Helt stängda gränser?

Sverige borde stänga gränsen helt för flyktingar. Invandrare med kapital och utbildning som är bra för Sverige ska dock givetvis tas emot med öppna armar.
Det är väl vad man inofficiellt, hoppas ska ske när resten av EU länderna anpassar sig till varandras migrationspolitik. Man säger, att naturligtvis ska rätten att söka asyl vara kvar, samtidigt som man gör allt för att stoppa det som fysiskt medger en sådan ansökan eftersom denna ansökan måste ske i Sverige

Det är väl vad man inofficiellt, hoppas ska ske när resten av EU länderna anpassar sig till varandras migrationspolitik. Man säger, att naturligtvis ska rätten att söka asyl vara kvar, samtidigt som man gör allt för att stoppa det som fysiskt medger en sådan ansökan eftersom denna ansökan måste ske i Sverige

EU borde gå ihop och skrota hela asylsystemet. Huruvida någon har rätt att vistas på europeisk mark är det europeerna som ska bestämma och ingen annan.

Det är irrelevant. Givetvis agerar människor för sitt eget bästa. Just därför ska vi inte vara naiva.

Nej det är verkligen inte irrelevant. Om du själv vill ha möjligheten att fly vid behov så bör du också ha empati och förståelse för de som flyr för sina liv idag. Så länge du själv inte har varit i en liknande situation människor flyr ifrån idag och valt att stanna och bli mördad så har du ingen rätt att neka de som söker hjälp och skydd just nu. Självklart ska ingen vara naiv. Det skadar mänskligheten i stort. Vi ska ta hand om de som behöver hjälp. Svårare än så är det inte. Hjälper vi inte dessa människor så kommer det att slå tillbaka förr eller senare. För dig som enbart tänker på dig själv kan du ju tänka på att du inte lär bli emottagen den dagen du själv behöver hjälp.

Nej det är verkligen inte irrelevant. Om du själv vill ha möjligheten att fly vid behov så bör du också ha empati och förståelse för de som flyr för sina liv idag. Så länge du själv inte har varit i en liknande situation människor flyr ifrån idag och valt att stanna och bli mördad så har du ingen rätt att neka de som söker hjälp och skydd just nu. Självklart ska ingen vara naiv. Det skadar mänskligheten i stort. Vi ska ta hand om de som behöver hjälp. Svårare än så är det inte. Hjälper vi inte dessa människor så kommer det att slå tillbaka förr eller senare. För dig som enbart tänker på dig själv kan du ju tänka på att du inte lär bli emottagen den dagen du själv behöver hjälp.

Nu ändrade du på frågan.

Ja, jag ser hellre stängda gränser runt om Europa även att det skulle bli svårare för oss att fly från Europa om det skulle bli krig här.

EU borde gå ihop och skrota hela asylsystemet. Huruvida någon har rätt att vistas på europeisk mark är det europeerna som ska bestämma och ingen annan.
Och Européerna har gemensamt fastställt att asylrätt ska vi ha. Då är du väl nöjd då ?
PS naturligtvis genom den normala demokratiska vägen, representativ demokrati.

nja riktigt så enkelt är det inte.
Om jag vore narkoman skulle jag med största sannolikheten stjäla ihop till mitt missbruk. Trots det så accepterar varken jag eller samhället det beteendet.
Samma sak om jag vore på flykt med min familj, skulle jag använda alla till buds stående medel för att försöka hålla ihop o försörja den.
Även om det skulle innebära lagbrott.
Vilket jag o samhället inte kan, inte får acceptera.

nja riktigt så enkelt är det inte.
Om jag vore narkoman skulle jag med största sannolikheten stjäla ihop till mitt missbruk. Trots det så accepterar varken jag eller samhället det beteendet.
Samma sak om jag vore på flykt med min familj, skulle jag använda alla till buds stående medel för att försöka hålla ihop o försörja den.
Även om det skulle innebära lagbrott.
Vilket jag o samhället inte kan, inte får acceptera.

Hur menar du att man kan jämföra en narkoman med människor som flyr ifrån krig? Menar du att båda är i behov av hjälp? Var kom kriminalitet in i bilden? Jag förstår inte din argumentation alls.

Hur menar du att man kan jämföra en narkoman med människor som flyr ifrån krig? Menar du att båda är i behov av hjälp? Var kom kriminalitet in i bilden? Jag förstår inte din argumentation alls.
En narkoman är tvungen, visserligen av ett inre tvång, att dels skaffa mat,kläder o annan , men även narkotika. Det senare förstör individens möjlighet till ett anständigt tryggt liv.
Han/hon skaffar sig det han/hon behöver oavsett regler i samhället.

En flykting har samma behov med här kommer förstörelsen utifrån.
Men pga denna så försätts han/hon i samma situation och tvingas fylla sina behov oavsett regler i de samhällen han/hon passerar.

Och vad det gäller kriminalitet, tror du de slutar att komma bara för att vi i Europa skapar ett regelverk som förbjuder det?

Vad som blir bättre av att stänga gränserna? Färre flyktingar kommer hit och vi får färre problem.
Problemet är att det inte är så enkelt som att bara stänga gränserna.
brinnande_klader_ny_taktik_spanska_enklaven_melilla_nordafrika_2_-630x343.jpg

Jo, det är enkelt. Skriv skyltar att de som försöker ta sig över kommer skjutas till döds så är det problemet löst efter att en flykting testat och fått erfara att det verkligen stämmer.
Jag såg skyltar som dessa när jag jobbade i DDR. Är du gammelkommunist ?

På vilket sätt skulle problemen minska och för vem? Människorna som flyr lär få ännu större problem och det bör vara de som är viktigast nu för alla som kallar sig mänskliga.
Där pekar du på ngt. Alla de åtgärder som görs , görs inte för flyktingarnas skull utan för den bofasta befolkningens skull.
Jag har lås på jordkällaren/vinkällaren, inte för min skull, utan för ev. objudna besökares skull.

Nu när reglerna skärps gör vi det, inte för att underlätta för flyktingarna, vi gör det för att vi tror att den handlingen tryggar vårt eget välbefinnande.

Alltså är varje fråga, hur det påverkar dem som flyr irrelevant, det är inte dem frågeställningen gäller.

På vilket sätt skulle problemen minska och för vem? Människorna som flyr lär få ännu större problem och det bör vara de som är viktigast nu för alla som kallar sig mänskliga.

Problemen minskar för oss.

Resonerar du likadant om en hemlös knackar på din dörr och ber om mat och husrum?

Vi har sett prov på många av dina åsikter. Pip, pip.

De är inte av arten att de för oss in i en ljus framtid direkt, utan tar sikte på en mörk dystopisk, egocentrerad och främlingsfientlig framtid. (omformulerat för att inte ramla på fel sida gränsen igen)

Den framtiden är redan här. Ditt system är fint och eftersträvansvärt men det fungerar bara om en stor majoritet hjälper en minoritet. Det är därför Sverige varit ett så bra land. Vi har haft en varmhjärtad inställning till alla oavsett bakgrund. Fast en sådan politik fungerar bara i en gårdagens Sverige med begränsat inflöde av människor. Med dagens situation i den globaliserade värld vi lever i har den visat sig ohållbar och det är därför som t.o.m ett parti som MP har blivit främlingsfientligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Äldre En asylsökande utan uppehållstillstånd har vid ankomst till EU att välja på att söka asyl, bli utvisad direkt eller resa till ett annat...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama