Helsingborg med fånghäst idag

bettysmatte

Trådstartare
Idag körde vi ner vårt islandssto till Hbg eftersom hennes fång inte blivit bättre med medicin hemma. Det gick så underbart smidigt och fint till. Vi kom dit ca 13.20 och var på väg hem igen (utan häst, tyvärr) en timme senare. Först drog hovslagaren av skorna fram. Hon röntgades sedan. Måttlig hovbensrotation på hö fram och måttlig till kraftig på vä fram. Inga sänkningar, dock. När vi lämnade hästen väntade hon på att skos med kil (heter det så) och sedan på att få komma i en box för medicinering. Jobbigt med hovbensrotation, men veterinären verkade ändå hoppful när han tittade på röntgenplåtarna. Visst, det kommer att ta tid att få henne bra, men han trodde absolut att prognosen var god för henne. Nu är jag realistisk, och slår inte precis klackarna i taket ännu, men det känns ändå bra att det finns hopp för min lilla häst!!

Det känns så skönt att hon står i Hbg, för jag vet ju att hon får bästa vård och omvårdnad där. Mycket bättre än något jag kan göra för henne hemma. Vet trodde att hon skulle behöva stanna 4-6 dagar, ungefär.

Ja, ville bara uppdatera alla er som varit snälla nog att komma med råd och stöd här på Buke :bow: !

Sv: Helsingborg med fånghäst idag

Kul (eller ja, fel ord kanske, men du fattar) att det gått bra! Visst tar det tid med hovbensrotation, ibland känns det som att sitta och kolla på när gräs växer. Men det blir bra!
Du skrev att hon hade hovbensrotation, men inga sänkningar, är inte det samma sak?

Nej, om jag förstått rätt så är uppstår rotationer när hovbenet blir kvar i samma läge på höjden men "tippar" framåt. Sänkningar är när hela hovbenet sjunker ner närmare sulan.

jahaa! Missat nåt :F :o
Varför står hon kvar på Hbg? Är hon såpass dålig?

(känner mig värsta pessimistisk när jag frågar, men så är det inte! Bara undrar :) )

Hon har inte svarat på "buttan" som hon fått hemma, därför behöver hon få lite "starkare" saker i kanyl 2 ggr/dag. Hon går stappligt och är väldigt obekväm, dock är det inte så att hon är så dålig att hon bara ligger. Det är väl rättså vanligt att fånghästar som kommer in med fång som fortfarande är i akut skede, får stanna på djursjukhuset några dagar för att stabiliseras?

Okej! ja det kan hända, jag har inte själv upplevt det då vi kom in efter akutskedet, och fick ta med hästen hem.

Ursäkta min fråga men var det hennes första fånganfall? Isf av vad? Vet dom det?

Vad skönt attde gått bra:)

Dom är underbara på djursjukhuset:bow:
Har både haft inlagd häst, behandlad häst och tyvärr utdömd häst där och dom är värkligen trevliga och duktiga:)

Ska hålla tummarna för din pålle..

Fråga på du bara - jag svarar så gott jag kan :D ! Nej, hon fick fång i somras också (i början av juli). Då antog vi att det var något i gräset som orsakade det. Hon gick på bete i skogshage, verkligen sådant bete som rekommenderas för fånghästar egentligen. Magert överväxt gräs i en skogshage :crazy: . Men det var väl något i det gräset ändå som hon inte tålde?

Hon togs från gräset, stallades in med hö och svarade jättebra på "buttan" då. Visserligen fick hon nog redan då någon rotation (vi röntgade ej då), men repade på sig och blev pigg, glad och hade inte ont. I oktober/november kändes hon fullt brukbar. I december åkte hon så på ett fånganfall igen. Har INGEN aning om orsaken, och vet i Hbg hade egentligen ingen förklaring heller. DET är jobbigt - att inte veta vad man ska skydda henne för i framtiden.

Aha, nu hittade jag tråden!

Så skönt att ni fått bra hjälp på klinik! Hoppas att din häst piggar på sig, hovbensrotation behöver ju inte alltid behöva betyda slutet för en häst...

Vår ponny återhämtade sig ju, dock med lång konvalecens och en hönsmamma till matte. På tre år har vi inte haft några återfall alls.

Det är alltid viktigt att röntga sin fånghäst så man vet vad man har att göra med. Skönt att ni kom iväg! Hoppas det går bra för er.

Min fånghäst med allvarlig rotation och hovbenssäkning repade sig flera gånger och kunde tränas och tävla på elitnivå under flera år.
Så hopp finns det alltid...

vad får hon för medicin där nere? Får hon det intravenöst eller intramuskulärt???

/Maria som återigen idag börjat ge butta istället för finadyne *suck*

Jag skulle tro intravenöst eftersom de skulle sätta in en permanentkanyl? Jag vet inte vad det är för medicin hon ska få, dock.

Kanske du också skulle fundera på att köra din häst till någon större klinik, som Hbg? Det känns så skönt att inte ha hela ansvaret själv helt plötsligt. Även om det är ledsamt att lämna hästen där och åka, så känns det som en befrielse att någon annan tar på sig ansvaret för att ge medicin och vårda hästen. Det känns verkligen som om man gjort vad man kan då!!

Den tanken slog mig med när jag läste ditt inlägg. Ska diskutera det med mina föräldrar när jag kommer hem på fredag. Ska se först då om hon blivit bättre av buttan.

Det är säkert butta direkt i blodet.... Det var det enda som min häst svarade tillräckligt på. Men sen blev hon snabbt mkt bättre!

Hoppas det går bra för din häst! Skönt att du fick i väg henne tillslut!

Nej vad trist! Jag hade helt missat att ni fick ett återfall. Hoppas att det ordnar sig nu.

Själv blir jag bara mer och mer orolig över ett återfall, vi har hittills klarat oss men en annan häst i stallet fick ett återfall bara för någon vecka sen :(

Jag håller tummarna! Skönt att hon är piggare åtminstone, och nu får hon ju bästa tänkbara vård.

Tack! Ja, jag hoppas på det bästa men försöker förbereda mig för det värsta... Det känns så ovisst i och med att hon inte hade förbättrats nämnvärt (rörelsemässigt) på 1,5 dygn. Man tycker ju att "dundermedicinerna" som de säkert pumpar i henne skulle ha haft mer effekt vid det här laget, eller??

Usch vad hemskt.. Hoppas hon börjar svara bättre på den. När di säger så så blir jag lite orolig för att lillans slut kanske inte går så bra...:( . Men ska nog ringa ordinarievet imorgon.. Om hon inte är bättre. Kan man inte sätta permanentkanyl hemma och ge butta?? Har ju distriktare bara 2km bort. det hade ju varit det lättaste. Men din häst får alltså butta två gånger om dagen.. Ja det låter ju betydigt bättre än en dos om dagen pga dess halveringstid, dvs hon ska ju då ha butta i kroppen hela tiden, och inte bara halva/ en tredjedel av dygnet som de får om man ger en gång om dagen. *sucka*
Men men, nu har man lite å fundera på iaf. Hoppas din pålle snart blir bra så hon får komma hem.
Kram

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 824
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Har en fångis här hemma i stallet. Första anfallet augusti 2007 och sen symptomfri fram till december (eller egentligen misstänker jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka