Sv: Hempfling? Någon som är intresserad av hans filosofi?
Går videon att få tag på någonstans eller är den helt slutsåld överallt?
Det mest fantastiska är att han framhåller att vi har så mycket att lära av hästen, att den speglar oss så väl, att den kan hjälpa oss att utvecklas som människa. Kempfling har inspirerat mej att i min vardag i första hand se det som att det är jag som ska lära mej och inte hästen. I alla hänseenden. Inte bara hur man får hästen att göra en viss sak utan även att träna min sinnesnärvaro, fysiska självkontroll, medvetenhet om mitt sinnestillstånd, min utstrålning, min lyhördhet, mitt tålamod och allt möjligt sådant. Han har en himla poäng med att man kan meditera tillsammans med hästen!
Jag tycker att hans ridning liknar den akademiska väldigt mycket, och det är inte konstigt när de har samma ursprung.
Men han menar att man ska luta sej framåt för att rygga och att lägga tyngdpunkten på yttersidan i öppnan. Framåtlutningen i ryggningen är kontroversiell. Vilket ben man ska sitta på i öppnan finns det olika läror om. I AR sitter man mitt på eller på det inre, beroende på utbildningsnivå. Annars är ridningen mycket lik, och utbildningen bygger på samma idé, nämligen att man förbereder hästen väldigt väl innan man går vidare, även om man i praktiken förbereder på lite olika sätt. Och så att det ska vara lätt för hästen att göra rätt, den ska vara avslappnad, korta träningspass och att man slutar när det går som bäst, det ska vara intressant för hästen med flera likheter. I brist på "Kempfling-skola" tror jag att man ändå kan komma långt med de läror vi har tillgängliga i Sverige (AR e.d., horsemanship m.m.), hans böcker samt eget tänkande.
Det han gör när han samarbetar så väl med hästarna måste väl bygga mycket på många års erfarenheter också? Det är nog svårt att lyckas när man själv bara har erfarenhet av några få hästar på nära håll.