Hemma eller stalla in?

Jag har valt att ha stall hemma, ingen paddock och 3-4 olika rundor att rida och rundorna är på allmän väg. Ingen skog att rida i. Det är värt ALLT mot att slippa stå uppstallad någon annanstans. Trailar till ridhus (10 min resa).

/Lizzie

Håller nog med.
 
Hemma, köpte gård i maj, gjorde ridbana i augusti. Ganska dåliga ridvägar och ingen ridbana inom räckhåll och åka till ridhuset mer än på vintern orkar jag inte med helt enkelt. Fantastisk investering helt enkelt! :D
 
Uppstallad definitivt stog ut 6 mån i eget. Jag är social vill träna, rida, fika m andra. Håller mig dock till stall väldigt nära så jag inte tycker det blir jobbigt att åka.
 
Jag tror det beror på hur man är som person.
Jag tar hemma alla dagar i veckan även om det innebär mer jobb.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Inte hemma under några omständigheter. Saknas vettig uppstallning inom räckhåll avstår jag hellre från att ha häst.

Jag vill rida, inte fixa med allt i mörkret i min ensamhet.
 
Skulle bara kunna tänka mig att ha hästen hemma om jag hade ridbana/ridhus, tillgång till bra tränare och lite stallkompisar att rida/träna ihop med. Annars skulle jag tycka att det blev ganska trist och slitsamt, tror jag. Älskar att bara vara med min häst också, men vill även ha det andra för att känna mig tillfredsställd.
 
Hemma :love:

Men då är jag en sådan person att jag tycker det är superhärligt att ta in nytt hösilage 00.30 i regn o lera, mocka och släppa in hästarna vilken tid som helst på dygnet, köra skottkärran genom skånesnödrivor i mörker skånesnålblåst samt nöjer mig fint med ett litet ridhus hos grannen (jag har lyckats träna där 1 vinter av typ 4 hittills :D) o att lasta till både tränare och mer ridvägar sommartid.

En STOR bidragande orsak till stt jag gillar detta är nog dock att jag jobbar skift. jag KAN alltid välja stt göra grejerna med häst stan i dagsljus. Obetalbart vintertid även om jag gillar kyla och mörker så är det lyx att kunna välja.

Enda jag saknar är spolspilta. Det är inget vi kostar på vårt gamla stall.
 
Det som jag är mest oroad för att stå ngn annanstans är grovfodertillgång, grovfoderkvalite, hagkompisar, gräshagesplanering och parasitrutiner. Funkar inte detta så skulle jag må psykiskt dåligt dygnet runt och det skulle vara helt o värt att ha häst, jag hade inte varit ett dugg intresserad av att rida.
 
Jag vill aldrig ha häst hemma igen. Uppstallad i trevligt stall med bra tillgång till ridhus OCH bra ridvägar är nödvändigt för mig. Jag tycker om att åka iväg till min häst, tiden jag spenderar där blir mer kvalitativ då upplever jag. Hemma försöker jag multitaska för mycket och allt känns halvdant istället.
 
hemma! har trots flera medryttarhästar i stall med både ridvägar och ridhus valt att ta hem ytterliggare en till mitt egna stall utan vare sig stora hagar, ridbana eller vettiga ridvägar, detta då det är så sjukt mycket smidigare att bara klä på sig och gå ut i stallet istället för att packa in sig i bilen köra iväg, komma på att man glömt ngt och köra tillbaka och sen känna att man får stressa i stallet för att inte vara kvar där för länge då man inte kom iväg förrns vid 20 tiden och det känns konstigt att vara på en annans gård sent på kvällen.

hemma så kan jag vara ute hur sent eller tidigt som helst, bre ut sig hur mycket man vill i sadelkammaren och aldrig behöva känna sig i vägen :).

nackdelen är dock att man kan känna sig ensam, jag löser den delen med att rida med kompisar på deras, åka iväg till ngn ridled eller dra hem dem till mig lite då och då så man kan rida ut ihop :).
har man sen så att man åker iväg på träning en gång i veckan så möter man ju folk där och får inspiration att träna mer hemma och även att åka till ridhus lite oftare och träna :).
 
håller också med @the_connemara
älskar man inte själva stalljobbet och att pyssla i stallet i timtal så är det kanske inte ngt för en.

jag älskar att bygga hagar och pyssla med elen :), jag tycker om att mocka och packa hö kl 11 på kvällen och tycker att det är roligare att göra stallet rent än att rida vissa dagar.

jobbar också typ skifft (3 jobb som är antingen nattetid eller fm eller em eller allt på en gång :angel:.) så kan oftast rida när det är ljust och har annars ett ridhus på skritt avstånd, ska dock vara väldigt dåligt väder ett bra tag för att jag ska ta mig dit ;).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 017
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 551
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 865
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp