hemlösa hundar!

Sv: hemlösa hundar!

Lånar..

För ett tag sedan så stod det ju i tidningarna att det tagits omhand en himla massa hundar från nån "uppfödare". Det är fortfarande många som behöver ett hem. kanske det vore något?
Jag vet de pratade om det på rixfm idag, kanske det går hitta info där, eller maila och fråga.
 
Sv: hemlösa hundar!

Nej, jag har inga skygglappar på mej. Jag vet vad som försiggår!
Visst, ALLA hundar har det inte bra på Irland, men ALLA hundar har det inte bra i Sverige heller.

Det som står på Neverneverlands sida är överdrivet. Jag har bott på Irland i 8 år och det är sällan man ser lösspringandes hundar utan ägare i närheten faktiskt. Dock är det vanligt att hundarna går utan koppel!!
Mycket är taget ur sitt sammanhang på sidan, tex om veterinären. Han syftar på arbetande hundar tex jakt och vallhundar, som har ett helt annat liv på Irland än vad de har i Sverige. På Irland är en arbetande hund en arbetande hund och inte en familjemedlem i den bemärkelsen som vi i Sverige skulle tycka att en hund bör vara. Varför ska man inte få ha en hund i en hundgård??

Har man någon gång varit på Irland så vet man att mer eller mindre alla hus har en mur som inhägnar huset och trädgården. Många som arbetar släpper hunden på gården när de åker till jobbet och aktiverar den mer när de kommer hem. Hundarna är inhägnade och har skydd för vind och regn. Dessutom har de mat och vatten. Har de dessutom en annan hund som sällskap blir det inte lika illa som att vara själv, så det synsättet kan jag förstå. Nu ska det ju tilläggas att en arbetsdag på Irland inte innebär de timmar som vi i Sverige arbetar, samt kvinnor som jobbar anser att de jobbar heltid när de jobbar 5 timmar om dagen. Frågan är vart man ska dra gränsen??
Är det bättre att irländarna låter sina hundar vara inhägnade på gården hela dagen själva, än att någon kommer hem på lunchen pch går ut med hunden som man gör i Sverige?

Irländarna blir bestörta över att folk som behöver använda sej av hunddagis eller dagmatte skaffar sej en hund! De fattar inte varför man skaffar sej en hund som man inte har tid för, och betalar någon annan för att ta hand om den istället.

Jag har sagt det förrut och jag säger det ingen, de siffrorna som dessa organisationer kommer fram till handlar inte om sällskapshundar som blivit omhändertagna från familjer där de farit illa, hundar som varit hemlösa eller hundar som ingen vill ha....utan de höga siffrorna kommer ifrån greyhoundindustrin. Jag förstår inte varför man vill rädda dessa greyhounds för att sätta dem i ett vanligt Svensson-hem? De är hundar som är uppfödda på en kennel, varit i träning hela livet och som av en eller annan anledning inte längre gör jobbet det är tänkt för. Bäst hade varit att dessa hundar hade avlivats humant och att de fick vila. Det är jättestressigt för många greyhounds att ställa om sitt liv totalt, att leva som en familjemedlem i en familj. De hundarna är institutionaliserade till att äta, träna, tävla! Om de varit bra på banan avlar man på dem.
Organisationer som PAWS har istället för att propagera för att greyhound industrin ska skärpas till, att hårdare krav ska fås till skott, gjort det lättare för greyhound-ägarna att skyffla bort sina hundar på hjälporganisationerna! Det hjälper inte hundarna, bara ägarna och tränarna! Det hade varit bättre om PAWS hade använt pengarna till att lobbya regeringen till att få fram bättre lagar och stadgar.
Men jag undrar alltid över varför det är sånt ramaskri när det gäller greyhounds, och inte många höjer ögonbrynet när människor gör precis samma sak med trav- och galopphästar. Vart är skillnaden?? Hunden klarade inte jobbet på banan. Det är ju långt ifrån alla travhästar i Sverige som blir promenadhästar när de inte klarar av att göra jobbet längre. Varför finns det ingen stor organisation som tar hand om det problemet??

Allting har sina goda och mindre bra sidor. Irland har många problem, men jag tycker verkligen inte att deras djurhantering är en av dem!
 
Senast ändrad:
Sv: hemlösa hundar!

Delvis knapplån ;)
För ett tag sedan så stod det ju i tidningarna att det tagits omhand en himla massa hundar från nån "uppfödare". Det är fortfarande många som behöver ett hem. kanske det vore något?
Man tog om hand om ca 150 st hundar (yorkshireterriers och taxar) från en uppfödare utanför Stockholm.

Och listan kan göras lång om man vill:
Nere i Skåne tog Polismyndigheten hand om 22 st chihuahuaor från en och samma person.
I Sverige blir många hundar dödade i trafiken eller av rovdjur i skogen under jakt, trots detta fortsätter vi svenskar att jaga med våra hundar.
I Skåne tog polisen hand om ca 20 katter som blivit övergivna i ett hem.
I Sigtuna tog myndigheterna hand om 14 st Sibirian huskeys som blivit illa behandlade hos sina ägare.
Polisen i Sollefteå omhändertog 50 st "jakthundar" från en uppfödare där de en längre tid blivit misskötta.
I Höganäs omhändertogs 18 st hundar från en "hundgård" där de misskötts en längre tid.
I Sverige finns det massor med husdjur som är livrädda vid nyår och påsk, då människor smäller smällare och fyrverkerier, trots detta finns det ingen lag som skyddar djuren. Det finns det däremot på Irland, där fyrverkerier och smällare är olagliga!

Så funderar man på att adoptera hundar från utlandet, när det finns så många hundar i Sverige som behöver hjälp!
Jag förstår inte varför man vill adoptera en hund från en organisation utomlands när det finns så många hundar i Sverige som behöver hjälp...men det kanske är så att hundarna i de svenska omplaceringshemmen är för stora och för blandrasiga för att det ska vara coolt att ta hand om dem. Då känns det kanske lite bättre att importera en hund från utlandet.
 
Senast ändrad:
Sv: hemlösa hundar!

Delvis knapplån ;)

Man tog om hand om ca 150 st hundar (yorkshireterriers och taxar) från en uppfödare utanför Stockholm.

Och listan kan göras lång om man vill:
Nere i Skåne tog Polismyndigheten hand om 22 st chihuahuaor från en och samma person.
I Sverige blir många hundar dödade i trafiken eller av rovdjur i skogen under jakt, trots detta fortsätter vi svenskar att jaga med våra hundar.
I Skåne tog polisen hand om ca 20 katter som blivit övergivna i ett hem.
I Sigtuna tog myndigheterna hand om 14 st Sibirian huskeys som blivit illa behandlade hos sina ägare.
Polisen i Sollefteå omhändertog 50 st "jakthundar" från en uppfödare där de en längre tid blivit misskötta.
I Höganäs omhändertogs 18 st hundar från en "hundgård" där de misskötts en längre tid.
I Sverige finns det massor med husdjur som är livrädda vid nyår och påsk, då människor smäller smällare och fyrverkerier, trots detta finns det ingen lag som skyddar djuren. Det finns det däremot på Irland, där fyrverkerier och smällare är olagliga!

Så funderar man på att adoptera hundar från utlandet, när det finns så många hundar i Sverige som behöver hjälp!
Jag förstår inte varför man vill adoptera en hund från en organisation utomlands när det finns så många hundar i Sverige som behöver hjälp...men det kanske är så att hundarna i de svenska omplaceringshemmen är för stora och för blandrasiga för att det ska vara coolt att ta hand om dem. Då känns det kanske lite bättre att importera en hund från utlandet.


Vad har "coolhetsfaktorn" med storleken att göra? För mig fungerar det inte med en bruksrasblandning, utan det blev min lite mindre (men ändå inte knähund) spanska blandras. Jag klarar helt enkelt inte av en schäfer/doberman/rottismix. Det är det många som inte gör. Tittade på svenska omplaceringar när det var aktuellt för mig också men kom fram till att det i princip var hanhundar av större bruksras samt en del små ulltottar. Inget av det är den sortens hund jag själv söker. Min egen hund är väldigt väldigt blandrasig, jag har inte tagit henne för att det är "coolare" att ta en hund från utlandet, för min del spelade det ingen roll.


Och angående de irländska hundarna, bara för att du som skriver bott där i 8 år betyder inte det att du vet allt, Åsa W som driver Never Never Land har också bott där många år, och de som driver organistaionerna där nere lever också där. Ingen kan göra allt men räddar man ett liv så är det ett liv räddat. Varesig det är en irländsk, spansk eller svensk hund. De svenska omhändertagna hundarna har en helt annan form av skyddsnät än de irländska hundarna, och går du ner till medelhavsområdet så är hundsituationen ÄNNU värre.

Jag förstår inte varför man vill rädda dessa greyhounds för att sätta dem i ett vanligt Svensson-hem? De är hundar som är uppfödda på en kennel, varit i träning hela livet och som av en eller annan anledning inte längre gör jobbet det är tänkt för. Bäst hade varit att dessa hundar hade avlivats humant och att de fick vila. Det är jättestressigt för många greyhounds att ställa om sitt liv totalt, att leva som en familjemedlem i en familj. De hundarna är institutionaliserade till att äta, träna, tävla! Om de varit bra på banan avlar man på dem.

Vanligt argument. Varför inte? Jag har sett många, många, många f.d tävlingsgreyhounds som lever väldigt bra liv här, varför skulle de nekas det? Jag har också hört många som sagt att jag gjort min egen hund en otjänst som tagit henne från gatuhundslivet, att det var ett fritt och bra liv och att hon antagligen själv föredragit det. Jag har svårt att tänka mig att min sängsovane tös föredrar att rota runt i soptunnor efter mat och bli sparkad i sidan av folk hon försöker tigga från och ligga på asfalt och sova. Faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: hemlösa hundar!

Jaha, så då har du promt rätt enbart för du råkat bo på Irland i 8 år ? Varför har just DU så himla tvärsäkert rätt då ? Varför kan inte tex hon som skrivit om situationen ha mer rätt än dig ? du vet inte allt...och det jag hittills läst i dina inlägg är faktiskt att du väljer att skönmåla mycket enbart för du inte vill se.


Jag förstår inte varför man vill rädda dessa greyhounds för att sätta dem i ett vanligt Svensson-hem?

Hmm, uppenbarligen har du dålig erfarenhet av Greyhound...det hörs ju på ditt uttalande. HAr aldrig stött på en fd tävlingshund som är stressad pga att den blivit en helt vanlig familjehund. Greyhound har inte det psyket...det är coola hundar tro det eller ej.

Jag undrar också vad coolhetsfaktorn har med saken att göra ?
 
Sv: hemlösa hundar!

Jag antar att du träffat på svenska fd kapplöpningsgreyhounds o de hålls nästan alltid som familjehundar.
Jag har själv haft en som stått i kennel i Irland tills hon var 8 mån o hon fungerade helt klart sämre som familjehund o på många andra sätt än vad vår svensfödda gjorde.
PL
 
Sv: hemlösa hundar!

Jag antar att du träffat på svenska fd kapplöpningsgreyhounds o de hålls nästan alltid som familjehundar.
Jag har själv haft en som stått i kennel i Irland tills hon var 8 mån o hon fungerade helt klart sämre som familjehund o på många andra sätt än vad vår svensfödda gjorde.
PL

Jag har aldrig träffat någon svensk, däremot en bunta irländska. Ett tjugotal.
 
Sv: hemlösa hundar!

Man skapar inte en seriös debatt av att använda fula eller stötande ord, inte heller personangrepp eller idiotförklaringar.


Så att säga att någon "pratar en massa skit" är således stötande, fult, eller personangrepp eller idiotförklaring? Vad ska jag skriva då? Det du säger är fel, det du säger är totalt struntprat? Varför inte bara skriva vad jag tycker, det är en bunt med skitsnack.
 
Sv: hemlösa hundar!

Så att säga att någon "pratar en massa skit" är således stötande, fult, eller personangrepp eller idiotförklaring?

Ja, definitivt! Ett vårdat språk i en debatt innehåller inte uttalanden som nedvärderar den andres åsikter, person och argument. Man behöver inte hålla med, men man kan föra en diskussion som håller sig till sak - inte person.

Vad ska jag skriva då?

Du ska ge egna argument, erfarenheter och åsikter på varför du tycker att du har rätt. Möta argument med argument helt enkelt. En debatt går aldrig ut på att visa att motparten har fel, utan den går ut på att visa sina egna argument i så bra dager som möjligt. Genom att föra ett vårdat språk och hålla sig från personangrepp uppnår man just det.
 
Senast ändrad:
Sv: hemlösa hundar!

Ja, definitivt! Ett vårdat språk i en debatt innehåller inte uttalanden som nedvärderar den andres åsikter, person och argument. Man behöver inte hålla med, men man kan föra en diskussion som håller sig till sak - inte person.



Du ska ge egna argument, erfarenheter och åsikter på varför du tycker att du har rätt. Möta argument med argument helt enkelt. En debatt går aldrig ut på att visa att motparten har fel, utan den går ut på att visa sina egna argument i så bra dager som möjligt. Genom att föra ett vårdat språk och hålla sig från personangrepp uppnår man just det.


Men varför ska det vara en debatt, detta är ett diskussionsforum, inte ett debattforum. Och tycker jag att någon pratar en bunt med skit så säger jag det. Plus mina egna kommentarer kring ämnet.
 
Sv: hemlösa hundar!

Men varför ska det vara en debatt, detta är ett diskussionsforum, inte ett debattforum. Och tycker jag att någon pratar en bunt med skit så säger jag det. Plus mina egna kommentarer kring ämnet.

Samma sak i en diskussion som i en debatt - det finns ingen som helst anledning till att uttrycka sig otrevligt bara för att man har olika infallsvinklar och åsikter.

För övrigt verkar de argument man själv framför betydligt mer seriösa och genomtänkta om man inte behöver vara nedvärderande om den andres argument.
 
Senast ändrad:
Sv: hemlösa hundar!

orkar inte ens kommentera vissa.. jag rekomenderar starkt&med hjärtat www.sos-animals.se visst det finns hundar som behöver hjälp i sverige me men dom är oftast inte i samma kris läge
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 392
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 493
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp