Helsingborg med fånghäst idag

Sv: Helsingborg med fånghäst idag

Men varför får hon bara butta 1 gång om dagen hemma??? Det brukar ju alltid ordineras 2ggr per dag när de är dåliga...???

Nu vet inte jag om detta även gäller trådskaparen, men eftersom det handlar om en islänning så kan det kanske vara av samma orsak. Kallblod har sämre förmåga att ta upp butta, därför ger man 2 doser första dagen för att sen ge en dos om dagen därefter. Detta för att minmera riskerna för biverkningar som annars lätt kan uppstå enligt behandlande vteterinär, för denna diskussion uppstod nämligen när en häst fick just butta.

Djursjukhuset ringde idag igen med det senaste, vilket tyvärr inte var någon större förändring :( . Hon gick rättså dåligt i boxen, men när hon sedan kom ut för att vägas (hon väger bara 307 kg, lilla pållan) rörde hon sig LITE bättre. Nu var detta en annan vet än den jag hade från början, så han kunde ju inte jämföra med hur hon såg ut när hon kom in, tyvärr. Hon skulle sedan få nya kilskor idag och så fortsätter behandlingen. Vet tyckte att vi inte behövde höras förrän i början av nästa vecka. Det känns lite becksvart, kan jag tala om, speciellt som jag ett par skräckexempel ang. fång och dålig utgång. Min arbetskollega hade ju som sagt sin häst i Hbg i 1,5 vecka när den avlivades eftersom den bara blev sämre. Mamman till min häst blev avlivad efter att de kämpat med fång från januari till april. Inte heller hon blev bra, trots att hon fick vård i Helsingborg.

FINNS det över huvudtaget något hopp för min häst??? Antar att djursjukhuset trots allt hoppas på det bästa ännu, eftersom de fortsätter behandla.

bettysmatte skrev:
FINNS det över huvudtaget något hopp för min häst??? Antar att djursjukhuset trots allt hoppas på det bästa ännu, eftersom de fortsätter behandla.

Det är ju svårt att sia om, men de behandlar ju inte din häst om det ser nattsvart ut. Jag hoppas verkligen att det vänder för din häst! Jag minns själv min oro för vår ponny då vi åkte till klinik var o varannan vecka.

bettysmatte skrev:

Usch jag lider med dig. Vet hur jobbigt det är med fång :cry:
Men klart att det fortfarande finns hopp. Ge inte upp och ta en dag i taget.

Jag håller alla tummar jag kan för din lilla pålla.

veterinären skyller på magen. jag undrar med varför hon bara ska ha en dos om dagen.. har tagit upp det, men jag fick inte öka på den med risk för biverkningar.. Men hon är ju som sagt bara smärtlindrad en liten del av dygnet pga det (har kollat med min farmakologiprofessor ang det, så veterinärerna få säga vad de vill om terapeutisk effekt)
Blä, allt är bara jobbigt.

Förlåt bettysmatte för att jag snor din tråd;)

*kl*
Hoppas din häst blir frisk igen, trådskaparen. Men lite envishet från ponnyns sida så! *håller tummarna* /Anna-Karin vars häst lurat döden 2 ggr på 5 år (dock inte i fångsviter)

Håller också tummarna för er!

Ni vet inte alls vad som utlöste fången den här gången?

Millz skrev:
Håller också tummarna för er!

Ni vet inte alls vad som utlöste fången den här gången?

Tack till ALLA som håller tummarna för oss!!

Nej, jag har inte den blekaste aning, faktiskt. Hon har fått samma hö i några månader. Det enda kraftfoder hon fått är 2 dl torr mängd betfor/dag och det fick hon en längre tid utan att något hände. Aldrig några mängder av vare sig äpplen eller morötter, men visst har hon fått ett/en här och där. Hagen innehöll ju verkligen inte mycket gräs, men antar att fången kan ha kommit pga att hon fått i sig några frostiga grässtrån. Kanske. Om det nu inte är belastningsfång. Hagen var ju väldigt knölig och hård ett tag, och hennes fötter hade väl inte hunnit läka sedan förra anfallet i juli. Det är ju också en möjlighet.

Det värsta med fången måste nog ändå vara den ovisshet man svävar i, det är oerhört frustrerande att inte veta vad som utlöst anfallen. Själv är jag paniskt rädd över att få ett återfall och har inte heller ändrat på några fodringsrutiner alls. Inte för att det nu verkar spela någon som helst roll :(

Ja, det är väl dax för den dagliga uppdateringen :smirk: . Idag har hon temp :eek:, ca 40 grader. Blodprover visar att hon fått en virusinfektion nu när hon varit på djursjukhuset, och hon har nu blivit flyttad till isoleringen. Hon rörde sig dock något bättre, och det känns ju positivt.

Hennes medicin (för fången) hette något på "F". Inte fenylbutazon, utan kanske "flu..." någonting. Någon som vet något om vad det kan vara, och om det brukar vara effektivt?

flunixin kanske? Är det verksamma ämnet i finadyne.. gaaah, kommer inte in på fass hemsida, så jag minns inte exakt om det var det som var i. Men det stavas snarlikt tror jag=)

Kan det ha varit.

I natt (00.30) fick jag ett nytt telefonsamtal från Hbg. Då hade hästen fått kolik och vet var rädd för att hon också kunde utveckla kraftig diarre.

Tyckte att det var en väldigt opsykologisk vet dock. Varför ringa och väcka och oroa oss mitt i natten när det fortfarande gäller att avvakta förloppet :mad:? SJÄLVKLART väljer jag att ta bort min häst om hon också utvecklar kraftig diarre och andra komplikationer, men eftersom det inte var aktuellt i natt kändes det onödigt att ringa och väcka mig med det. Jag är orolig som det är...!

Hon började också prata om att hon tyckte att den första vet som undersökt hästen och tittat på röntgenplåtarna hade varit FÖR positiv i sin prognos. Hon har ju kraftig hovbensrotation på hö fram, och denna vet anser att det är många hästar med detta som alltid får gå med specialskor och aldrig blir riktigt ridbara igen. Jag vet inte heller varför de tvunget skulle ge mig denna info mitt i natten?

orion_x: mår din häst något bättre?

bettysmatte skrev:
orion_x: mår din häst något bättre?

Pulsen har gått ner lite fram, men hon har puls runt om, nästan lite starkare bak. Går stelt, hon ser ut att ha väldigt ont. Blir till å prata med den veterinären som har handlagt det här nästa vecka och se hur vi ska göra, för såhär kan hon inte ha det. han har ju dock aldrig nämnt något om att vi borde åka ner till Helsingborg.

Aj, då, det låter inte så bra :crazy: . Håller tummarna ännu värre och hoppas verkligen att det vänder... Kram Åsa

bettysmatte skrev:
Hon började också prata om att hon tyckte att den första vet som undersökt hästen och tittat på röntgenplåtarna hade varit FÖR positiv i sin prognos. Hon har ju kraftig hovbensrotation på hö fram, och denna vet anser att det är många hästar med detta som alltid får gå med specialskor och aldrig blir riktigt ridbara igen. Jag vet inte heller varför de tvunget skulle ge mig denna info mitt i natten?

Hur många graders rotation har din häst?

Jag vet faktiskt inte :o . De har aldrig talat om antal grader med mig. Jag satt med den första vet och tittade på plåtarna. Han visade då att hon hade måttlig rotation på vä fram och måttlig till kraftig på hö fram. Inga sänkningar dock. Inte heller vet som jag pratade med i natt sa något om grader, och hon satt och tittade i min hästs journaler när hon ringde. Det var så hon kom fram till att hon tyckte att första vet hade varit för optimistisk i sin prognos. Första vet har kanske inte skrivit rotationen i grader? Men det låter väl isåfall lite slarvigt? För det är ju inte så precist att mäta rotationen i lindrig, måttlig och kraftig kanske. Om vet som ringer idag inte verkar alldeles för stressad ska jag försöka komma ihåg att fråga.

Sitter och väntar på dagens samtal. Det kom ju aldrig något mer samtal i natt, så jag antar att hon aldrig blev drastiskt sämre då. Men man sover ju väldigt oroligt när man vet att telefonen kanske ringer. Det tog mig säkert minst 1 timme att bara somna om efter att vet ringt vid 00.30-tiden.

Senast ändrad:

Nu har jag kollat i mina gamla papper. Första gången vi var inne har vår vet skrivit "lindrig rotation". Vid återbesöket då jag upptäckt att hästen definitivt inte var bra står det 8 graders rotation.

Jag hittade en bra länk när jag var ute och surfade runt också.

Nu är klockan 13.15 och ingen har ringt ännu. Undrar hur hon mår idag? Hon fortsätter ju att förbättra sina rörelser, det sa till och med vet som ringde i natt. Men å andra sidan hade hon väl fått ytterligare smärtlindring pga koliken, så det kanske är lite missvisande? Som jag känner nu så vill jag antingen "få ett slut på det" (ja, jag vet att det låter hemskt :crazy: ), eller att hon stadigt förbättras även om det går sakta. Hon har ju nu stått där sedan måndags eftermiddag. Inte så jättelänge i dagar, egentligen, men det känns som en evighet. Antar att det känns så för att det hänt så mycket med henne hela tiden. Först fången som inte blir bättre de första 2-3 dagarna, sedan virusinfektionen som började igår med drygt 40 graders feber, och nu sist koliken i natt. BLÄ, det är inte rättvist att EN häst ska behöva genomlida allt detta på samma gång...:(

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 824
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Har en fångis här hemma i stallet. Första anfallet augusti 2007 och sen symptomfri fram till december (eller egentligen misstänker jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka