Helt stängda gränser?

Det eftersträvas en akut lösning på det praktiska problemet så att vi på några års sikt kan återgå till att ta emot väldigt många om behoven kvarstår.

Är det vad SD vill?

Ser de också stängandet av gränserna som ett nödvändigt ont som snarast ska upphävas för att ta emot fler? Eller är ert som jag tror, att de fortfarande har helt andra värderingar?
Vi kommer att behöva ta emot väldigt många hela tiden i framtiden. Därför vore det praktiskt om dessa krig kunde ta slut så vi kunde hjälpa människor i riktig nöd.

Ja dessa människor som flyr från krig är i riktig nöd. Men krigen har ju möjlighet att lägga av till skillnad mot klimatet...

http://www.svd.se/andrat-klimat-kan-driva-miljoner-pa-flykt

Vi kommer att behöva ta emot väldigt många hela tiden i framtiden. Därför vore det praktiskt om dessa krig kunde ta slut så vi kunde hjälpa människor i riktig nöd.

Ja dessa människor som flyr från krig är i riktig nöd. Men krigen har ju möjlighet att lägga av till skillnad mot klimatet...

http://www.svd.se/andrat-klimat-kan-driva-miljoner-pa-flykt

Du menar väl inte att människor som flyr från krig inte är i "riktig" nöd? Du menar att den är människoskapad? Fast det är ju också delar av klimatförändringarna......

Men jag har samma önskan som du och världens flyktingar som inget annat hellre vill än att kunna bo i sina hemtrakter; hoppas krigen tar slut.

Värderingarna har inte ändrats, det gäller att förstå händelserna.

Praktiskt har vi nått gränsen där det just nu är fullt.

Samma värderingar kvarstår.
Så nu anser du att livbåten är full och styr bort från de drunknande?

Det verkliga bekymret är egentligen inte att den blev så full så snabbt. Det verkliga bekymret är väl att den båten inte är fullt sjöduglig längre pga att friborden blivit så låga pga överlass...
?
Majoriteten av landets sociala myndigheter är överbelastade,
Polisen är det,
Skolorna är det
för att inte tala om boendemöjligheterna..

Fler åtgärder är att vänta, plus en regeringskris.

Du menar väl inte att människor som flyr från krig inte är i "riktig" nöd? Du menar att den är människoskapad? Fast det är ju också delar av klimatförändringarna......

Men jag har samma önskan som du och världens flyktingar som inget annat hellre vill än att kunna bo i sina hemtrakter; hoppas krigen tar slut.
Läs andra stycket första meningen.

Blev du så glad att trycka dit någon att du inte ens orkade läsa allt?

Det har väl alltid funnits människor i nöd, i behov av hjälp.
Det kommer förmodligen att alltid finnas människor i nöd, i behov av hjälp.

Hur vi hjälper, om vi hjälper och i vilken omfattning vi hjälper är alltså inte beroende av behovet.
Utan vår förmåga och vilja att hjälpa.
Och ska vi hjälpa långsiktigt så kan vi inte slakta kon, utan bara hjälpa med överskottet.
Annars så hamnar även vi på listan av hjälpbehövande.

Att skapa getton i välmening är egentligen lika illa som att skapa getton av illvilja.

Låt oss ge dem som kommit en chans att integrera sig
Dränk inte deras möjligheter genom att ständigt fylla på med fler hjälpsökande.

Läs andra stycket första meningen.

Blev du så glad att trycka dit någon att du inte ens orkade läsa allt?

Måste ha läst slarvigt, eftersom jag inte kan minnas. Jag vill inte trycka dit utan ville ärligt fråga hur resonemanget bakom det gick. Både krig och klimatförändringar är ju människobeteendebetingade så de skiljer sig inte avsevärt i karaktär. Och de som drabbas mest är inte de som har makten att avsluta eländet.

Det har väl alltid funnits människor i nöd, i behov av hjälp.
Det kommer förmodligen att alltid finnas människor i nöd, i behov av hjälp.

Hur vi hjälper, om vi hjälper och i vilken omfattning vi hjälper är alltså inte beroende av behovet.
Utan vår förmåga och vilja att hjälpa.
Och ska vi hjälpa långsiktigt så kan vi inte slakta kon, utan bara hjälpa med överskottet.
Annars så hamnar även vi på listan av hjälpbehövande.

Att skapa getton i välmening är egentligen lika illa som att skapa getton av illvilja.

Låt oss ge dem som kommit en chans att integrera sig
Dränk inte deras möjligheter genom att ständigt fylla på med fler hjälpsökande.

Självklart måste behoven styra hur mycket kapacitet vi ser till att skapa gemensamt i Europa för att möta dem. Kapaciteten är inte slumpartad, utan skapas genom medveten politik.

Självklart måste behoven styra hur mycket kapacitet vi ser till att skapa gemensamt i Europa för att möta dem. Kapaciteten är inte slumpartad, utan skapas genom medveten politik.
Delvis genom medveten politik och delvis genom de förutsättningar som finns.
Naturligtvis har man större möjligheter att härbärgera människor om man nöjer sig med en mycket låg levnadsstandard, bristfällig hälsovård o skola. Då skulle nog Sverige klara ett par miljoner till.
Men det tror jag de flesta inte skulle acceptera.
Alltså är limit beroende på landets förmåga att framgångsrikt integrera människor.

Och därvidlag så har vi ju svart på vitt att vi sedan länge överskridit gränsen.
Bostadsbrist, arbetslöshet och de för integrationsproblemen så typiska symtomen för utanförskap.

Idag försöker lokala myndigheter reda ut den situation som råder. Människor tvingas övernatta utan madrasser på betonggolv i mässhallar eller tom utomhus. Så vi verkar vara nere på samma standard som erbjuds i konflikthärdarnas grannländer, dvs ingen alls.....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Äldre En asylsökande utan uppehållstillstånd har vid ankomst till EU att välja på att söka asyl, bli utvisad direkt eller resa till ett annat...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama