Hempfling? Någon som är intresserad av hans filosofi?

www.dextrarius.com

En tränare som varit och utbildat sig hos Hempfling

Har ocså mailat honom men för ett tag sen och då sa han han inte börjat ännu men skulle kanske börja lite som praktik sen..nån som vet om han går övertala? nån som vet hur han är med hästar och så?? vill hemst gärna veta så har nån träffat honom kan ni väl messa privat eller nått? ..inga bilder på honom på hemsidan..lite dumt

(alla fattar säkert redan jag också är intresserad av Hempfling! men jag tror det är mest troligt vi vanliga kan göra det om man kombinerar med barockridning på nått bra sätt..som nån redan skrivit iof)

Jag undrar om Klaus överhuvudtaget har tagit emot några elever. :confused:
Jag vet att han planerade en treårig utbildning, men den har visst inte startat ännu.

Den person i Sverige, som behärskar Hempflings lära allra bäst, tar tyvärr inte emot elever. Dock hade jag förmånen att få ha min häst uppstallad hos henne under tre år. Det är jag mycket tacksam för.

Immer

hur har hon förvärvat den kunskapen??

om det inte finns några elever???

Tänkte bara säga att enligt han fru har den iaf startat men hon tror inte att det blir nån ny den närmsta tiden och det finns ju tom en i sverige som går dendär utbildningen just nu..

Har man verkligen startat en treårig utbildning nu? Det har jag inte hört talas om. Inte heller att min f d stallägare börjat undervisa där (hon var enligt hemsidan en av lärarna).

Immer

Hemplfling tar emot elever. Han håller kuser och har gjort det ett tag, dock vet jag inte hur långa dessa är. Men de håller nog på i någon vecka eller mer - inte tre år. Det är i så fall något nytt projekt.

Hans kurser är väl mer att likna vid clinics? 1-3 dagar?

Angående den treåriga utbildningen så är det inte alls något nytt projekt. Den fanns den på hans hemsida för omkring ett år sedan. Det skulle kosta omkring 150 000 per år att vara elev där, om jag inte minns fel.

Immer

Oj. :eek: det var inte dåligt va många elever han ska ta.
Vågen för Klaus! Som försöker få världen att se på hästen med nya ögon. :bow:

Ja, som clinics kanske. Men något större tror jag. Men minst en vecka har jag fått för mig att de brukar vara. Men det är kanske olika.

Sv: Hempfling? Någon som är intresserad av hans filosofi?

Hei alle sammen :)

Så spennende å se at det er flere som liker Hempfling! Jeg tilber han :bow:

Og det er skjønt å se at det ikke bare er meg som bruker Danse Med Hester som en bibel! Det må vel være den beste hesteboken som noengang har vært skrevet! Da han skrev boken hadde han bare drevet med hester i noen få år! Utrolig å tenke på!

Hempfling er et geni! Synd at skolen hans er så dyr... Hvem har råd til å betale 150 000 for ett år ??? :eek: Trodde ikke det skulle være SÅ dyrt....

Når jeg får meg hest så skal jeg absolutt trene den etter Hempflings filosofi! :love:

Jag har sett Klaus Hempfling och Linda Tellington Jones för några år sedan näre i Tyskland - Reken.
Personligen tycker jag att Claus Penquitt förklarar saker mycket bättre!

Vem är Claus Penquitt? Finns det verkligen ingen i Sverige som arbetar på samma sätt som Hempfling eller liknande som håller kurser?

Går videon att få tag på någonstans eller är den helt slutsåld överallt?

Det mest fantastiska är att han framhåller att vi har så mycket att lära av hästen, att den speglar oss så väl, att den kan hjälpa oss att utvecklas som människa. Kempfling har inspirerat mej att i min vardag i första hand se det som att det är jag som ska lära mej och inte hästen. I alla hänseenden. Inte bara hur man får hästen att göra en viss sak utan även att träna min sinnesnärvaro, fysiska självkontroll, medvetenhet om mitt sinnestillstånd, min utstrålning, min lyhördhet, mitt tålamod och allt möjligt sådant. Han har en himla poäng med att man kan meditera tillsammans med hästen!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tycker att hans ridning liknar den akademiska väldigt mycket, och det är inte konstigt när de har samma ursprung.
Men han menar att man ska luta sej framåt för att rygga och att lägga tyngdpunkten på yttersidan i öppnan. Framåtlutningen i ryggningen är kontroversiell. Vilket ben man ska sitta på i öppnan finns det olika läror om. I AR sitter man mitt på eller på det inre, beroende på utbildningsnivå. Annars är ridningen mycket lik, och utbildningen bygger på samma idé, nämligen att man förbereder hästen väldigt väl innan man går vidare, även om man i praktiken förbereder på lite olika sätt. Och så att det ska vara lätt för hästen att göra rätt, den ska vara avslappnad, korta träningspass och att man slutar när det går som bäst, det ska vara intressant för hästen med flera likheter. I brist på "Kempfling-skola" tror jag att man ändå kan komma långt med de läror vi har tillgängliga i Sverige (AR e.d., horsemanship m.m.), hans böcker samt eget tänkande.

Det han gör när han samarbetar så väl med hästarna måste väl bygga mycket på många års erfarenheter också? Det är nog svårt att lyckas när man själv bara har erfarenhet av några få hästar på nära håll.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar