Helt stängda gränser?

landsbygdsbo

Trådstartare
Finns det legala vägar använda om man till slut väljer att gå M;s väg.

1 Personer som kommer till Sverige utan att passera Schengenland kan väl knappast nekas att söka asyl när man väl befinner sig i Sverige?
2 Personer som kommer via Schengen land ska väl söka asyl i 1:a land? Alltså har Sverige då rätt att direktavvisa dem utan att ge dem möjlighet till rättslig prövning via asylförfarande?

Allt verkar vara lite luddigt.
Men som jag förstår, rätta mig gärna.
Så är svaret på 1;an Nej de kan inte nekas att söka asyl
Svaret på 2:an är, ja vi har som stat då rätt och möjlighet att direktavvisa dem.

1 Personer som kommer till Sverige utan att passera Schengenland kan väl knappast nekas att söka asyl när man väl befinner sig i Sverige?
2 Personer som kommer via Schengen land ska väl söka asyl i 1:a land? Alltså har Sverige då rätt att direktavvisa dem utan att ge dem möjlighet till rättslig prövning via asylförfarande?

Svaret på 2:an är, ja vi har som stat då rätt och möjlighet att direktavvisa dem.

På 1 svarar jag: Om personen inte kan styrka sin identitet kan de sättas på vändande transportmedel.

På 2 svarar jag: Första land är i regel Turkiet, Italien eller Malta (Alla tre är med i Shengen) men det är svårt att avgöra, så retur till dessa länder kan endast göras om det finns säkra bevis för vilket land de kom till först.

Att avvisa till Danmark, Polen eller Tyskland blir fel då dessa länder i princip aldrig är första land ...

På 1 svarar jag: Om personen inte kan styrka sin identitet kan de sättas på vändande transportmedel.

På 2 svarar jag: Första land är i regel Turkiet, Italien eller Malta (Alla tre är med i Shengen) men det är svårt att avgöra, så retur till dessa länder kan endast göras om det finns säkra bevis för vilket land de kom till först.

Att avvisa till Danmark, Polen eller Tyskland blir fel då dessa länder i princip aldrig är första land ...
Vad det gäller 1:an så håller inte den argumenteringen.En person som kommer in från icke Schengenland direkt har rätt att söka asyl även om han inte har papper.

Första land brukar vara länderna vid Medelhavet då de flesta kommer med båt. Inte många kommer direkt till Sverige pga det geografiska läget,

Jag tror detta kommer innebära stora spänningar mellan länder i Europa.

Första land brukar vara länderna vid Medelhavet då de flesta kommer med båt. Inte många kommer direkt till Sverige pga det geografiska läget,

Jag tror detta kommer innebära stora spänningar mellan länder i Europa.
Där är vi redan.
Och staten Sverige skulle väl inte bryta mot ngr ingångna avtal genom att strikt följa Dublin överenskommelsen?
Och ingen här anser väl att en vistelse i Danmark, Tyskland eller Polen innebär livsfara för flyktingarna, alltså kan de lika gärna söka asyl där..eller?

Där är vi redan.

Och ingen här anser väl att en vistelse i Danmark, Tyskland eller Polen innebär livsfara för flyktingarna, alltså kan de lika gärna söka asyl där..eller?

Fast dessa länder är ju i princip ALDRIG första land och personer kan därför inte avvisas till dessa ...

Ska Sverige följa Dublin och andra ingångna avtal, är det endast personer som kommer med direkt transport från land utanför Schengen samt kvotflyktningar som har rätt till att söka asyl i Sverige.

Principen om att skicka tbx till förstalandet där inträde skett, frångicks kollektivt när det framkom under hur vidriga omständigheter presumtiva asylsökande i Grekland behandlades. Typ fångläger.

Principen om att skicka tbx till förstalandet där inträde skett, frångicks kollektivt när det framkom under hur vidriga omständigheter presumtiva asylsökande i Grekland behandlades. Typ fångläger.
Ja det var ett muntligt beslut som togs.
Sedan började väl Ungern använda befintliga avtal för att minska genomflödet av folk.
Och nu är Sverige i den positionen. Tyskland har väl också flaggat för skärpningar.

Ja det var ett muntligt beslut som togs.
Sedan började väl Ungern använda befintliga avtal för att minska genomflödet av folk.
Och nu är Sverige i den positionen. Tyskland har väl också flaggat för skärpningar.
Det är djupt tragiskt att det gått så långt så att vi måste minimera mottagandet av flyktingar, det är djupt tragiskt för alla som inte hunnit hit innan vi blev en del av "fästning Europa"

Omvärlden har ett ansvar för att se till att ISIS avväpnas o ställs inför domstol så att landet/länderna kan byggas upp igen, så att alla som vill kan komma tbx hem.

Det är djupt tragiskt att det gått så långt så att vi måste minimera mottagandet av flyktingar, det är djupt tragiskt för alla som inte hunnit hit innan vi blev en del av "fästning Europa"

Omvärlden har ett ansvar för att se till att ISIS avväpnas o ställs inför domstol så att landet/länderna kan byggas upp igen, så att alla som vill kan komma tbx hem.
Problemet är att det inte låter sig göras så enkelt.
Vem eller vilka stat sätta kängor på marken, till vilket land ska liksäckarna skickas?
Vem ska bekosta det hela?
Naturligtvis bör UN och dess stater agera, men det handlar då om många många år innan det ger resultat.
Under tiden krackelerar våra sociala system. Vilket ingen svensk regering kan tillåta.
Gränsen är nådd, vi har räddat så många vi förmår, den här livbåten är full.

Problemet är att det inte låter sig göras så enkelt.
Vem eller vilka stat sätta kängor på marken, till vilket land ska liksäckarna skickas?
Vem ska bekosta det hela?
Naturligtvis bör UN och dess stater agera, men det handlar då om många många år innan det ger resultat.
Under tiden krackelerar våra sociala system. Vilket ingen svensk regering kan tillåta.
Gränsen är nådd, vi har räddat så många vi förmår, den här livbåten är full.
Ingenting är enkelt o denna fråga är ytterst komplex, vi har nog bara sett början, tyvärr.
Kängor o liksäckar får delas ut enligt proportionalitetsprincipen, i regi av FN, ev i samarbete med Nato. Samma gäller kostnaderna. Kunde vi, dvs omvärlden, bygga upp Europa o ffa Tyskland efter WW2 kan vi göra det med Syrien o grannländerna runtikring.

Ingenting är enkelt o denna fråga är ytterst komplex, vi har nog bara sett början, tyvärr.
Kängor o liksäckar får delas ut enligt proportionalitetsprincipen, i regi av FN, ev i samarbete med Nato. Samma gäller kostnaderna. Kunde vi, dvs omvärlden, bygga upp Europa o ffa Tyskland efter WW2 kan vi göra det med Syrien o grannländerna runtikring.
USA använde det receptet i Irak med känt resultat.

Knappast, eftersom de var ensamma mot Irak, förutom att de stöddes av andra gulfländer.
Jo det stämmer.
Man använde samma mall som i Hitlertyskland.
Man kopplade bort alla ur polis o administration som hade med Hitler/Saddam att göra.
Vad man inte begrep var att till skillnad från Tyskland så var Saddams maktbas inte politisk utan stam o religiöst relaterad.
När bahtpartiets folk kopplades andra in, övervägande från andra stammar och shia grupperingar tog över efter Sunnigrupperingar.
Detta bäddade för den infekterade konflikten som fortfarande sliter isär Irak.
Och därför anser jag att det i praktiken är omöjligt att gå in och städa upp och sedan hoppas på lugn o demokrati. Vad vi skulle göra är bara att röra om ytterligare i getingboet.
Ty i regionen finns ett otal med stamgrupperingar och nästan lika många religiösa grupperingar.

Sverige borde stänga gränsen helt för flyktingar. Invandrare med kapital och utbildning som är bra för Sverige ska dock givetvis tas emot med öppna armar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Äldre En asylsökande utan uppehållstillstånd har vid ankomst till EU att välja på att söka asyl, bli utvisad direkt eller resa till ett annat...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama