Heltidsjobb och hund?

Maverick

Trådstartare
Har en ledig dag från jobbet och spenderar tiden med att fundera på det här med hund, att skaffa hund alltså. Jag bor sedan ett par år tillbaka i Tyskland och har ett heltidsjobb här. Hemma i Sverige har jag en hund (och hästar), men eftersom min och pappas hund är som ett par gamla parhästar ville jag inte sära på dem och sitter därför här utan hund (tiken är ingen lägenhetshund heller så hon hade förmodligen inte trivts ändå).
Men att vara utan något lurvigt att stoppa näsan i känns lite tomt. Jag har funderat fram och tillbaka på att skaffa hund här nere, men vågar inte pga rädsla för att det inte ska gå ihop tidsmässigt.

Hur har ni med heltidsjobb (eller motsvarande där hunden inte kan vara med) löst det, eller är det bara deltidsarbetande/sjukskrivna/studerande som har tid med hund?;)
Jag bor 10 min från jobbet (gångavstånd, det går snabbare om jag tar cykeln, men lite mer tid på vintern om det är halt) och jobbar vanligtvis 8-16, har flextid, ibland mer ibland mindre (kontorsjobb utan möjlighet att ta med hund). Oavsett vilka regler som gäller här så vill jag ju inte lämna hunden ensam 8-9 timmar per dag, så frågan är om/hur det går att lösa? Vad hade ni gjort?

Kan tillägga att vi har en mindre park runt hörnet som duger åt morgon-/snabbkissrundor och för längre promenader kan jag snabbt ta mig ner till floden och längs med Rhein så finns det stora skogsområden/grönytor där man kan gå vilse i timmar (har provat:angel:). Det är ett väldigt hundpopulärt och hundvänligt område. Jag är inte sugen på en stor krävande brukshund utan en mindre sällskapshund som kan hänga med på promenader i ur och skur och ev. långsam jogg/cykelrundor (en vuxen hund, ingen valp) - men jag kan ju inte lämna hunden ensam mer för det.

Tips, idéer, erfarenheter? Något som ni tycker är extra värt att tänka på i mitt fall, eller rent generellt?

Tillägg; jag är singel och bor ensam, ingen familj här nere, så tyvärr finns det ingen som kan hjälpa mig (känner inte de andra i huset så väl, så vet inte om jag vill förtro dem med varken hund eller nyckel:p)

Sv: Heltidsjobb och hund?

Hunddagis/dagmatte är nog lösningen för de flesta som annars måste lämna hunden långa dagar.

När familjen skaffade hund så var mamma drivande, alltså fick hon ta på sig att cykla hem och rasta hunden ca 30 minuter mitt på dagen. Sedan fick den som kom hem först rasta hunden igen, lite längre än lunchen. Självklart hjälpte vi andra till när vi slutade tidigt så mamma inte behövde åka hem i onödan men eftersom hon var drivkraften att skaffa hund fick hon också det ansvaret.

I ditt fall blir det väl du själv som får gå hem på lunchen och rasta vovven (såg inget i texten om att du inte kunde det iaf), annars är det nog dagmatte som gäller.

Hunddagis finns det dåligt av i Tyskland (väldigt dyrt!) men hundvakt går att få för en rätt billig peng. Så gör jag som visserligen pluggar här nere men också har med mig min hund. Har hundvakt två dagar i veckan och jag betalar 15 euro/dag.
Finns flera sidor på internet där man kan annonsera efter hundvakt och vice versa.

Hunddagis finns det dåligt av i Tyskland (väldigt dyrt!) men hundvakt går att få för en rätt billig peng. Så gör jag som visserligen pluggar här nere men också har med mig min hund. Har hundvakt två dagar i veckan och jag betalar 15 euro/dag.
Finns flera sidor på internet där man kan annonsera efter hundvakt och vice versa.

(+ line_n) Hunddagis har jag inte hittat något i närheten och som du säger är det förmodligen dyrt här. Hundvakt är ju en möjlighet, men vågar man lita på folk? Jag har aldrig behövt hundvakt så jag har ingen erfarenhet. Lämnar man hunden där eller är tanken att de ska få en nyckel och gå ut med hunden själva? 15 eur per dag, 5 dagar i veckan bli ju också pengar.
Har du föresten några tips på bra tyska hundsidor (ex. motsvarande buke)? Jag har också försökt få fram info om klubbar osv där man kan träna, men hittar inte rätt, vet du någon bra sida där man kan hitta närliggande klubbar - eller finns inte samma system här som i Sverige? PMa gärna länkar om du vill:)

Caffe skrev:
I ditt fall blir det väl du själv som får gå hem på lunchen och rasta vovven (såg inget i texten om att du inte kunde det iaf), annars är det nog dagmatte som gäller.

Det är också vad jag ser som den enda möjligheten jag har, men jag har bara 45 min lunch, så det blir ju ingen långpromenad direkt (och jag får väl köra på proteindrinkar till lunch).
Upplevde du/din mamma att hunden blev stressad när ni kom hem och sen snabbt lämnade hunden ensam igen?
För min del så skulle det bli 4h ensam - snabbrunda på max 20 min - 4h ensam. Tycker ni det blir för mycket ensamtid? Jag är lite rädd att jag kommer bli stressad också och känna att jag måste hem och ta ut hunden, att det "roliga" kommer övergå i "tvång".

Ja, det är lite att fundera på detta... Sen kan man ju säga att om jag ska vänta tills den optimala skaffa-hund-tiden kommer så lär det vara i tid med pensionen;) (säger det innan någon annan hinner påpeka: det är ingen rättighet att äga hund, utan hundens bästa måste alltid gå först - det är jag medveten om och det är därför jag inte skaffat någon än:idea:)

Tack för era svar, och är det fler som är ensamma med heltidssysselsättningar och som har hund så får ni gärna dela med er av tips och erfarenheter!

Det går att lita på folk men självklart gäller det att vara försiktig. Hur det fungerar rent praktiskt gör man upp med hundvakten. Jag lämnar och hämtar själv eftersom de bor tvärs över gatan. Är själv hundvakt åt en hund vissa dagar och helger och då har jag en nyckel till lägenheten. Hunddagis kostar i Sverige och Tyskland betydligt mer än 15 euro per dag...det är dyrt att ha hund, särskilt om man inte kan passa hunden på dagen.

VDH är tyska motsvarigheten till SKK men generellt sätt fungerar det annorlunda med klubbar och sådant. Google hundeclub eller hundeschule plus din stad. Vet inte något bra hundforum på tyska dock.

Ja, billigt är det väl aldrig att ha djur, men jag har ju heltidsjobb iaf(;)) så rent ekonomiskt skulle en hund passa in i budgeten.

Tack för tipsen, ska googla lite!

En fråga, med de uppgifter ni har fått i den här tråden, skulle ni avråda från att skaffa hund, eller tror ni hunden skulle kunna få ett tillfredställande liv? Motivera gärna:)

Och hur tror ni hundstall ser på ensamhetstiden? Eftersom jag är ute efter en vuxen hund så funderar jag starkt på att leta bland alla hundstall som finns, men frågan är om jag godkänns? Jag är ju inte intresserad av att avla eller ställa ut, så storlek och individ är viktigare än ras känner jag och då kanske man kan göra en god gärning samtidigt.

Jag och min sambo hade samma funderingar när vi skaffade Blaze. Köpte han som 4,5 åring så han var vuxen och det var ett krav. Vi har inte tid med valp när båda jobbar heltid 7-16.

Grannen har också hund, vi turas om att släppa ut som på lunchen. Jobbar hon en hel dag åker jag hem på lunchen, har en timmes lunch och det tar bara 10 min att åka hem. Jag äter min matlåda hemma medans hundarna är ute och gör sitt. Är grannen ledig eller jobbar kort dagar så tar hon ut dom :)

Vi letar hus och då kommer lösningen vara hundgård och att jag får åka hem på lunchen :)

Det är väl detta som gäller för alla med hund som jobbar..

*Hundmatte/dagis
*Hem på lunchen till hunden, ett varningens finger dock då det inte går att räkna med att hunden ÄVEN om den går bra att lämna första gången på morgonen går lika bra att lämna igen sedan.
Mina har inte gillat det, den ena protesterade genom att äta upp kattmaten (!) men den andra var det värre med, varför jag fick ta med henne i bilen på eftermiddagarna (rev lägenheten).

Eller som vi, jobba omlott. Jag har tidigare jobbat mestadels långkvällar (13-21:45 och han dagtid till 16:00) då jag slutade jobba morgnar tack vare yngsta hunden, och hundarna var alltså bara ensamma tre timmar på eftermiddan.
Nu jobbar jag nätter och vi har alltså någon hemma jämt.
Jag tänker inte byta tillbaka till dagtidsjobb om jag inte typ får sparken och är tvingad då jag tycker den här lösningen är bäst för oss.

Vad tycker er hund om detta då, att bli lämnad 2 ggr per dag så att säga? Hur länge totalt är han själv hemma?

Tuvan skrev:
Mina har inte gillat det, den ena protesterade genom att äta upp kattmaten (!)
Äta kattmat gjorde vår förra hund, vare sig vi stod bredvid och tittade på eller han var ensam hemma:angel:

Jag är faktiskt mer och mer tveksam till om det skulle bli ett drägligt hundliv. Samtidigt, vad är det som säger att hunddagis är bättre för hunden än om den skulle vara själv hemma? Visst att någon har uppsyn över den, men långt ifrån alla hundar trivs på dagis. Och om man har hundvakt som kommer en gång om dagen så kan jag ju lika gärna gå hem själv på lunchen.
Det som är svårast är nog egentligen att hitta en vuxen hund som kan gilla läget och vara genuint nöjd med att vara hemma själv till matte kommer hem och aktiverar den.
Jag är ju lite sugen på en westie, men en terrier är kanske inte det bästa när man bor i lägenhet med tunna väggar... Får läsa på lite mer om olika raser och så, även om det är rätt individ man måste hitta. Nåja, det är ju ingen brådska (även om jag såklart redan hittat en hund jag gärna hade tagit med hem idag:angel:)..

Ja alltså att det var hennes lilla protest märkte jag genom att hon aldrig rörde maten annars :p
Hon var av en väldigt kolugn natur så det var väl det grövsta hon kunde hitta på ;)

Omplacering då? Inte alla hundar omplaceras för att dom är bäng i roten (!) utan en del är ju sådana som kommit tillbaka till uppfödare av andra orsaker alt. att de sparats till utställning exempelvis och växte fel.
Min hund som rev lägenheten var tänkt till utställning/avel men hon hade underbett + att hon blev alltför stor..
Om hunden är lite äldre vet du ju lite bättre vad du får (!) så gott som, du vet om den iallafall förut klarat av att vara ensammen utan att skälla och leva om.

Inga garantier men det är lite bökigare med en valp, läste ex. nått puckos glada kommentar på en blogg.
Dom hade köpt en schäfer/rottis/någotmer-valp för några månader sedan, den var ju SÅÅ snäll och go och det var ju lägligt att skaffa den nu medans hon var barnledig så han hade blivit stor nog att vara ensam när hon gick tillbaka till jobbet i slutet av Januari.
Sex månader gammal liksom..lycka till och mkt nöje skrev jag ;)

Ja alltså att det var hennes lilla protest märkte jag genom att hon aldrig rörde maten annars :p
Hon var av en väldigt kolugn natur så det var väl det grövsta hon kunde hitta på ;)
Haha, jag förstod nästan det, måste vara en härlig hund som protesterar på ett så milt sätt:D

Omplacering då? Inte alla hundar omplaceras för att dom är bäng i roten (!) utan en del är ju sådana som kommit tillbaka till uppfödare av andra orsaker alt. att de sparats till utställning exempelvis och växte fel.
Min hund som rev lägenheten var tänkt till utställning/avel men hon hade underbett + att hon blev alltför stor..
Om hunden är lite äldre vet du ju lite bättre vad du får (!) så gott som, du vet om den iallafall förut klarat av att vara ensammen utan att skälla och leva om.
Ja, en vuxen hund blir det definitivt, har absolut inte tid med en valp. Här nere så har jag bara letat på hundstall och där vet man ju trots allt inte alltid vad man får. Den hunden jag är sugen på är dock inlämnad pga skiljsmässa och ska vara rumsren, van att vara själv och gillar att åka bil. Men tveksamt är om hundstallet godkänner mig... Men jag ska faktiskt kolla runt lite på uppfödare här nere, tack för tipset!

Inga garantier men det är lite bökigare med en valp, läste ex. nått puckos glada kommentar på en blogg.
Dom hade köpt en schäfer/rottis/någotmer-valp för några månader sedan, den var ju SÅÅ snäll och go och det var ju lägligt att skaffa den nu medans hon var barnledig så han hade blivit stor nog att vara ensam när hon gick tillbaka till jobbet i slutet av Januari.
Sex månader gammal liksom..lycka till och mkt nöje skrev jag ;)

+1 på den:crazy:

Han bryr sig. Han accepterar det och vet att vi kommer hem igen så han ligger och sover medan vi är borta. Sammanlagt är han ensam 8 timmar på en dag vi jobbar.

Ett tips är att laga matlådor på helgen så att du har i frysen hemma och bara kan värma på när du kommer hem på lunchen. På så sätt får ju hunden sällskap även under den tiden, plus lunch-promenaden.

Kanske självklart för många, men av erfarenhet är det bäst att skriva, för man vet aldrig vem som läser på buke.

Ett bra tips, tack! Som det är nu lagar jag alltid mat på kvällen och eftersom jag bor själv blir det alltid ett par matlådor över, så visst kan man lösa lunchen på det sättet.

Innan jag köpte hund letade jag efter dagmatte och blev direkt erbjuden hjälp av min mormor som har honom på dagarna när jag jobbar. Jag har även ett pensionärspar som hjälper mig om mormor inte kan. Jag skulle inte kunna ha hund och bara gå hem på rasten och låta hunden ligga hemma själv resterande tid, tycker inet det känns rätt.

Samma här. Då betalar jag hellre så att hunden har sällskap och kommer ut. Mindre stress för hunden och för mig.

Lite OT
Jag har två hundar, så de ska ha sällskap av varandra. Eftersom det är flockdjur vi pratar om så kanske man ska ha med sig det i bakhuvudet att de inte bör vara helt ensamna speciellt mycket. :) (tack vare att jag har två så blir aldrig mina helt "ensamna", eftersom de har varann.)

Både jag och min sambo jobbar heltid, men vi jobbar om varandra mycket, så våra hundar blir ensamna ungefär 4h som mest. De få tillfällen som vi faktiskt jobbar samtidigt och inte har någon som kan passa dom, så kommer någon hem på lunchen och rastar dom (min sambo, eller några av våra föräldrar).

Så jag tror "dagmatte" av något slag (som andra redan sagt) vore en bra idé. Jag bor i en relativt liten stad, i "fel" del av Sverige, här finns både hunddagis för hel- och halv dagar, även dog walker känner jag några som har och tycker det fungerar jättebra! :)

Lycka till! :)

Fast det där med att ha två hundar bara för att de inte ska vara ensamma känns lite sådär, läste i någon gammal tråd att man snarare får två hundar som är ensamma och sen två hundar att aktivera när man väl kommer hem. Nu är det ju kanske inte därför du har två, men det var bara en reflektion från min sida.

Tack alla för tips och tankar. Jag är fortfarande fruktansvärt sugen på att skaffa en hund, men jag avvaktar iaf till efter jul och nyår och en bit in på nya året. Sen får vi se hur det går med jobbet och jag har ju funderingar på att ev. börjar plugga lite samtidigt och då känns det som att jag inte kommer ha så mycket tid över till hund, tyvärr, även om jag löser ensamhetsproblemet dagtid.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat