmässigt, men att allt ska baseras på ett bra grovfoder. Fiber = glad mage. Vi överskattar dessutom ofta den prestation en vanlig ridhäst gör varje dag och petar i den både det ena och andra helt i onödan. Det man ska var noga med är utfodringen av växande hästar och avelsston, prestationerna i övrigt står fälttävlans-, gallop- samt travhästar för.
Mina tävlingshästar (hopp msv till svår klass) går på ca 1-2 kg havre, mineraler och ett jättefint hösilage och jag har aldrig haft problem med att någon varit smal, kolik eller annat. Unghästarna får Edel Avel från Johan Hansson, ett superfoder enligt mig.
Med andra ord: Keep it simple och köp närproducerat!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka