Hellre dålig häst än bra!

Humelibumlan

Trådstartare
Ja, dett kommer ju låta sjukt i era öron men jag är rädd för att ha en "bra" häst...

Jag har ju Humlan, liten ful och saknar totalt exteriör för att vara travhäst... Precis som Humlor i praktiken inte borde kunna flyga, borde inte hon kunna trava... iallafall inte så bra och fort som hon gjort :love:
Men hela grejen är ju att man har inga krav på henne, är bar aglad och tacksam för det hon gör... möter alltid folk som imponeras av henne, just för att hon ser ut som hon gör... Att misslyckas med henne gör likom inget, ingen trodde på henne mer än jag ändå..

Men nu är det så att jag även har en 2-åring, som är jätte fin!
Tränaren som aldrig brukar ge förhoppningar och som i vanligafall oftast hittar fel på det mesta, är lyrisk! Han har aldrig tränat eller suttit bakom en bättre 2-åring.
Folk runt i kring strör beröm och imponeras av henne..
Hon är en riktig naturtravare, joggar för dagen 1.23 2140m med 20 sista varvet och är i stort sett oberörd. :eek: :love:
Hon står i proffsträning men jag är väldigt involverad i henne ändå..
Tränaren sägar att vi sa betala in till de mesta, så ska han försöka sköta resten :eek:

Men alltså? Vad gör jag med en bra häst? Alltså en häst med så stora förhoppningar på sig, så många människor runt omkrig som ser henne, imponeras och kommer ihåg henne?
På nå kontsigt vis känns det inte så kul, samtidigt som det känns jätte roligt... Men jag har varit med så länge i denna sporten att jag vet hur det funkar... det funkar normalt inte!
Jag avskyr att misslyckas!

Nu har jag svammlat färdigt ocgh fattar nån vad jag vill ha sagt är det ju jättebra! :o

Sv: Hellre dålig häst än bra!

:rofl: :rofl: :cry: :rofl: :rofl:

Underbart, underbart... Så härlig läsning! Jag käner för dig! Lika jobbigt med en bra häst som med mycket pengar...man har bara mer att oroa sig för :angel: :D Har man inga pengar o en dålig häst så vet man det, inget o bekymra sig frö.. allt går ändå dåligt och man har inte råd med någonting, inget o bekymra sig för...bara ett trist faktum :devil:

Man njuter,för man vet aldrig hur länge det varar ;) .
Och du är extra värd en bra häst :bow: .

Men alltså? Vad gör jag med en bra häst? Alltså en häst med så stora förhoppningar på sig, så många människor runt omkrig som ser henne, imponeras och kommer ihåg henne?
På nå kontsigt vis känns det inte så kul, samtidigt som det känns jätte roligt... Men jag har varit med så länge i denna sporten att jag vet hur det funkar... det funkar normalt inte!
Jag avskyr att misslyckas!

Luta dig tillbaka och ta det lugnt!? Se till att glädjas vid varje framgång då du vet att skador och sjukdomar kan finnas runt hörnet! Låter som du är en perfekt hästägare i mina öron och inte den sorten som efter loppet kommer och frågar; varför vann han inte??
Ta det lugnt och låt hästen visa vägen....grattis, och lycka till !

Som du ju skriver vet ju vi som hållit på ett tag precis hur få av de där snackhästarna som verkligen blir kanoner… Varför är du rädd att misslyckas? Njut av denna tiden istället!

solros-som mycket hellre har en bra häst än en dålig :D

:rofl: :rofl: :cry: :rofl: :rofl:

Underbart, underbart... Så härlig läsning! Jag käner för dig! Lika jobbigt med en bra häst som med mycket pengar...man har bara mer att oroa sig för :angel: :D Har man inga pengar o en dålig häst så vet man det, inget o bekymra sig frö.. allt går ändå dåligt och man har inte råd med någonting, inget o bekymra sig för...bara ett trist faktum :devil:

Haha, du förstår precis :bow:
Hellre blir överlycklig öven en matlapp, en besviken för en tredjeplats ;)
Inte riktigt kanske, men höga förväntningar ger ju höga krav... Trots att man vet att det är en häst man har..

Luta dig tillbaka och ta det lugnt!? Se till att glädjas vid varje framgång då du vet att skador och sjukdomar kan finnas runt hörnet! Låter som du är en perfekt hästägare i mina öron och inte den sorten som efter loppet kommer och frågar; varför vann han inte??
Ta det lugnt och låt hästen visa vägen....grattis, och lycka till !

Lugnt? Jag?? :eek: :rofl:
Jeg har redan planerat frankrike resan, ser mig själv i vinnar cirkel efter kriteriet, derbyt, elitloppet, U name It. ;)

Som du ju skriver vet ju vi som hållit på ett tag precis hur få av de där snackhästarna som verkligen blir kanoner… Varför är du rädd att misslyckas? Njut av denna tiden istället!

solros-som mycket hellre har en bra häst än en dålig :D

Är ju inte direkt rädd för att misslyckas, det är mer förväntningarna på hästen som alla runt omkring har..
Vi är ju några som äger henne ilag och det blir ju lite upptrissat när kusken/tränaren är så lyrisk..
Lite prestations ångest kanske? Kan vi förvalta hästen och kapaciteten? :crazy:

Självklart är det ju super kul att ha en häst som visar kapacitet och rätt inställning, men som ex så var ju tanken att jag skulle ta hem henne och träna själv (som Humlan o Lisa) efter premie, nu är det lite mer som att hon är för bra för att jag ska "lalla" runt med henne. Är ju lite klantig vet ni.. :o

Lugnt? Jag?? :eek: :rofl:
Jeg har redan planerat frankrike resan, ser mig själv i vinnar cirkel efter kriteriet, derbyt, elitloppet, U name It. ;)

Det är ju alltid bra med framförhållning....:rofl:
OK, jag antar att du även tänkt ut allat tacktal i vinnarcirkeln...:) ?
Kan man få ett smakprov, månne ???

Kan vi förvalta hästen och kapaciteten?

Där har du kruxet...en bra häst är FÖDD bra, sen är det bara att förvalta den rätt.....JAG har inte tränat min häst till hans framgångar, jag har FÖRVALTAT honom och det är hans kapacitet, hållbarhet o skalle som förtjänat det han gjort.....Jag har fått honom att tycka det är ROLIGT att tävla ( som alla vet så har han ju en förmåga till divalater i träning)
En GLAD häst blir en bra häst....kom ihåg det Humlis :love: :love:

Humlan....om du inte vill ha den kan vi byta med varandra:rofl: :rofl: ;)

Det är ju alltid bra med framförhållning....:rofl:
OK, jag antar att du även tänkt ut allat tacktal i vinnarcirkeln...:) ?
Kan man få ett smakprov, månne ???

Tacktal? Jag? :rofl:
Jag är inte så bra på att hantera segrar och mina nära o kära skulle nog hålla mig undan både mikrofon, tv och annan elektroniskt utrustning som jag kan tala och göra mig hörd i...

Du skulle sett mig när vi vann på mantorp... tror faktiskt flertalet som befann sig i min närhet på stallbacken inte hämtat sig från den händelsen än.. :o

Är ju inte direkt rädd för att misslyckas, det är mer förväntningarna på hästen som alla runt omkring har..
Vi är ju några som äger henne ilag och det blir ju lite upptrissat när kusken/tränaren är så lyrisk..

Självklart är det ju super kul att ha en häst som visar kapacitet och rätt inställning, men som ex så var ju tanken att jag skulle ta hem henne och träna själv (som Humlan o Lisa) efter premie, nu är det lite mer som att hon är för bra för att jag ska "lalla" runt med henne. Är ju lite klantig vet ni.. :o

Det är just den upptrissningen som många större tränare undviker genom att inte hissa hästar innan de har startat, de får visa vad de kan på banan istället. Som det är nu har ni ju fått stora förväntningar och risken att ni kommer att bli besvikna är ju inte liten. Sen vet jag också att det är jättesvårt för en mindre tränare som känner sina ägare att inte säga att de tror hästen är en kanon om de verkligen tror det.

Om jag var ni hade jag låtit hästen vara kvar i träning tills nästa år om ni har möjlighet. Inte ändra nu när allt går så bra. Blir hon bra så betalar hon själv, om det inte blir så bra resultat så kan du ju ta henne efter nästa sommar och då slippa känna den stora pressen.

Först vill jag gratulera:banana: ska med spänning följa er!

Ett litet råd, "innan" hästen börjar tjäna/kosta stora pengar. Gör klart med alla delägare hur matchningen ska se ut. Årsvis eller varför inte hela tävlingskarriären. Typ val av tränare/kusk, Vad göra vid större skada. (lång konvalecens)
Har på nära håll sett hur bästa kompisar blivit rena "backstabbers" och girigbukar. Sen såldes (en av dom köpte ut dom andra)hästen pga osämja efter att tjänat 1 milj, tjänade sen ytterligare antal miljoner åt en ensamm men inte särskilt lycklig... men men han fick ju "RÄTT" i tränarvalet...kanske..

Ja, alltså jag gråter då absolut inte över en ra häst:D fast för mig finns det inget bättre än då man köper en gammal trashank som ingen annan tror på, som aldrig gjort nån glad och som genomgår en metarmorfos, vinner massa lopp och förgyller livet med en massa glädjestunder...Det bra med sånna är att man kan köpa 10 stycken, misslyckas med 9 men den 10:e lyckas man med och det kommer alla ihåg:D vad som hände med övriga 9 vet ingen och bryr sig ingen om...

vad som är bra med de dåliga är att det finns absolut inga förväntningar och man forcerar inte onödigt fort för det finns inga krav, ingen prestationsångest över att man ska lyckas till skillnad från ifall du har en bra häst. Då har man ögonen på sig hela tiden, hur går det, har den startat osv och då den väl startar ska alla anmärka på hur den såg ut..och många är kritiska, tycker den shabblar med travet, ser ofärdig ut osv osv:( det är jobbigt
mvh jesse

Liknande trådar

M
Hästhantering hej! Har en 2 åring som är absolut underbar... i vissa lägen då. Hon är extremt stark och stor för sin storlek! Kommer alltid fram...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 548
Senast: pannkakssmet
·
Dressyr Halloj alla, jag har nu börjat (nåja försöker åtminstone) sitta ner i traven på min 4-åring vilket tyvärr inte går så bra. Han har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 746
Senast: axel
·
M
Träning Jag har en varmblodig travare (nu endast ridhäst, och trivs med det och är jätte duktig) Allt går bra förrutom att han är tittig och...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare