Hemmagjort insektsmedel.

Sv: Hemmagjort insektsmedel.

hejsan min häst har vit mule och jag använder solkräm som man använder till barn.styrka 30 tror jag att dte är och dte fungerar bra mot solen.

Här kommer jag och smyger in med ett tips som tydligen ska ha stor effekt på fästingar! Fick tipset av en kompis, men har inte provat själv än.

Koka upp en liter vatten, och häll sedan i en påse (sån kryddpåse man köper) rosmarin. Ställ åt sidan och låt dra minst en timme. Sila sedan av rosmarinen och häll på sprayflaska.

Ska funka bra på hundar och dess ägare ute på promenad, så det lär antagligen funka på hästarna också! Fästingarna hatar tydligen rosmarin.

/_Rnw_ :bump:

Det beror på lite hur mycket knott,mygg o sånt ni har.Detta "receptet" jag skriver ner fungerar bäst o mest mot fästingar och ev. "hästflugorna"

-Matolja
-Vatten (spä ut med dubbelt så mycket som matoljan, så det inte steker i solen)
-Citronmeliss
-Massa vitlöksklyftor (gärna pressad)

Låt stå i ca. ett dygn innan användning.

Jag kan också, som Balderum, rekommendera eteriska oljor! Sommaren för två år sedan hade hästarna ett h-e med alla insekter och jag hittade ett recept med eteriska oljor som skulle fungera bra mot insekter. Gick hem och blandade oljorna i en sprayflaska med en vegetabilisk olja som bas och sedan hade vi inte några mer problem den sommaren. Insekterna landade inte ens på hästarna, så det kan jag verkligen varmt rekommendera! Även om eteriska oljor kostar lite i inköp så är dem väldigt dryga och räcker länge, så i längden tror jag att det blir mycket billigare än att köpa färdiga produkter (som inte hjälper..).

Vi provade med att smörja in dem med citron. Kommer inte ihåg hur det funkade och dessutom åt ponnyn upp hela halva citronen! :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: IngelaH
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama