Helsingborg med fånghäst idag

Sv: Helsingborg med fånghäst idag

orion_x: jag skulle ta och ringa Hbg omgående! De tycker säkert att ni ska komma ner så fort som möjligt. Nu har ju din också stått länge utan att behandligen hjälpt, precis som min tyvärr gjorde, och risken för rotationer och sänkningar ökar ju bara ju längre man väntar!

Okej, jag har tagit emot dagens samtal. Min stackars häst har en tarminfektion och står på stora mängder dropp just nu. Den vet som ringde nu för en stund sedan ville fortsätta behandla, för hon trodde att hästen hade en chans att klara sig. Jag ville i princip ge upp, men hon tyckte att hästen var så ung (hon fyller 8 år i år) att hon skulle få en chans. Vi är uppe i 12000 kr nu och det kommer att kosta kanske ytterligare 10-15000 till imorgon :crazy: . Mycket pengar även om man har försäkring... Hon ska få plasma, och det kostar tydligen en del. Ja jisses, och jag som trodde att jag "bara" hade en fånghäst :crazy: .

Finns bara en jättebra veterinär på detta Djursjukhus enligt mej, de andra är så många och det blir ofta så jätterörigt kring pållen då det är så många olika som hela tiden har hand om den. och alla säger de olika och flera av dom dömer gärna ut hästar lite för fort, det har dom fått mycke kritik för. jag hade tagit henne till ett annat sjukhus om jag varit du, så positivt inställd är jag.
Finns ett ställe mot Halmstad till, där de ska vara otroligt duktiga har jag hört, och sen e det väl ngt i Flyingetrakten om jag inte har fel för mej. Låt dom inte köra med dej och tro inte på att veterinären du pratar med alltid har rätt, ifrågasätt och be att få journalerna så att du kan rådfråga andra veterinärer, oberoende av sjukhuset, om vad de tycker.
Ville bara meddela dej detta. Lycka till nu.

Jag tycker det låter som om hästen fått en allvarlig biverkan på den höga dosen NSAID som hon vad jag förstått fått en längre tid(2 påsar "Butta" x 2 i 10 dagar är en hög dos till en 300 kg häst
(mer än dubbel rekommenderad dos). Hon får nu troligen hög dos Flunixin IV också. Detta i kombination med miljöbyte och för lite grovfoder (STRESS) borde vara risk för magsår, som kan börja med kolik och diarre. Biverkningsrisk för alla NSAID-preparat är mag-tarmstörningar. Alltså kolik och diarre på hästar.
Jag har följt din fångtråd och tycker så synd om dig. Du skriver att de skott med "klack". Har de gipsat in hoven med höjd trakt? Har varit med om det på egen fånghäst som efter detta snabbt blev mycket sämre. Fånghästar som roterat är mycket känsliga för tryck mot sulan. Höjd trakt kan kanske vara bra i akut skede på hästar som ej roterat men ej på hästar som roterat då de genom detta får mer tryck av hovbensspetsen mot sulan. Min häst fick också höga doser NSAID IV och minimalt med hö då hon stod i Helsingborg. Jag var nervös för magsår hela tiden. Detta var dock flera år sedan och jag har nu lärt mig mycket mer om fång. De ställen i Sverige som enligt min uppfattning verkar vara bäst uppdaterade på fångbehandling är Strömsholm och Uppsala (Ove Wattle) Vad jag förstått av dina tidigare fångtrådar har din häst gått ute i rasthage. Hon är alltså ej sämre än att hon kan röra sig ute? Du skulle ha ställt in henne i box på mjukt underlag helt stilla direkt hon fick symptom. (Och inte skott med sulor så snabbt, vanligt att det blir tryck av dessa mot sulan=ONDARE ) Det viktigast enligt de flesta fångforskare i världen är just VILA/STILLASTÅENDE I BOX för att minska belastningen då ju vävnaden i hoven har en nedsatt hållbarhet. Så liten belastning som möjligt för att undvika större försvagning av vävnadens hållfasthet. Undvik att åka och röntga hästen i akut skede. Boxvila tills hästen är ohalt i skritt utan smärtstillande (kan ta flera veckor)) Ta ev. av skorna och korta tårna vid behov. Vissa hästar kan behöva ha skor om de har tunna eller platta sulor för att minska tryck från underlaget.Ge NSAID enligt rek. dosering. Jag tycker att Fenylbutazon verkar fungera bäst. Betydligt bättre smärtstillande effekt på de hästar jag har sett. Att tänka på är att medicinering med NSAID inte botar hästen! Har hovbenet roterat tar det tid innan hästen blir bättre. Tro inte att de blir bra på någon vecka, oavsett om den står på djursjukhus (med jättehöga doser IV medicin,som ju mest maskerar de verkliga symptomen och inte betyder att hästen blivit bättre på ett par dagar... ) eller hemma. Det tar tid för hovarna att "läka" Det är serum, blod och död vävnad som skall resorberas. Det är heller inte ovanligt att fånghästar får hovbölder upp till ca 3 månader efter det akuta anfallet. Då är det lätt att tro att fånganfallet blivit värre då hästen blir sämre. Det är inte det som hänt din häst?
Hoppas hästen blir bättre! Får hon någon magsårsmedicin? Det kan man ge som profylax då hästar måste få stora doser NSAID, dock dyrt. Har de tittat ner i magsäcken med fiberendoskop? Fråga på telefon! Varför tror de att det är ett virus? Går det någon virusdiarre på stallavdelningen?

OBS det tidigare svaret från mig var till Bettys matte och inte till Aana. Det blev fel....

vad hemskt för dig... jag har oxå en fångponny just nu som inte svarar på medicinen... börjar bli riktigt orolig för det har gått snart fyra dagar sen han fick första dosen. min har gått ute på dagarna men jag får nog ha honom i boxen hela tiden nu för det är så knöggligt ute å han är barfota. hoppas att det går bra för er.

Är det veterinärer som säger att hästar med akut fång skall vara ute i hage med smärtstillande medicin i kroppen? Dessutom på hårt underlag barfota.... Jag blir upprörd. Är hästen halt och stapplig under medicinering, är den troligen blockhalt utan medicin. Tänk på att alla NSAID preparat döljer hur halt hästen egentligen är och får dem att röra sig mer än vad som är bra. Det är viktigt att hästen står still på ett bra, mjukt underlag vid akut fång! Ett gott råd!!

Jättebra skrivit, just de frågor du tog upp, man måste ifrågasätta allt de gör och se till att man får det svart på vitt också.

Håller tummar för dig!

Tänkte bara berätta att jag idag har fått bekräftan på att det var fång min häst hade i november/december. Det var endast lite puls och det syntes inget när han gick för andra utom mig. Idag kom de blodiga ränderna fram.

Du visste inte orsaken till varför din hade fått fång men jag är inne på samma spår som du om underlaget... Min häst hade fång i somras. Fick de blodiga ränderna i slutet på augusti. Flyttade honom för att få honom helt bra så vi fick tillgång till grushage. Fick gammalt hö i mängder. Stallade in första oktober. Då var det torrt väder. I mitten på november kom regnet och 2 veckor senare kylan. Sedan efter någon dag varmt igen. För att 1 vecka senare bli kallt igen.

Kan det vara så att en försvagad hov efter fång får ytterligare belastning pga ytterligare försvagning av vätan för att sedan när det fryser och kuggligt så blir det en enormt större belastning. Hoven är då försvagad i flera nivåer och gånger och utverklar belastningsfång?

Tänkter på hur mina naglar blir om jag är i vatten mycket utan att skydda dem... De bara skrivar sig. Om en häst står i vatten dygnet om = luckas upp och då får kanske någon bra röt/svamp infektion dessutom?

Liknande förlopp har hänt på en C-ponny i ett granstall till mig. Hon konstaterades med fång 2 veckor efter min i höst. Inte där heller var foder med i bilden!

Vet inte vad jag vill egentligen förutom att jag vill önska dig lycka till och jag håller tummarna, samt att ge lite bekräftan på att underlag/väder kan ge fång och att det har hänt andra...

Min häst fick avlivas igår på kvällen :cry: . Hon hade mycket hög feber, pulsen bara ökade och hon var väldigt sjuk trots att hon fått plasma. Hon blev alltså bara sämre, inte bättre. Att det var ett virus av något slag konstaterades redan på fredagen, och hon blev då flyttad till isoleringen.

Det är tungt, men samtidigt känner jag att min häst knappast skulle kunna fått ett värdigt liv. Hon var bara 8 år och skulle antagligen åkt på fång om och om igen, eftersom hon verkade superkänslig mot "något". Så det är nog bäst det som skedde, om man tvingar sig att tänka logiskt på det hela :( .

Jag beklagar verkligen :cry:
Vilken otur att åka på denna infektion ovanpå allt elände.

Det är tungt nu men du får tänka på de goda stunderna ni fått tillsammans.

Anki

nej gud vad hemskt!!! :cry: jag lider med dig... nu slipper hon ju ha ont iallfall och det är ju ngt bra... :cry:

Ånej, vad tråkigt! :( Jag beklagar verkligen, jag har följt tråden och hoppats på det bästa hela tiden. Du har absolut gjort ditt allra bästa för henne, och gett henne ett bra liv. Ingen kan begära mer.

Tänker på dej :cry: . Men trots allt det hemska så glöm inte att få journalen och be någon gå igenom den utförligt med dej så att du verkligen kan förstå vad som hände. Kram på dej.

Det var tråkigt att läsa att det gick som de gick men :( jag tycker du ändå är stark som har tvingat dig att de logiskt på det hela, för det är nog precis så som hennes liv hade blivit.

Vad tråkigt att höra :( , jag beklagar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 824
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Har en fångis här hemma i stallet. Första anfallet augusti 2007 och sen symptomfri fram till december (eller egentligen misstänker jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka