Hemma från 3 mån kontrollen..

Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Jag är ganska noga med vad vi äter och köper. Jag har stått stilla i vikt (ja förutom nu då) medans min lite överviktiga sambo faktiskt blivit smalare.

Chips och godis tror jag bara sätter sig i blodkärlen, inte där det ska sitta!

Det är tur att jag älskar nötter och pasta :d
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Jag tycker synd om dig!!

Men du säger ju att du är dålig på att äta. Se till att skaffa matrutiner till dig.

Mitt problem är ju tvärtemot ditt, jag går upp i vikt och behöver gå ner. Jag har gått ner 16 kilo sen förlossningen, men jag gick upp 32. Så jag har infört ordentliga matrutiner.

Morgon = gröt, det är skitäckligt men man står sig länge på det. Jag brukar äta vid 8-9 efter att Saga har ätit på morgonen.

Däremellan blir det ngt mellanmål, en frukt typ.

Lunch = rester från gårdagen.

Däremellan en frukt eller hårdbröd.

Middag = MAAAT! Vad som helst slinker ner nuförtiden. Jag avskyr grönsaker som är tilllagade, men jag har lärt mig. Förmodligen för att jag är så j*vla hungrig hela tiden eftersom jag skippat ALLT socker och onyttigt.

På kvällen brukar jag i regel ta en hårdmacka och en kopp the.

Jag hoppas kunna få in Saga någorlunda i dessa rutinerna nu när hon börjar äta lite. Vi har i alla fall köpt en matstol till henne nu så nu kan hon sitta med på ett annat sätt.

Saga börjar ju också få tänder och är lite extra gnällig, vanligtvis kanske hon gnäller 1 timme sammanlagt på ett dygn, nu är det kanske 2.. Så hon är lite för snäll. Vi är lite bekväma.. Men på kvällarna är hon riktigt jobbig, hon skall inte ligga, bara sitta.. Drägglet rinner och hon somnar liksom så, med dräggel, sittandes i någons knä. Lägger vi henne ner på oss så skriker hon och sprattlar som en tok med benen.. Försöker slå sig loss..

Appråpå sprutan, Saga fick inte feber och har inte ändrat sig mycket skrikmässigt.. Hon fick sin spruta i onsdags.

Jag hoppas verkligen att du kommer kunna fortsätta amma, jag kan inte och är verkligen knäckt över det. Jag ville inte amma innan Saga kom, men när jag såg henne första gången ville jag ju allt för henne. Men tyvärr tyckte kroppen annat.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Ät majonäs.
Typ sallader med majonäs i.
Gottis.
Och så glass.
I massor.
Om du skall leva mjölkfritt så finns Toufuline-glass.

Feta såser.
Bacon, stekt fläsk o.s.v.
Undvik sötsaker de gör dig bara mätt utan att ge kalorier.
Chips är så salta att de ger samma effekt.

Mjölk med grädde i.
Stor extra smörklick på potatismoset.
O.s.v.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Nu är jag verkligen kass på det här med bebisar men vet att när min kusin fick barn ville hon inte äta och skrek mycket, gick inte upp i vikt som hon skulle osv och det tog flera månader innan dom kom på att hon var laktosintolerant... detta är ett par år sen så sånt kollar dom väl kanske nu per automatik:confused:
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Chips smakar blä, har ätit max 3 nävar chips sen jag blev gravid för 1 år sen.

Jag försöker äta så ofta jag kan, men det är inte så lätt när Rasmus kräver 100%.

Vi brukar gå upp mellan kl 9-10 :angel:
Då äter jag frukost, havregrynsgröt, youghurt med müsli eller the och rostade mackor.
Lunch är rester från dagen innan
Middag äter vi jämt, ibland ute eller så lagar vi mat.

Fruktskål har jag där jag går och "nallar" hela tiden, är lätt att äta t.ex. ett äpple samtidigt som man "tröst-dansar" runt i huset.
Blir även mellanmål i form av antingen mera youghurt eller så kokar jag pasta.

Jag hoppas på att få en massa bra recept från kostrådigvaren som går enkelt och smidigt att laga till.


Nu har han precis ätit 95 ml ersättning, fast 1/4 kom väl upp ungefär ;)
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Det är just det jag också tror, så jag är på samma linje :)

Fattade nog fel, för jag läste att du ville börja med chips och sådant :p
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Jag tyckte Inte_Ung har gett ett jättebra svar, skulle precis tipsa om smör och grädde innan jag såg att hon redan skrivit så bra. Feta såser, över lag massa, massa FET mat. Spräng in kalorier i allt du kan, ha en flarra med flytande smör och klicka i körräfrsåsen/moset/på kotletten. Drick fet mjölk till maten, inte läsk, det är bara tomma kalorier. Ät gärna bröd med smör på till frukost, använd dig av en ost med hög fettprocent, lägg avocado på, det är mycket fett i. Ät också smörgås till mellanmål, hellre än fick.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Laktosfria mjölken finns bara i standardutförande. Tyvärr. Jag hällde nog i mig 1½ L 3% mjölk under graviditeten. Men nu spyr Rasmus som tusan om jag druckit sån mjölk (eller i alla fall sist jag gjorde det)

Coca cola går (nästan) bort, jag dricker det ibland men Rasmus släpper så äckliga pruttar då så de går knappt att amma honom om han fiser och så kan man vakna mitt i natten och tro någon spränger i huset :angel:

Till brödet, som jag nu bytt bort mitt älskade fullkornsbröd för de skulle man tydligen inte äta. Har dessutom köpt hem en stor burk med jordnötssmör :d Och den enda osten jag äter är vanlig hushållsost, hur många % den nu ligger på.

Sover Rasmus när det är dags för mellis så brukar jag steka 3 rostmackor i regält med smör, på det har jag några skivor ost, en skiva rökt skinka och sen ett stekt ägg.

Dricker väl minst 0,5L vatten till varje måltid, ibland blir det mjölk.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Klarar du att dricka grädde? Grädde kan fungera bättre än mjölk, dessutom finns grädden som laktosfri.
Smör och majonäs, lättöl ger bättre aptit och stimulerar amningen.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Om han har svårt för smaken på ersättningen, så kan du pumpa ur och blanda 50-50 med bröstmjölken.

Prova att ge Minifom droppar varje måltid, ifall han har lite magknip.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Alvin helvägrade ersättning vilken vi än testade. Men välling var skitpoppis, så han fick välling från han var tre månader. Vällingen är ju tjockare än ersättning.

Jag kan gnälla med dig, jag har haft en Alvin som her skrikit i tre dagar nu. Han är så arg, och ledsen. Går inte att sätta ner honom så börjarn han hulka direkt.

Jag tycker så synd om honom samtidigt som det gör mig grinig att aldrig kunna sätta ner honom. Får så ont i ryggen av att bära, bära hela tiden.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Skaffa en bra bärsele! :idea: Kan varmt rekommendera ergon. Den bar jag t.o.m. sonen i somras när jag klippte gräset och han var ytterst mammig och gnällig. Det var så mysigt att han somnade under tiden (brummande motorklippare till trots). :love:
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

mimmipigg Fast amningen är ju inte problemet, det sprutar om mig men det är ju bara vätska och ingen näring.

Mamma förklarade det så bra på telefon, häll upp ett glas mjölk, drick en klunk, fyll på med vatten, drick en klunk till, fyll på med vatten. Glaset är alltid lika fullt men till slut innehåller det bara vatten.

Och lättöl, är du galen? Jag kan inte ens dricka jaffa utan att bli illamående för de smakar sprit!!

Lupin Magknip har han faktiskt aldrig haft, inte som jag märkt i alla fall.

bananabambi Det enda sambon åt från 4m ålder var havregrynsgröt ;) Nu sist så åt han ju ersättningen, kanske han kom på att det var bra gott för magen ändå.

Jag hoppas allt jobbigt beror på fullmånen, jag har inte kunnat sova på flera nätter. I natt somna jag kanske vid 3:30 efter jag ammat, vakna och amma igen vid 6-tiden och kl 7 ringde klockan.

Men ändå blir jag inte trött på dagen eller kvällen! Är så sur på ig själv att jag snart ber sambon slå mig så jag somnar.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Ja, kan man skylla på fullmånen? Yes! :D

Vad ska men ge när ingenting annat duger? Känns ju lite surt att ge mat som inte är riktigt anpassad för ens barn, men ibland kan man ju inte välja. Tur att Rasmus verkar ha fattat att man ska äta ersättning :)
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Jag har en BabyBjörn, skulle nog försöka använda den mer. Det svåra är ju att greja hemma med Elis, har svårt att böja mig ner med selen på.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Det tog ett tag och han va skitsur på mig för han inte lyckades spotta ut. men samtidigt kliar det ju i tänderna så han tugga på nappen å då kom det ju ännu mer och efter bra många försök så sög han tag och åt och sen gick det väl 3 minuter så såg man ögonlocken bli tyngre och tyngre. Nu sover han som en gris i soffan.
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Jag är så lättad över att Alvin änligen somnat. Normalt sett brukar jag sakna barnen när de sover, vill ju ha dom hos mig, men efter de här intensiva dagarna så känns det som en fröjd att få sitta själv.

Alvin har ätit så konstigt nu. Väldigt lite på dagarna, men de sista kvällarna har han druckigt först 300 (!!!) ml vid fem/sex-tiden, det brukar han stå sig på till två-tre på natten. Men nu har han velat ha mer precis innan han ska sova, så då har det gått ner nästan 250 ml till. Nästan ½ liter välling inom loppet av ett par timmar :eek:. Dessutom vaknar han vid tvåtiden och är gnälling, men inte hungrig. *suck*
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Det låter som Rasmus vart den senaste veckan! Måste vara månen! Men han har velat äta på natten.

Nu ska jag gå och ta mig en stor macka med mycket jordnötssmör å ett stort glas O'boy :D (Hehe låter som drömfrukosten för en 10-åring)
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Hoho, snacka om sockerkick, passa nattsömnen :D

Min sambo sprang just iväg och ska göra te och popcorn :d

Idag har jag gått mina principer till mötes. Jag har ätit en halv vik-in kebab, lite smågodis och dessutom några chokladbitar ute en Aladdinsas, Jösses, det är mer godis än vad jag ätit över hela julen :D
 
Sv: Hemma från 3 mån kontrollen..

Helt ärligt så tycker jag att BVC kan slänga sig i väggen !

Än en gång så skall ett fungerande scenario ändras för nån jävla kurvas skull.

Gossen håller på att få tänder - det är för vissa barn urbökigt och gör ont. Då äter man mindre. Vill han inte ha ersättning, låt honom slippa.

Mitt råd - gå på DIN magkänsla ! Om ammningen fungerar så skit i BVC.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 733
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 259
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp