Helt plötsligt svår att lasta

Sv: Helt plötsligt svår att lasta

I ditt fall verkar det iaf finnas en klar anledning till varför din häst börjat krångla, förmodligen pågrund av släpet. Kan du inte leasa ett släp som du kan ha jämt?
Själv har jag också helt plötsligt fått en häst som inte längre är lättlastad, men det är ett mystiskt fall, inget har hänt, samma transport,boggie, står brett, hästen går in men lämnar en hov precis utanför så det inte går att stänga, var lagom kul när jag i torsdags fick stå i kolsvart mörker vid 23 tiden en halvtimme efter träningen och inte veta om jag skulle få hem hästen eller inte, trodde hon skulle vara trött efter träningen och att det skulle gå lätt men nej, energi till att krångla hade hon:grin:
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

KL
Ett takfönster verkar de flesta att gilla- mindre klaustro.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Precis den tråden som jag behövde just nu !:bow:

Min häst har börjat "växa fast" när han ska in i transporten.. han stannar och så står ahn där.. Vi får knuffa in honom och till slut går det.. Tidigare har han alltid gått in direkt.. Nån med nån teori om detta ? Är väldigt jobbigt att lasta och inte lika kul att åka iväg nånstans med honom :/
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Jag gillar inte knuffmetoden:grin: utan tar sats igen- o bara går på.
Den ska FÖLJA med- som alltid annars.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Har två tips som ligger i samma nivå som de andra; kolla upp transporten du lånar. Kan det vara så att fjädringen blivit dålig? I så fall är det väldigt obekvämt för hästen att åka, oavsett om den står brett eller inte. Sen kan en bom, utan bom eller med mjuk mellanväg vara ett alternativ om hästen vill stå brett. Dom flesta hästar vill bredda på benen och det kan dom göra med en mjuk mellanvägg.

Tisp två är ett rent lastningstips och det krävs två orädda personer, ett kedjegrimskaft och två linor. En leder hästen som vanligt med kedja under haken eller över nosryggen, detta för att ta till OM den vill resa sig, då rycker man snabbt och hårt och lättar omedelbart så att den inte får panik men känner att "nej det var inte kul, det vill jag undvika". Person två tar båda linorna och står bakom hästen på ett sådant avstånd att den ej riskerar att bli sparkad. Sen "driver" person två hästen med röst och linor för att hästen ska gå in i transporten och med hjälp av linorna får den också hästen att gå rakt och inte åt sidorna. Det ska vara i positiv anda med pauser och beröm så att hästen inte upplever panik eller stress MEN tvingas lyssna på dig som ledare.

Med denna metod har jag aldrig misslyckats med att lasta någon häst och tro mig, jag har varit med om flera ovilliga. Dock kan det ta tid och det är viktigt att det inte blir hugg och slag utan bara pådrivande hjälp, precis som om du rider, kör eller longerar.

Lycka till!!
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Hästen bör inte utsättas för drag i grimman. Den som leder ska bara se till att den är riktad mot transporten. Trycket ska komma bakifrån. Annars är risken stor att den kastar eller reser sig.

Hästar som "fryser fast" ska sättas fart på- bort från transporten o då berömmas.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

kl

Pojkvännen var i stallet med sin syster + ponnyn igår, provade att lasta i deras uråldriga transport och det gick mycket lättare :idea:
Det bästa var att vi har hittat den perfekta metoden när han bråkar, min häst är väldigt förtjust i morötter och om man höll en i handen följde han med vart som helst :rofl:
Jag lät honom känna lukten av moroten och sen fokuserade han bara på godiset :D
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Åh, vilken bra tråd. Jag har en unghäst som inte vill åka. Får han sällskap går det bättre, men ska han åka själv bkir det problem med lastningen.

Jag har provat massor. Att använda linor går inte, att lockas av mat / godis går inte heller, att lyfta hans ben går inte heller, det är eg bara lock och beröm som gäller. Han kliver hyfsat snällt på, men backar ut ganska snabbt igen eller så lämnar han en bakhov på lämmen så man inte kan fälla bommen bakom honom. Jag har tränat honom ett par gånger nu och det går väl sådär, men än är vi inte redo att åka själv nånstans. Fast vi har varit iväg några gånger, så ibland känns det som om det beror på dagsformen.

När han kom för drygt ett år sedan klev han på som om det var den enklaste saken i världen. Det jag tror hände min är att vi var 2 transporter som skulle åka och de lastade och åkte och han vart ensam kvar, gången efter det var det nästintill omöjligt och då var det en tjej som kom på att man kunde "peta" på honom med ett pö på hans bakknän. Det skulle hon inte ha gjort, han vart som förbytt.

Jag ska nog byta från min VV till en annan med fönster i taket och som är högre och ljusar så får vi se om det blir någon skillnad. *hoppas*
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Att använda spö brukar få den effekten att hästen bara tänker bakåt.
Det brukar gå EN gång, sen får man problem.
 
Sv: Helt plötsligt svår att lasta

Ja, och hon som ska vara så duktig med hästar med tanke på att hon gått RIK kurser *suck*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp