Hempfling vs t ex Parelli o lite andra frågor...

Sv: Hempfling vs t ex Parelli o lite andra frågor...

Om jag fick vara del av en flock där min häst gick, så skulle jag inte nödvändigtvis vela vara ledaren, utan snarare den hästen närmast henne, som hon kliar snällt, gruffar lite med och går sida vid sida med i väder och vind;)

Fast det där gör ju ledarhästen med alla i flocken oavsett. En bra ledarhäst i hagen är inte någon som kör runt med alla för sakens skull utan är konsekvent och rättvis och trygg. Dom särbehandlar väl ofta inte utan är ganska lika mot alla i flocken. Iallafall det jag sett i min hästs hage, min häst kommer alla väldigt nära. Behövs det så blir hästen också ganska så tuff mot dom andra. Det är sån jag är i min relation till min häst med, nu vet vi vart vi har varandra efter alla år och han får mycket frihet men om det behövs så säger jag till direkt.

Sen det här med respekten, jag tror inte någon oavsett låter någon häst springa över än eller vara allmänt respektlös mot än. Även en häst jag aldrig träffat förut får inte gå på mig tex. Där måste man säga ifrån. Man får inte respekt genom att bara vara snäll utan den anser jag lite får man genom att man är tydlig och konsekvent.

Däremot kan man bygga upp ledarskapet och förtroendet efter hand, det måste man förtjäna för det får man inte bara sådär..man kan få en bra grund från början men sen bygger man ju på det hela tiden.

Jag tror ju att dom flesta vill samma sak bara att dom använder olika metoder att uppnå det och det är dom metoderna som man lite får välja vilken man tycker verkar vettigast. Jag föredrar helt klart starkt hempfling framför andra.

Senast ändrad av en moderator:

självklart är ledarhästen rättvis och trygg, har inte påstått något annat, den relationen jag syftade på är dock en vänskapsrelation som man oftast bara hittar mellan två hästar som ligger tätt i rang och har gått tillsammans en väldigt lång tid, och denna har ingenting med vem som leder vem att göra, utan baseras på samma grund som mänsklig vänskap, kärlek, jämnlikhet och förståelse.

Ord är bara ord, och du har misstolkat mig. Självklart ska samtliga hästar, oavsett vad de har för relation till mig, respektera mitt utrymme och enklare krav, det kallas uppfostran. Jag snackar inte om respekt i den bemärkelsen att de ska kunna skilja på rätt och fel, utan att först EFTER jag vunnit en hästs förtroende skulle jag börja be den om saker som den kanske inte nödvändigtvis vet att den klarar av. Hästen i fråga är då i bäst ställda läge för att ens försöka göra det jag vill.

Men som sagt, man kan orda hur mycket man vill, och i slutändan är alla sätt bra utom de dåliga ändå så.;)

Är inte själv särskilt kunnig inom ämnet, men jag har läst Dansa med hästar och beundrar hempfling jätte mycket.
Vad jag tror är att alla hästar inte dominerar på exakt samma sätt, eller asså det finns ju större grejer som att de ska flytta undan och så, men att det är det lilla som gör den stora skillnaden.
Dåligt förklarat, men om man jämför med människan kanske det är lättare att första vad jag menar.
Det finns ju överallt såkallad status, men vi kallar det rangordning istället.
Vi använder ju dock inte kroppsspråket så mycket som hästar, men allt vi säger spelar ju roll när va är med varandra. Om du är väldigt dominant kanske folk gör som du vill, men de har ingen respekt för dig egentligen. De vill egentligen inte ha dig så högt upp och de vill gärna 'skada' dig. Bäst förhållande med en person får du om du respekterar den, lyssnar på den. Men du ska ändå kunna bestämma lite över den, men utan tvång. Den ska vara villig att göra saker för dig.

Luddigt men hoppas du förstår hur jag tänker :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 922
Senast: Nila
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 914
Senast: Whiplashr
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 432
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte