Hemmafållan

S

Sassa

Som ni kanske sett har Worldfengur infört något som kallas Hemmafållan - Corral. Detta betyder att varje användare får sin egen hemmafålla där man kan se alla sina hästar.

Hemmafållan kommer att innehålla alla hästar som är kopplade till ägaren och vad jag förstått kan ägaren registrera hästarnas öde och byta ägare. Man ska oxå kunna skriva kommentarer om sina hästar som kommer att bli synliga för alla användare.

Vad är det tänkt att man ska skriva för kommentarer??
Har ni kollat under hemmafållan om det stämmer med era hästar?
Jag har kollat min och den stämmer inte alls!! På min fålla står det att jag bara exporterat en häst, en häst jag aldrig haft med att göra :confused:
Dom får säkert ordning på det hela snart. Men vad tycker ni om det här?

Det ska bli spännande att se vad det är för kommentarer som läggs in ;)

Sv: Hemmafållan

ser ut som en rolig liten grej...

men som jag även sett tidigare står det inte jag (eller någon annan) som ägare på min egen uppfödda häst Lilja.... Hon står bara som avkomma efter mammas häst men ingen ägare....

Hur ändrar man ägare tro? Jag äger ju faktiskt två Islandshästar... och jag står som ägare på passet..........

måste finnas någon form av kundservice där? har inte hittat än.....

Jag har 2, men enligt WF så har jag ingen.. :p

Skulle också vilja veta hur man byter så jag står som ägare på Lúkas, just nu är det en islänning som äger honom.. (Och det har varit 1 ägare emellan mig)

Tror att en del beror på SIF. De rapporterar ju inte in de hästar som varit i Sverige ett tag, de står fortfarande med isländska ägare. Min ena häst har varit i Sverige sedan 1999, men varken förre ägaren eller mitt namn står som ägare, utan gården på Island, trots att det är rätt i passet. Jag har mailat SIF flera gånger, de säger att de ska rapportera så snart alla passen är klara (?).

Mitt sto som jag köpte på Island för två år sedan står det rätt på, där gjorde vi ägarbyte innan exporten. Och de jag har på Island står rätt på också. När jag köpte ena halvan på ett sto så ändrades ägarskapet dagen efter vi skrivit kontrakt. Så de på WF är blixtsnabba. Nu ska jag logga in och kolla min fålla.

OS

Nu kollade jag och jag står inte heller med några hästar trots att jag har fyra registrerade på mig i WF. Det måste betyda att det är en felmatchning mellan medlemskapet från Sverige och ens namn. Jag ser också att jag står med två olika registreringsnummer då jag söker på person. Det kanske är för att allt är så nytt än så länge. Har i vart fall mailat och frågat.

OA

Jag tycker det låter som en bra idé om det kommer att funka. Hoppas det blir någon ordning i WF, annars har ju själva meningen försvunnit med det.

Nu kollade jag och jag står inte heller med några hästar trots att jag har fyra registrerade på mig i WF. Det måste betyda att det är en felmatchning mellan medlemskapet från Sverige och ens namn. Jag ser också att jag står med två olika registreringsnummer då jag söker på person. Det kanske är för att allt är så nytt än så länge. Har i vart fall mailat och frågat.

OA

Jag har också två registreringsnummer!!
Mailade du till SIF?

Nej, till de som administrerar WF. Hittade en mailadress längst ner, på samma sida där man loggar in.

jag mailade sig nu och frågade varför inte alla mina hästar står med mig som ägare....

känns inte som WF kan göra något om jag mailar själv eftersom de måste ju ha något att gå efter och SIF har du de rätta uppgifterna...

får se vad jag får för svar...

hade även varit roligt om man kunde lägga ut bild på sin häst... :confused:

jag mailade sig nu och frågade varför inte alla mina hästar står med mig som ägare....

känns inte som WF kan göra något om jag mailar själv eftersom de måste ju ha något att gå efter och SIF har du de rätta uppgifterna...

får se vad jag får för svar...

hade även varit roligt om man kunde lägga ut bild på sin häst... :confused:

Ja, det blir spännande. Fattar bara inte hur det kan vara så svårt att rapportera in, det borde ju gå på några dagar att fixa. Du får berätta vad du får för svar.

Jag mailade avelskansliet och bad dem rätta uppgifter om mina hästar. En gång om att jag ville stå som ägare till mina båda hästar och en annan gång om att min unghäst lkastrerats samt att en tidigare häst faktskt avlivades år 2001. I båda fallen så var uppgifterna rätt i WF inom 1 timme.

Jag tror inte att det ger något att maila direkt till WF eftersom det är SIF som matar in uppgifterna.

Däremot har jag inga hästar i min Corral, även om jag står som ägare till båda mina när jag söker upp dem med sökfunktionen.

Senast ändrad:

I min "Corral" finns inga hästar. I WF äger jag två hästar, Gná och Tindra. (Sól har jag inte skickat in ägarbytespappren på än till SIF, då passet är på Stenholmen, gör det då hon kommit hem).

Jag borde alltså ha två hästar i min "fålla", samt en (Keilir) under Put down.

Hur får jag det ändrat?
Vadå "kommentera? Hur gör jag det?

Kanske låte det vara ngn vecka, det är ju nytt och allt kanske inte är inlagt än?

/Malin

Men SIF har jag språkats vid med flera gånger och de säger att de kommer att rapportera hästar med äldre hästpass senare. Men senare verkar inte inträffa. Fast jag kanske ska kolla först!

Gör det nu!

På hestafrettir så står det att hemmafållan i alla fall till en början bara är tillgänglig för isländska användare i WF. Så det lär dröja innan vi i Sverige får tillgång till den. Dessutom står det där att det är upp till velsutskottet i varje land att bestämma hur de vill göra framöver.

Kapar tråden:angel:

Kommer inte in på WF, kan någon vara änglalikt vänlig och kolla lite info om "Strönd frá Skáney". Färg!:)

Tack!

Jag vet, älskar Smári och hans avkommor!! Var på Skáney i vintras, men köpte en annan häst där. Mindes inte riktigt vilken av dem jag kollade på som var Strönd, men nu vet jag:)

Är ev. ute efter ett ungsto och speciellt en Smári-dotter, men jag upplever att det säljs väldigt få avkommor. Känner du till detta?

nu har jag fått svar från SIF,s avelskansli... ändringen syntes i WF direkt efteråt! :) Så nu äger jag två isisar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 793
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar