Herregud, vad jag blir trött på folk!

miss_kala

Trådstartare
Jag och min sambo har precis skaffat valp, vår första. Han är en riktig gatukorsning.. ser ut som en golden fast lite raggigare. 11 veckor gammal nu och hur söt och social som helst!
Det jobbiga är, att folk verkar tro att bara för att de ser en söt valp så har de rätt att kasta sig över den hur som helst..! Jag har faktiskt blivit lite chockad över hur lite självkontroll folk har. Och vuxna är mycket värre än barn faktiskt.

Under en liten promenad vill ungefär hälften av människorna vi möter klappa och gulla med honom, vissa lockar på honom från andra sidan gatan och byter färdriktning för att komma fram.

"Men guuuuuud så söt, fååår jag klappa??!" Och innan man ens hunnit svara så sitter de med min hund i knät och hans tunga i örat.
Ibland (oftast) har jag varken tid eller lust med detta, + att de stör när jag håller på och tränar honom att gå med mig och lyssna på mig.

Det är oförskämt och otroligt störande! Folk kommer även med en massa råd som man inte bett om. De har ju ingen aning om jag har haft 17 hundar förut, om jag är hundpsykolog, veterinär eller instruktör.

Vill inte vara missunnsam och otrevlig heller, det är inte min stil, men jag blir så trött på det... :mad:
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Själv tycker jag det är trevligt med folk som kommer fram, å andra sidan bor jag inte i en storstad heller...
Jag vet ju själv vad kattungar o valpar har för inverkan på mig :love:

Man kan ju vänligt men bestämt bara gå därifrån och kanske inte träna där det är mest med folk.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Tycker också att det är trevligt, till en viss gräns. Men de behöver faktiskt inte locka på en valp som går förbi, det är lite respektlöst.
Jag älskar också kattungar och valpar, men jag lägger band på mig. Det finns ju en ägare inblandad också.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Ja, :rofl:

man får väl skylla på att valpisar o kattungar lockar fram endorfiner hos männsikor så hela kroppen blir lycklo :love:

Men jag håller med, folk ska inte SLÄNGA sig över dom, men frågar dom snällt så får dom gärna klappa....det är ju också en del av social träning för valpen.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

För att inte tala om folk som tror att bara för att man har hund och träffar en annan hundägare är det sjääälvklart att de ska få gå fram till varandra :crazy:. "Jomen h*n är ju så snäll!" Jaha? jag skiter i om det är ett litet lamm du har i kopplet, min valp som bott hos mig i ett par veckor ska bannemig inte träffa okända hundar det första hon gör. För att inte tala om ev. sjukdomar...

Jag är ganska blyg så brukar aldrig gå fram till folk, men om/när jag gör det frågar jag helt klart om det går bra att jag får klappa hunden.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Absolut bra träning, men det kan bli för mycket också.. särskilt för matte som inte är så social ibland haha.. Man vill ju inte prata med alla man träffar och vissa är inte speciellt mysiga heller, en kvinna kom fram en dag med en cigg i ena handen och skulle klappa.. Satte sig och blåste rök rätt i ansiktet på hunden..:mad:
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Ja, det verkar vara självklart att hundarna ska hälsa bara för att man råkar mötas..!

Jag tror aldrig jag har gått fram till nån okänd för att gulla med en hund heller.. inte sen jag var liten iaf, och knappt då. Det känns nästan som att man skulle springa fram till nån med snygg jacka och säga "men guuud vilken snygg jacka, fåår jag prova..!" Eller "Åå vilken snygg pojkvän du har, får jag hångla lite..?" Haha.. nej inte riktigt kanske, men nästan.. ;)
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Jag har bott i storstad och på landet... Har haft otaliga valpar under alla år... Men jag har aldrig upplevt det som ett problem att folk vill hälsa.

När jag tränar och inte vill att folk skall komma fram och klappa... då söker jag mig till mindre folkliga platser.
När jag rör mig i områden med mycket folk så gör jag ju det för att valpen skall miljötränas. Och då får folk gärna komma fram och klappa.

Att hunden blir splittrad är ju enkelt att åtgärda.. låt den gå i kopplet utan att ha allt för mycket koncetration riktad på dig.
Ju äldre hunden blir destå mindre benägna blir folk att klappa på den.
Då kan du också öka kraven på hunden att den skall rikta sin uppmärksamhet på dig i stället.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Eller när man försöker lära hunden att inte springa fram till folk hursomhelst och så säjer dom "men det gööör ingenting" (jo det gör det) och pratar gulligt med hunden. :mad:
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Jag förstår precis hur du har det! Här har det varit likadant, jag som är en social och glad figur har nästan slutat ta ögonkontakt med andra människor om jag ser att de är intresserade av min hund för om man så bara tittar på dom så är det detsamma som att säga "varsågod och släng dig över min valp". Kan inte förstå varför man inte ska kunna gå bland folk med sin hund utan att det betyder att hunden är allmän egendom. Om någon frågar om de får hälsa och jag får tid att sätta Jana ner och invänta ögonkontakt-varsågod så får hon gärna hälsa men annars kan jag inte se poängen med att bli klappad av allt och alla.

En annan sak som är lite mysko är att folk blir sura om de inte får hälsa... Om jag ser en söt valp så njuter jag lite på avstånd av det lilla livet och det duger bra.

För att vara rättvis så ska jag påpeka att jag träffar många vettiga människor som alltid frågar och verkligen uppskattar att jag vill att Jana ska be om lov innan hon får hälsa.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

*kl*

Känner igen det där med att folk kommer fram och vill klappa när man har en söt liten valp, men då hon var LIVRÄDD för främmande människor som liten så flög hon så långt bort hon kunde i kopplet.

Så jag sa konsekvent nej, hon är rädd!

Stod jag och pratade med någon jag visste vem det var så visst kunde de få sätta sig på huk och se om hon vågade sig fram och visst blev hon tuffare ju äldre hon blev.

Nu kan folk komma fram och klappa, om de frågar först! Annars säger jag nej *elak*
Och hon ska ha ett "varsågod" från mig, det fungerar oftast bra.

Men om det kommer, oftast ungar, framspringande och nästan slänger sig över henne så säger jag lite surt att man frågar först och hon blir rädd om man springer fram!!

Det fungerar oftast bra att se "upptagen" ut när man går.

Så från att ha varit en riktigt feg hund som oftast satte sig bakom mattes fötter vid klappning så vågar hon nu gå fram och hälsa!!

*ursäkta trådkapning*
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Varför sitter du här och gnäller? Säg det till dom som kastar sig över din hund istället.

"nej tyvärr, jag håller på och tränar min hund just nu och jag vill inte bli störd. en annan gång kanske. tack hej"


Jag håller med om att bland det "värsta" tycker jag ändå är folk som visslar från andra sidan gatan och lockar på hunden! :mad:
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Varför sitter du här och gnäller? Säg det till dom som kastar sig över din hund istället.

"nej tyvärr, jag håller på och tränar min hund just nu och jag vill inte bli störd. en annan gång kanske. tack hej"


Jag håller med om att bland det "värsta" tycker jag ändå är folk som visslar från andra sidan gatan och lockar på hunden! :mad:

Eeh.. vad är meningen med forumet då?
Jo jag har börjat säga ifrån, men det är inte lätt att vara avvisande när man inte är van vid det.
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

Det där kan jag också tycka är jobbigt...däremot har jag ibland det motvända problemet.
Min hund vill hälsa på ALLA...hon tittar på de som går förbi med sina söta ögon och viftar lite försynt på svansen så det ser precis ut som "Vill du komma o gulla med mig...snääällllaa"

Knäppisen;)
Men jag har tränat henne såpass att hon inte går fram utan tillåtelse.

Det där med att folk kallar på andras hundar har jag aldrig riktigt fattat...jag blir galen...tack o lov är hunden inte lydig gentemot främlingar...hehe...det är ju en tax:p
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

"nej tyvärr, jag håller på och tränar min hund just nu och jag vill inte bli störd. en annan gång kanske. tack hej

Det hjälper inte!! I början har jag lite artigt försökt förklara att "nej ni får tyvärr inte hälsa, vi koppeltränar/miljötränar/osv.".

Det vanligaste svaret jag får på det är:
"Men hunden måste ju får lära sig att hälsa på folk också!!?" -sagt lite surt och förorättat.

Hon KAN hälsa på folk, jag loooovar.... ;)

Idag säger jag bara "nej tyvärr" och skyndar vidare. Om de inte kommer fram och frågar artigt och jag har tid vill säga, då går det oftast bra.

Elionor - med goldentik nu ett år gammal som alla fortfarande ska hälsa på!
 
Sv: Herregud, vad jag blir trött på folk!

*kl*

jag börjar misstänka att jag är ökänd som "den där elaka som inte låter hunden hälsa" .iaf inne på gården härhemma. för det är ingen som kommer fram och ska hälsa längre. jag kanske har skällt på för många barn som bara stuckit fram handen till henne. :crazy: men det är inte för att vara elak utan för att jag blir rädd att hunden skall bli rädd och bitas. Hon har aldrig gjort nåt och älskar alla människor, men har man otur är olyckan framme och jag vill inte avliva min hund för en sån sak.

Sedan har jag aldrig förstått varför en valp måste hälsa på allt och alla? När vi miljötränade/miljötränar var/är det för att hon skulle/skall vänja sig vid mycket folk, nya platser, att åka buss, tåg osv, inte för att hon skulle lära sig hur man hälsar på andra människor. Det tränade vi i lugn å ro hemma. Framförallt som vi hade problem med att hon skulle hälsa på alla hon såg när hon var valp. Vovvan hade hälsningsförbud ett bra tag på alla vi mötte. Folk fick bli hur sura dom ville.
Nu får folk hälsa bara de frågar först.

Fast nu får hon inte hälsa på andra hundar istället. Men det är en annan historia. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 016
Senast: soom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp