Hemskt och vidrigt, men på något sätt bra

M

Madelene

Har för ca 3 veckor sen tagit hand om en hittekatt som hade bebisar i magen. Mager och eländig har hon varit fast hon ätit och ätit.

Ikväll när vi kommer hem mycket sent är hon smal igen.
Hittar på golvet sammanlagt 7 stycken bebisar. 5 redan döda och 2 så iskalla att de aldrig skulle överlevt utan veterinärvård.
Försökte få fram mjölk, men det verkar inte finnas någon.

Lilla gumman verkar inte bry sig än, kanske kommer det senare?
Själv är jag väl mest i chocktillstånd fortfarande. Allt gick så automatiskt att ta hand om de döda och se till att de andra 2 fick somna in och sen städa upp och en massa gos med lilla gumman.

Har dessutom haft en rätt sömnlös helg pga rymmande fölunge så just nu vet jag varken ut eller in.

Lilla gumman går omkring och kikar lite efter sina bebisar, verkar inte sakna dem väldans mycket. Äter gör hon och ser pigg ut för övrigt. Fattar inte att hon orkar stå upp efter att ha klämt ur sig 7 stycken!!

Så nu ska lilla gumman kastreras och så ska vi se om hon inte kan få ett hem någonstans.
Usch, jag vill egentligen bara lägga mig ner och skrika och gråta :(

Behövd skriva av mig lite. Tips och råd tas tacksamt emot! Har aldrig tidigare haft en hona så ni får gärna hjälpa mig se till så hon mår bra!

Sv: Hemskt och vidrigt, men på något sätt bra

Har tyvärr inga råd att ge dig om det här. Hade själv en hona som födde sex ungar hemma hos oss, men allt skötte sig själv så bra.
Vill bara skriva att det var väldigt snällt av dig att öppna upp ditt hem för henne! :love:
Förstår att du blev helt chockad av det som hänt, jag skulle blivit helknäpp. :crazy: Jag tror det bästa för dig är att sova, brukar lösa det mest akuta.

Sager detsamma som Heulwen, det var valdigt snall av dig att ta hand om henne!
Hur ar det med henne nu?

Middagen är uppäten ser jag, utmärkt, så kommer jag med senapen:

De små dog antagligen av ren nedkylning, så även de 5 som dog själva. Rätt vanligt - motmedlet är att värma upp dem. Många till synes dödfödda ungar är helt enkelt nedkylda och tar sig överraskande ofta om man värmer upp dem. I nödfall kan man använda en hink med varmt vatten.
(obs: försiktigt med värmedynor och värmelampor: för mycket värme är också dödligt farligt)

Å andra sidan förberedde tydligen inte mamman nåt bo åt dem, och verkar inte sakna dem så mycket, som du berättar. Antingen var hon inte mogen, eller orkade helt enkelt inte. Nåt slags naturens försvar: när mamman inte orkar - så bryr hon sig inte om de små och saken får lösa sig självt... Kullen var också för stor för den fortfarande svaga mamman. Tragiskt, men här ett typexempel på att man inte skall gråta över spilld mjölk som talesättet säger så cyniskt.

Du kunde ha kastrerat och aborterat dem innan, nu när hon var så mager och trött. Du tog chansen att det skulle gå bra nu när hon fick gott om mat och var trygg, men förlorade. Tja. Så kan det också gå. Som du så klokt skriver, hemskt men på något sätt ändå bra.

Men livet går vidare för er som er kvar.
Sköt nu om kattan så gott det går, sköt om dig själv.

Lev väl och lycka till!

Varma kramar!

Du hör till en av de snälla:) En stor medalj till dig som tog hand om en dräktig katta som du dessutom inte kan ha kvar.

Har tyvärr inget råd jag heller. Men hör av dig till närmsta katthem, de kanske kan ta henne?

Nu har jag fått sova och det hela känns mycket bättre. Är så glad att lilla gumman klarade sig bra ju!

Visste ju inte från början om hon överhuvudtaget själv skulle överleva födseln, men det grejade hon :)

Hon mår bra, verkar inte alls sakna sina bebisar, har dock till vår stora glädje blivit otroligt social och kelsjuk.

Har tidigare försökt f henne att koppla av och sova i sängen som de andra kissarna gör, men det har hon inte vågat förrän nu!
Känns som hon tivs här!

Hej!

Tackar för ett bra inlägg!

Kan du kanske tipsa mig om hur jag ska gå vidare? Tänker ju kastrera henne, men hur länge ska man vänta? Kan man göra det på en gång eller ska man vänta ett tag kanske?

Nej, nej, inget katthem!

Då behåller jag henne själv istället.
Är ingen jättestor utgift med 4 istället för 3, bara det att jag gärna vill ge dem en stund var varje dag och det känns som det blir svårt att hinna med 4 stycken.

Men jag kan bara inte med att lämna henne till ett katthem, de har nog tillräckligt med katter där ändå.
Så jag tror det blir så att hon får stanna, för det är ju inte så lätt att hitta ett hem till en halvvuxen katt, alla vill ju ha små söta bebisar :crazy:

Underbart att hon får stanna hos dig. Säkert det bästa för henne och bra för dig.

Jag tror att du kan kastrera ganska omgående. Det kan du ju ta reda på när du ringer till veterinären och beställer tid. Se bara upp så det inte är mitt i ny löp, vänta tills efter löp i så fall.

Förresten, hur var det? Hade du hästar? Många ordnar det så att veterinären när hon ändå kommer för att sköta om hästarna så tar de ställets katter på samma gång. Det blir billigare och framför allt slipper man böket med att åka in med dem.

När du beställer kastrering berätta att det är en hemlösing du tar in, med lite tur får du rabatt då. Eventuellt att du först kontaktar ett katthem - och får deras hjälp att få rabatt för kastrering och vaccinering.

Katthemmen är ju i regel överfyllda, men om en privatperson åtar sig att hjälpa till med katten - kan de ofta iaf hjälpa till på andra sätt.

Lycka till!

Tack för tipsen!

Har en hög med hästar :D men veterinären är sällan ute så jag åker hellre in med katterna. Vi har en jättebra djurklinik här i stan!

Hur vet man när de löper? :confused:
Har haft katt sen barnsben, men endast hankatter.
Känner mig väldigt osäker när det nu kommit en hona som jag ska ta hand om!

det märker man! :)

oftast så skriker dom och ställer sig för att bli parade!
men det är kanske inte säkert att din katta reagera så starkt om hon nu är så svag... men oftast behöver man inte oroa sig för att man inte märker det. speciellt om det är inne katter, men det kanske hon inte blir eller?

:) Roligt att du tar hand om henne. Det brukar ta 1 - 2 veckor innan de löper efter förlossning men det kan komma igång snabbare. Bäst vore om du ringer och beställer tid ganska omgående. Lycka till

Madelene skrev:
Hur vet man när de löper? :confused:

Frågan är faktiskt bra, för en del av kattor har s.k. tysta löp och då märker man dem knappt som människa. Men fertila hankatter märker givetvis. Men du har kanske en kastrathane som forftarande vet hur man gör? Då får han agera probierhingst!
Men det finns alltså ägare till fertila honkatter som därmed knappt vet hur det ser ut egentligen...

Men om de har "normala" löp så vanligt är: de rullar, de skriker och ylar (den som inte vet vad det är kan mycket väl tro de är sjuka!) de är oroliga och vill ut, de blir extra keliga, de svankar upp med rumpan svansen åt sidan trampar på med bakbena och bjuder ut sig åt alla, så även såväl husse som faktiskt även matte! Och givetvis åt alla hankatter, fertila men också kastrater. Kissar oftare och mera. Kan sava från slidan...
Kan spraya nästan som fertila hanar, inte ovanligt att de kissar lite överallt och gärna i sängar...

Långt ifrån alla har alla dessa symptom eller lika starka, men så kan det se ut ja.

Vill inte tvinga henne att vara innekatt eftersom de andra 3 hår in och ut som de vill, men innan hon blir kastrerad så får hon banne mig va inne. Vill inte riskera att hon träffar en okastrerad hane igen!

Oj, då ska jag hålla utkik om hon börjar bete sig märkligt!

Tack!

Madelene skrev:
Vill inte riskera att hon träffar en okastrerad hane igen!

Det är iofs fullt möjligt att kastrera kattan med fostren i, det blir då samtidig abort. Rent tekniskt inte svårt alls för en duktig veterinär.

Men det är inget som känns bra förstås.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar