Jag har bott i Helsingborg i snart 9 år. Ska se om jag kan svara på dina frågor
Områden som folk generellt kallar "dåliga" är Drottninghög, Dalhem, Söder och Högaborg typ. Drottninghög är på bättringsvägen men jag hade inte flyttat dit. Dalhem är lite samma. Söder och Högaborg har jag bott på och jag trivdes jättebra, dessutom är det två områden som ligger väldigt nära centrum utan att vara snordyra.
Tågaborg, Slottshöjden, Centrum är väl ställen där folk vill bo mest och därför också de dyrare områdena. Mariastaden står också rätt högt upp på listan för många men det området ligger lite utanför och har en 10-15 min med buss in till centrum. Mycket barnfamiljer som bor i Mariastaden.
Ringstorp och Fredriksdal är två områden som har relativt nära till stan, inte är snordyra och inte har något speciellt dåligt rykte. Det byggs mycket på båda områden så de är påväg upp.
Angående city så finns där allt man behöver i form av shopping och dylikt. Många bra restauranger i olika prisklasser och detsamma gäller pubar/barer. Ligger mycket sevärt runt omkring Helsingborg om man kan ta sig en bit. Plus att båtarna till Helsingör går 3-4 gånger i timmen.
Det jag kan tycka är lite tråkigt med staden är att det är en sommarstad i den mening att på vintern går typ allt i ide och staden stannar upp lite. Inte så att folk inte går ut men det är verkligen jättestor skillnad på sommar och vinter. Cityhandeln har också fått lida stort i och med att Väla ligger 10 min från centrum och erbjuder så mycket mer. Det är synd att de mindre butikerna ofta får stänga och att bara de större jättarna överlever en längre tid. Men det jobbas mycket med att få igång handeln i stan.
Jahapp, wall of text. Men har du frågor så kör på, jag svarar efter bästa förmåga