Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

Sv: Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

Maira och Centaur, tack för bra tips. :bow: Ska prova detta nästa gång.

KL

till er alla..

jag tror ni missförstår mig lite, jag sitter INTE och får för mig att jag ska jobba honom nersuttet i trav. Om vi rider en timme så har jag kanske suttit ner i traven på en sträcka som totalt motsvarar ett varv på fyrkantsspåret och denna sträcka har då varit uppdelad på ett flertal bitar. Det jag vill är att vi ska vänja oss lite bägge två utan att göra så stor affär av det, för att så småningom kunna sitta ner mer utan att själva "momentet" är nytt för oss.

Nu var då inte Danne på sitt bästa humör igår :angel:, blev lämnad ensam i paddocken (av sin bästis) och spelade därför ut hela sitt register för att visa vad han tyckte om den saken..
Men min tränare sa som så att eftersom jag redan nu sitter ner på honom i trav när jag fattar galopp (blir typ 2 steg nersuttet) så kan jag bara förlänga den tiden lite t ex att jag sitter ner 10 steg innan jag fattar galopp. Fördelen med detta är att jag då är koncentrerad på den kommande galoppen och därför inte spänner mig för traven :idea: Provade detta 2 gånger igår och det gick faktiskt betydligt bättre (trots uppSTUDSIG häst)

Varför i hela friden sitta ner i fattningarna på en så ung häst.

Folk blir alldelles till sig och kallar mig för djurplågare för att jag började sitta på min tvååring. Du förstör ju hästen för resten av livet och jag vet inte vad allt hemsk som skulle hända med den stackars hästen. Det är först när den är 3 år som man får lov att sitta på den över huvudtaget

Men sen plötsligt när hästen är fyra år så är det tydligen helt okej att börja sitta ner på en häst som inte är mogen för det (och tydligen inte ryttaren heller). En häst är inte vuxen bara för att den har fyllt fyra år. Det är fortfarande en unghäst och skall ockå rida som en unghäst. Det är ju inte konstigt att hästarna inte håller nu för tiden.

Det är svårt att rida unghästar och man måste ha en speciell känsla för det. Man måste även ha en tränare som även den är duktig på unghästar. Man kan ha en tränare som tränar ekipge högt upp i klasserna men trots det inte har den rätta känslan för unghästar.

Mvh

Tora

Min tränare har fått upp flera egna uppfödningar till GP så hon vet nog vad hon pratar om..

Min tränare har fått upp flera egna uppfödningar till GP så hon vet nog vad hon pratar om..

Alltså betyder det att hästarna är bra och hållbara :confused: Meriter blir man ofta bländade utav, tråkigt...

Amen till Tora :bow:

Och jag rider för en super-tränare en gång i veckan, det är det jag ska göra idag. Förra gången kom vi överens om att jag skulle börja sitta ner lite i traven då hans rygg verkar färdig för det nu. Och att jag skulle öva på det till idag, det är därför jag vill ha tips.. så att hon inte faller ihop på marken och asgarvar:rofl:

Men det enklaste för dig måste ju vara att du frågar din tränare hur du ska göra.:idea: Då borde du ju också få det svar som du vill ha istället för att fråga här, där alla svar kanske inte passar dig.

Förstår inte heller varför du frågar här när din tränare är så skicklig och alltså borde kunna hjälpa dej:confused: Jag förstår inte heller hur en sån supertränare kan tycka det är okej att tex rida mindre volter i galopp för att du ska kunna sitta. :confused: Hästen är stor, den får knappast plats att galoppera på liten volt ännu. Du kan då inte få ett hälsosamt arbete genom kroppen. Att sitta in i trav från skritt osv som du skrev är inte heller något hästen orkar i dagsläget. Du lär få hoptryckt undertempo och var blir det för muskler av det:(

Du gillar inte svaren här och tycks inte ta till dej vad vi skriver om ridning av unga hästar och hur vi ser på det. :confused:

En välbalanserad ryttare som förmår att inte störa hästen i dess rörelse är ju en sak om man ska börja att korta stunder sitta på en så ung häst (som dessutom varit skadad en period och då inte tränats.)
Men du är ju inte där (och det är du inte ensam om, men man måste ju utgå från där man själv är, även om det känns trist ibland:cool:) alltså ska DU inte sitta på hästen, eftersom rörelserna blir för stora och du riskerar att begränsa hästen på ett negativt sätt. Den kommer att få anpassa sina rörelser till dej och därmed inte kunna arbeta som den behöver göra, med risk för felmuskling och förslitning på sikt. Är det värt risken att ha så bråttom?:confused:

Du skulle kanske kunna få låna nån mer välutbildad häst av din supertränare och öva att sitta på en häst som rör sig mer, för att SEN kunna börja sitta på din:idea:

Kan inte tränaren rida? Det är ju också ett alternativ.

På bilden i annan tråd ser din häst mkt fin ut men den ser inte färdigvuxen ut alls i kroppen. Det är ju ännu större anledning att ta det lugnt.

Du skriver om två helt olika frågor egentligen och tror att båda kan lösas ihop. 1. Du kan inte sitta i denna hästs rörelser, utan att störa den 2. Hästen är ung och under grundutbildning.

Det är dessa två tillsammans som inte är bra. Vore det en gammal läromästare med stor gång skulle tipsen du fått om ben osv vara jättebra.

:

Du skulle kanske kunna få låna nån mer välutbildad häst av din supertränare och öva att sitta på en häst som rör sig mer, för att SEN kunna börja sitta på din:idea:

Kan inte tränaren rida? Det är ju också ett alternativ.

.

Precis min tanke också!
0007.gif

Måste bara få säga att jag tycker att flera utav er har en otroligt tråkig attityd gentemot TS. Vi vet ju faktiskt ingenting om hennes ridkunskaper alltså tycker jag att hon har rätt att bemötas på ett seriöst sätt med sin frågeställning. det behöver ju inte vara så att hon i stort sätt studsar ur sadeln, utan faktiskt bara känner att det är lite svårt att sitta ned.

Jag kan hålla med i sak att det finns hästar som man bör gå lite försiktigt fram med pga att dom inte är riktigt färdiga för ngt annat, det är lätt att känna sig lite stressad idag när det finns så mkt årgångstävlingar som ställer ganska stora krav. Alla individer är inte mogna för detta.

Men det finns också hästar som alltid kommer att vara lite svårare att sitta på och någon gång måste man börja. Det verkar finnas många experter.....men sanningen att säga så tror jag att det är många utav oss som inte plockar ut det optimala utav våra hästar :angel:
Visst kan det vara så att många hästar kanske hade kommit mer till sin rätt med en annan ryttare (och jag menar inte dig nu TS, utan mer i generella termer), men man skall väl för sjutton kunna ha kvar sin häst för det.....Hästen lär väl inte ha ont utav att den inte blev GP-häst :grin:

TS, jag tror att du är väl medveten om att du inte bör sitta ner och samla din fyraåring, (men du kan defenitivt sitta ner i fattningarna)
det finns massor av saker man kan göra för att underlätta.
Först och främst som ngn sa: en bra sadel, många sadlar, speciellt lågprissadlar, har ett väldigt glatt och "halkigt läder" en sadel med lite "grepp" i lädret underlättar. Helskodda ridbyxor ger också ett bättre grepp, vill man dra det lite längre kan man fukta "lädret" så blir det ännu bättre grepp. Ridstövlar av det lite stabilare slaget är också att rekommendera eftersom man får en stabilitet i skänkeln så den inte "flaxar omkring" :D

Vet inte om du rider någon annan häst samtidigt, annars kan det vara bra att varva med det då man iband tappar känslan lite om man bara rider unghäst. Kanske kan du få låna ngn äldre häst och träna på att sitta utan stigbyglar? Lycka till!

Men det finns också hästar som alltid kommer att vara lite svårare att sitta på och någon gång måste man börja. Det verkar finnas många experter.....men sanningen att säga så tror jag att det är många utav oss som inte plockar ut det optimala utav våra hästar :angel:
Visst kan det vara så att många hästar kanske hade kommit mer till sin rätt med en annan ryttare (och jag menar inte dig nu TS, utan mer i generella termer), men man skall väl för sjutton kunna ha kvar sin häst för det.....Hästen lär väl inte ha ont utav att den inte blev GP-häst :grin:

Om du läser ser du att det handlar väl inte alls om det:confused:

Nej vem tar ut det mesta av hästarna. :o Men det var ju inte frågan heller:eek: Undrar om du riktigt förstår frågeställningen.

Läs gärna svaren igen men byt glasögon lite så ser du vad flera har svarat på och vad frågan var.

Visst måste man nån gång lära sej. Frågan är väl om det är på en 4-årig häst:crazy: Nej jag säger inte att varken jag eller andra skulle kunna sitta på den. Eller att jag tror hon tänker "samla" hästen.

Nej läs igen, tror du inser bättre vad frågan var då:cool: Det handlar om hästens bästa rent fysiskt, inte om den ska gå GP:crazy:

Återigen en mkt trevlig attityd..........
Tack jag ser alldeles utmärkt även utan glasögon.

Du citerade bara en liten del av mitt inlägg, jag förstår mkt väl att saken inte handlar om huruvida hästen hästen ska gå GP eller inte, det var bara ett sätt att förtydliga vad jag menade, men helt uppenbart har jag misslyckats......

Det jag vill förtydliga var att vi, iaf jag, inte har en aning om TS ryttarkunskaper många verkar förutsätta att hon är en dålig ryttare som kanske inte alls borde försöka sitta på sin häst.
Tanken har inte slagit er att hon kanske är en sjuhelvetes ryttare som är mkt kapabel, men skulle önska att bli ännu bättre, det finns ju som sagt hästar som genom hela livet är MKT svåra att sitta på. Hon kanske helt enkelt bara vill ha lite tips på hur hon kan göra det lite lättare för sig.
Jag tycker att tonen när ni kommenterar henne samt hennes tränare känns nedlåtande. Att referera till "din supertränare" låter nedlåtande/ifrågasättande. Jag vet att hon skrev supertränare men det var ju föra att belysa att det var en bra tränare.

Vad gäller punkten med samling så citerar jag ett annat inlägg, dock inte dig, (det var ju riktat till flera inlägg):

"När han är mogen att börja samla så kan man börja sitta ner kortare stunder".

Ja skulle vi vänta med att sitta på våra kusar tills dom är mogna för samling skulle det inte vara många på årgångstävlingarna....

Jag tror dessutom inte att hästens bästa per automatik måste betyda att den har en mkt duktig ryttare, tvärt om tänk vilket kravlöst liv :D
Jag tycker faktiskt att man har rätt bli behandlad med respekt även om man är en s.k buskryttare.

Jag tror att TS har förstått att det inte är alla hästar som är mogna för att sitta på samt tävlas i unga år och att många gånger kan det vara bättre att bida sin tid. Men snälla, var inte så spydiga i tonen.

Frågan är om man låter hästen röra sig som den behöver göra för att arbeta och muskla sig på ett ändamålsenligt sätt. Om den får gå och bromsas ner för att gå att sitta på kommer den att utvecklas fel också.

Ts skrev själv att hon inte kan, att hon är van vid en markbunden liten häst. Det var inte våra slutsatser. Säger inte att jag skulle kunna bättre. Det handlar inte om respket för mindre duktiga ryttare, vem tillhör inte dem? Utan utbildning av unghäst. Varken mer eller mindre.

Man kan, som du resonerar, tänka att ja ja det är väl inte hela världen om hästen är lite felriden från start, bara man som ryttare känner att man kan klara av den.:crazy:
Lite korta muskler här och där och lite stretande i halsen eller slå med huvudet för att bettet inte känns så kul med en ostadig hand, vad gör det? Den kommer över det.:( :cool:

Man kan, som du resonerar, tänka att ja ja det är väl inte hela världen om hästen är lite felriden från start, bara man som ryttare känner att man kan klara av den.:crazy:
Lite korta muskler här och där och lite stretande i halsen eller slå med huvudet för att bettet inte känns så kul med en ostadig hand, vad gör det? Den kommer över det.:( :cool:

Känns som lite förhastade slutsatser.....
Ska man resonera så, så blir det inte många kvar som borde få rida överhuvudtaget.....

Ett litet tilägg bara,
jag kan inte se någonstans att TS skriver att hon galopperar på en liten volt....
Hon skriver att hon rider den ett varv på volt, vilket i princip kan inebära att hon vänder över halva ridbanan.
Andreas Helgestrand gav på en clinic tipset att istället för att ta i sina unghästar i galoppen så var det bra att få dom att vända för att på så sett tvingas att balansera upp sig själva, och han är iaf i en supertränare i mitt tycke...:angel::D
Fast jag vet förstås att det diskuterades i en annan tråd huruvida han också red sönder sina hästar...Det skall väl vara fan själv för att få vara ryttare....

Ingen har väl sagt att hon inte skulle rida:confused: Frågan är hur. Det måste ju enligt vad jag anser vara på det sätt som gynnar hästen mest. Inte ryttaren.

Ang galoppen så ska man förstås inte ta tillbaka hästen med handen? Tror inte jag skrev det faktiskt. Framförallt så får man hjälpa den att balansera med sin sits. Unghästar är lätta att påverka med vikten. Det jag skrev är att den behöver mycket plats att galoppera eftersom den är stor.

Jag är säker på att Andreas Helgstrand tillhör dem som klarar att sitta på en unghäst med stora rörelser:grin: Det ar lite märkligt att jämföra med honom.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Hmm.. jag får nog inflika ett och annat återigen, det verkar nämnligen inte som att ALLA riktigt förstått frågan :confused:

1. Jag tar INTE in min häst på en liten volt i galoppen, utan det är ett varv på övre/nedre volten som gäller innan jag fortsätter på spåret.

2. Att nedvärdera min tränare och påstå att enda anledningen till att hon lyckats med sina hästar var pga att de är tåliga (som ju till skillnad från er har sett mig rida hästen) känns litegrand som ett skämt, då ni inte har ngn aning om vem hon är. Hade ni vetat detta så hade det nog varit tyst om den saken.. Jag har inte precis tagit första bästa tränare utan var extremt noga med mitt val.

3. Om man läser ursprungsinlägget så står det att jag ville ha lite hjälp INFÖR träningen. Det stod ingenstans att jag inte kan få hjälp av min tränare.. Några av er förstod detta och gav mig precis den sortens tips som jag ville ha (tackar :bow: ). Jag är av den meningen att man kan säga samma sak på flera sätt (vilket tipsen jag fått visar på) och desto fler olika sätt man får samma tips på om tex avslappning desto större chans att ngt av dem fastnar..

4. Som sagt, eftersom ni inte sett hästen ridas av mig så kan ni inte uttala er om ifall min häst är mogen för detta eller ej.. Min häst går på tygeln i alla gångarter, är oerhört välbalanserad för sin ålder (inte enbart min åsikt utan alla som sett eller ridit honom anser detta) och kan både korta och länga sig i alla gångarter.

5. Huruvida jag är ngn bra ryttare eller ej så kan ni inte heller uttala er om detta då ingen av er sett mig rida (möjligtvis har ngn sett mig hoppa, vilket inte går att jämföra då jag 1 är livrädd för detta 2 aldrig lärt mig hoppa :eek:, och NEJ jag hoppar inte min unghäst det gör en hoppryttare med unghästvana)

6. Jag förstår dessutom absolut inte resonemanget om att en fyraåring inte får gå på mindre volter.. Skulle jag rida Danne enbart på raka spår så skulle jag ha en enormt stel häst idag (kanske inte så konstigt då om ni inte tycker att 4-åringar är redo för nersittning i trav..).

7. Danne rids OFTA i små bågar/volter till höger och vänster. Detta för att han dels ska tvingas koncentrera sig på sin ryttare, dels för att han inte ska bli uttråkad dvs hittta på dumheter.

8. Bilden på Danne som Flashlight sett är tagen i mars dvs 6 måader sedan.. (det händer en hel del på så lång tid)

9. Ja, han har varit skadad från mars till juni (dock ingen allvarlig skada utan flera små typ sår och liknande, men han är ju karl så det gör så ont så ont :angel: ) detta är dock en häst som återhämtat sig väldigt väl och hela tiden VILL mer än vad vi låter honom göra

10. I övrigt kan han nu skänkelvikning, öppna, enkelt galoppombyte, förvänd galopp (med bärighet), ökad galopp, samlad galopp, mellan galopp, mellantrav, halt, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, mellan skritt. Detta är inget som blivit inlärt med tvång utan snarare inlekt. Öppna och skänkelvikning har han lärt sig genom att han varit odräglig då jag skrittat ut (är juh såå tråkigt att bara gå rakt fram), jag har helt enkelt ställt honom lite och lagt till skänkeln och lagt om vikten(i syfte att få honom att tänka på annat) vips..

11. Och nej, jag har inte haft ngn unghäst innan (men ngn gång är första gången för alla, eller?). Därför har jag istället omringat mig av människor med stor unghästvana, köpt en massa böcker och frågat runt på tex Clinics (däribland Andreas på Flyinge förra året)

Jag klarar nu att sitta ner på honom (de få steg som jag gör det) utan att inverka negativt. Detta tack vare de tips jag fått i tråden. Mitt största misstag var att jag var så nervös att jag glömde andas och slappna av.. Med detta löst så går det bra (kan dock givetvis alltid bli bättre) sen får man vänja sig vid att det ÄR en annan känsla än med min andra häst.

Jag rider själv dåochdå på min mammas STORA valack (1,80) med JÄTTE kliv oh satt en dag och tittade på mammas träning och då fick hon tipset att ha en rem fram på sadeln så att hon kunde grabba tag i den när hon kännde sig ostabil och licksom tycka sig ner i sadeln... Remmen är en sådan som ofta finna på ridskolors sadlar. Hon testade med en nokrräm som hon satte så och de funkade riktigt bra men nu efter ett sadelbyedå han växte ur sin gamla bbehövs inte den längre...

Jo, jag har sett hoppfilmen kan jag erkänna när du säger det. Det behöver vi inte diskutera här men ja, lydnaden och förståelsen för balans och halvhalter var ju inte så stor,även om du var rädd vilket jag har full respket för.
Sen var det en helt annan typ av häst vad jag minns, (nordsvensk?)

Det gör ju att jag hr full förståelse för att det blir knepigt med den här.

Jag har inte kommneterat din tränare. Sådet var nog riktat till någon annan. (Mer än att den tränaren borde kunna hjälpa dej.)

Hästen är ju stor och de blir ofta färdiga senare i kroppen. För mej är det en ytterligare anledning att inte jaga på. Även om du säger att mycket hänt sen bilden togs så kan det knappast vara någon enorm avgörande skillnad på de månaderna. Varför har du så bråttom?? Jag tycker den var skadad förhållandevis länge och även förra året vad jag förstår. Hur mycket är den riden?

Och igen, en välbalnserad ryttare med kontroll över sig själv kan sitta på en 4-åring. MEn du beskrev att du tappar stabiliteten osv och därför skrev vi väl att DU inte ska sitta.VIss skillnad.:cool:
Jag skulle inte helller kunna göra det, om det var en häst med stor gång:o Alltså låta bli till dess att hästen är starkare och stadigare och jag helst tränat på annan häst med större rörelser i så fall.
Det var alltså dej det handlade om.

I övrigt kan han nu skänkelvikning, öppna, enkelt galoppombyte, förvänd galopp (med bärighet), ökad galopp, samlad galopp, mellan galopp, mellantrav, halt, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, mellan skritt. Detta är inget som blivit inlärt med tvång utan snarare inlekt. Öppna och skänkelvikning har han lärt sig genom att han varit odräglig då jag skrittat ut (är juh såå tråkigt att bara gå rakt fram), jag har helt enkelt ställt honom lite och lagt till skänkeln och lagt om vikten(i syfte att få honom att tänka på annat) vips..

Jag skulle tex aldrig i livet prata om nån samling på en 4-åring:cool: :confused: Du gör mej liten orolig för din häst...

11. Och nej, jag har inte haft ngn unghäst innan (men ngn gång är första gången för alla, eller?). Därför har jag istället omringat mig av människor med stor unghästvana, köpt en massa böcker och frågat runt på tex Clinics (däribland Andreas på Flyinge förra året)

Nej det är just det att man lätt kan bli för ivrig med en ung begåvad häst. Jag anser, men det är bara min åsikt, andra kan tycka annorlunda, att du har alldeles förfärligt bråttom med din häst och borde ta ner dina egna ambitioner en aning och låta den få tid.
Inte minst för att du själv inte har erfarenhet nog att bedöma det du gör.

Du säger att du "lekt in" allt det där du räknade upp. Ja, just det som är risken att man gör med en ambitiös häst, man tycker det går så lätt och hästen har så lätt för sej:cool: Men man måste kunna hålla i sej och veta när det är dags för vad, för hästen sätter inte själv gränserna, den är bussig och gör det man begär. Det betyder inte att den fysiskt är färdig för det

Du tycker bara att jag är negativ och kritisk mot dej. Jag kan förstå det. Men det är som jag ser det. Hästen ska helst hålla i många år.

Måste bara få säga att jag tycker att flera utav er har en otroligt tråkig attityd gentemot TS. Vi vet ju faktiskt ingenting om hennes ridkunskaper alltså tycker jag att hon har rätt att bemötas på ett seriöst sätt med sin frågeställning. det behöver ju inte vara så att hon i stort sätt studsar ur sadeln, utan faktiskt bara känner att det är lite svårt att sitta ned.

Visst är det intressant att i varje tråd man påpekar något som kanske TS gör fel så har man en tråkig attityd. Är det så att man inte vill ha svar som man inte vill höra så får man helt enkelt låta bli att lägga ut några frågor och vända sig till sin tränare istället. Tvärt om så har råden TS fått i denna tråden varit korrekta och trevliga. Problemet är dock att de svaren TS har fått är sådana som hon inte vill höra. Nämligen att en 4-åring är en unghäst fortfarande och att hon kanske får räkna med att det är för tidigt att sikta in sig på tävlingar till hösten. Vissa hästar är mogna för det och vissa är inte det.

Idag så finns det många hästar med riktigt stora gångarter. Vad många dock glömmer är att dessa hästar behöver längre tid på sig att orka med sig ordentligt. En häst som har mer normalbegåvade gångarter har mycket lättare för sig att orka bära sig. Att rida unghästar är svårt. Att rida unghästar med stora gångarter är ännu svårare.

Om nu tränaren är så duktig så är det kanske bättre att denne rider hästen ett tag tills den är så välutbildad att TS själv klarar av att rida den.

Jag själv köper inte unghästar med så stora gångarter just för att jag vet vilket jobb det är. Det hade varit skillnad om det varit en äldre utbildad häst. Misstänker starkt att TS hade fått i hennes mening bättre svar då (dvs sådana svar som hon vill höra).

Mvh

Tora

Ibland så tycker vi så lika att det är skrämmande :D.

Mvh

Tora

Andreas Helgestrand gav på en clinic tipset att istället för att ta i sina unghästar i galoppen så var det bra att få dom att vända för att på så sett tvingas att balansera upp sig själva, och han är iaf i en supertränare i mitt tycke...:angel::D
Fast jag vet förstås att det diskuterades i en annan tråd huruvida han också red sönder sina hästar...Det skall väl vara fan själv för att få vara ryttare....

Att vända en unghäst för att den skall lära sig att balansera sig är väl ändå inte samma sak som att galoppera på en volt för att man skall klara av att sitta ner på den?

Är det så att hästen blir stor och långsprungen så är det bättre att sakta av och fatta ny galopp. Att göra många fattningar är mycket effektivare att få hästen att orka med sig än att göra 10 varv på volten för att då den att "samla" sig.

Jag brukar också vända runt unghästar men då är jag själv i balans och hjälper hästen att lära den att hitta balansen. Jag vänder inte runt den för att jag har svårt att sitta på den (om den nu inte börjar stuttsa iväg och skutta och ha sig :D).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 506
Senast: Lager
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Träning Idag ska jag iväg på min fjärde ridlektion, och jag har lite problem med traven. Hästen jag rider är väldigt hög och stor, och därför...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama