Hempfling? Någon som är intresserad av hans filosofi?

ja, men de jag talat med inom AR tycker att hempfling sitter för långt bak, det köper inte jag.

det finns nog olika uppfattning även där å jag har tyvärr inte funnit någon som passar mig hur gör man?

det kan lätt uppfattas som att man är en "drömmare" om man nämner hans namn, men för mig är det inget nypåkommet

mvh rymdentusiasten :bump:

Han står för en sund och känslig hantering som jag tycker väldigt bra om. Däremot så kan jag personligen inte tillämpa hans sätt att lära sig den hanteringen, då jag i egenskap av att vara smått trög behöver något mer handfast att gå på än fingertoppskänsla, sas.

Dock tycker jag att det är synd att hans bok i översättning blivit så katastrofalt dålig - man måste verkligen tänka runt alla konstiga svenska formuleringar för att förstå vad som egentligen ska stå. Sen att den ohanterade hästen i början har trimmad man och skor (om jag inte minns fel), det är bara roligt ;)

Egen får jag ingen, det har kört ihop sig med betet i sommar :(

:D ja akta för att skriva vad du bor då kommer jag på momangen... :devil: :D

Sen att den ohanterade hästen i början har trimmad man och skor (om jag inte minns fel), det är bara roligt

Det har jag missat...måste jag kolla ju *asg*

Förresten....hur går det med forts. på seven games? *nyfiken*

Det kommer nog snart, bara jag får sommarlov så jag slipper alla läxor ;) Men jag har just färdigställt en uppsats om NH (utan övningar och "praktiska tilltag", bara teorin), den kanske vore av intresse? :idea:

Bra! tyckte första delen var väldigt bra. Nu har jag iof parellis bok med (som jag inte hunnit läsa p g a alla läxor) men jag tyckte om dina egna tillägg.

Ja gärna!! fia@fiart.se

att rida med sätet fungerar mycket bra...det är bara att träna. Är hästen van vid skänklar o tyglar tar det lite tid lära om. Först ska RYTTAREN lära sej behärska sin kropp.

det går utmärkt att stanna o att rygga med enbart sätet.

En enkel bok att komma igång att använda kroppen bra är att läsa sally swifts bok Centrerad ridning.

www.dextrarius.com

En tränare som varit och utbildat sig hos Hempfling (han är väl inte helt klar än, men du kan ju maila och fråga iaf). Inte träffat honom, men haft en del mailkontakt och han verkar jättetrevlig! Susanne är bra och trevlig hon också :)

Jag tycker att man kan få en hel del inspiration av honom. Däremot verkar han inte ha ett tillräckligt gediget klassiskt kunnande i ridning för min smak. I sin instruktionsbok har han t ex en bild på en häst som går i passgång när den ska visa passage...

Jo, jag red mycket med bara sätet när jag jobbade med turridningar.

Behärska min kropp är jag nog hyffsat bra på jag har tränar yoga, vilket tränar upp både kroppsmedvetenhet, rörlighet och koordination. :)

jag har hittat hans sida, verkar intressant...han kanske kommer igång lagom emd kurser till jag skaffat häst *hoppas*

I filmen som han har gjort

Vad tycker du om filmen i jämförelse med boken?
Jag tycker att boken är lite bökig och opraktisk, text och bildmässigt, -inte innehållet utan sättet det förmedlas.

jag är mest fashinerad av hans förhållningssätt till hästen. det finns ju detaljer i instruktionerna (dansa med hästar) som kanske kan ifrågasättas men som jag ser det är hans viktigaste budskap att njut av din häst å gör det till något stort i det lilla. dans behöver inte vara perfekt för att vara roligt

det är dessutom ett tag sedan boken gjordes å KFH har nog utvecklats en del sedan dess

är det någon som läst boken hästarnas budskap??

djupt men tankvärt tycker jag

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar