TeamLundVer
Trådstartare
Sv: Sitta ner i trav på häst med STOORT steg
Maira och Centaur, tack för bra tips. Ska prova detta nästa gång.
Maira och Centaur, tack för bra tips. Ska prova detta nästa gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min tränare har fått upp flera egna uppfödningar till GP så hon vet nog vad hon pratar om..
Och jag rider för en super-tränare en gång i veckan, det är det jag ska göra idag. Förra gången kom vi överens om att jag skulle börja sitta ner lite i traven då hans rygg verkar färdig för det nu. Och att jag skulle öva på det till idag, det är därför jag vill ha tips.. så att hon inte faller ihop på marken och asgarvar
:
Du skulle kanske kunna få låna nån mer välutbildad häst av din supertränare och öva att sitta på en häst som rör sig mer, för att SEN kunna börja sitta på din
Kan inte tränaren rida? Det är ju också ett alternativ.
.
Men det finns också hästar som alltid kommer att vara lite svårare att sitta på och någon gång måste man börja. Det verkar finnas många experter.....men sanningen att säga så tror jag att det är många utav oss som inte plockar ut det optimala utav våra hästar
Visst kan det vara så att många hästar kanske hade kommit mer till sin rätt med en annan ryttare (och jag menar inte dig nu TS, utan mer i generella termer), men man skall väl för sjutton kunna ha kvar sin häst för det.....Hästen lär väl inte ha ont utav att den inte blev GP-häst
Man kan, som du resonerar, tänka att ja ja det är väl inte hela världen om hästen är lite felriden från start, bara man som ryttare känner att man kan klara av den.
Lite korta muskler här och där och lite stretande i halsen eller slå med huvudet för att bettet inte känns så kul med en ostadig hand, vad gör det? Den kommer över det.
I övrigt kan han nu skänkelvikning, öppna, enkelt galoppombyte, förvänd galopp (med bärighet), ökad galopp, samlad galopp, mellan galopp, mellantrav, halt, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, mellan skritt. Detta är inget som blivit inlärt med tvång utan snarare inlekt. Öppna och skänkelvikning har han lärt sig genom att han varit odräglig då jag skrittat ut (är juh såå tråkigt att bara gå rakt fram), jag har helt enkelt ställt honom lite och lagt till skänkeln och lagt om vikten(i syfte att få honom att tänka på annat) vips..
11. Och nej, jag har inte haft ngn unghäst innan (men ngn gång är första gången för alla, eller?). Därför har jag istället omringat mig av människor med stor unghästvana, köpt en massa böcker och frågat runt på tex Clinics (däribland Andreas på Flyinge förra året)
Måste bara få säga att jag tycker att flera utav er har en otroligt tråkig attityd gentemot TS. Vi vet ju faktiskt ingenting om hennes ridkunskaper alltså tycker jag att hon har rätt att bemötas på ett seriöst sätt med sin frågeställning. det behöver ju inte vara så att hon i stort sätt studsar ur sadeln, utan faktiskt bara känner att det är lite svårt att sitta ned.
Andreas Helgestrand gav på en clinic tipset att istället för att ta i sina unghästar i galoppen så var det bra att få dom att vända för att på så sett tvingas att balansera upp sig själva, och han är iaf i en supertränare i mitt tycke...
Fast jag vet förstås att det diskuterades i en annan tråd huruvida han också red sönder sina hästar...Det skall väl vara fan själv för att få vara ryttare....