Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

Sv: Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

Att vända en unghäst för att den skall lära sig att balansera sig är väl ändå inte samma sak som att galoppera på en volt för att man skall klara av att sitta ner på den?

Jag citerar TS andra inlägg:

Han springer inte ifrån mig i galoppen i heller dock har han ett väldigt högt tempo i galoppen precis när han börjar den, likadant i traven (det är juh positivt att han tänker framåt.. ) därför tar jag in honom på en volt i galopp (obs ett varv) får tillbaka kontrollen och galopperar ut på spåret, detta utan att han blir springig.

I min mening är detta ganska så exakt enligt Andreas råd.

Jag uppfattade det inte alls som att hon red den på volt för att kunna sitta på den. Det kanske verkade så i första inlägget men läser man lite noggrannare så ser man att hon säger exakt samma sak då, bara lite olyckligt formulerat.

Jag tycker det är två helt olika saker. Man vänder runt hästen när man har kontroll för att stärka den ytterliggare. Inte vända in hästen för att få kontroll.

Mvh

Tora

. I övrigt kan han nu skänkelvikning, öppna, enkelt galoppombyte, förvänd galopp (med bärighet), ökad galopp, samlad galopp, mellan galopp, mellantrav, halt, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, mellan skritt. Detta är inget som blivit inlärt med tvång utan snarare inlekt. Öppna och skänkelvikning har han lärt sig genom att han varit odräglig då jag skrittat ut (är juh såå tråkigt att bara gå rakt fram), jag har helt enkelt ställt honom lite och lagt till skänkeln och lagt om vikten(i syfte att få honom att tänka på annat) vips..
Efter att ha läst detta så inser jag att du måste väldigt duktig på att rida och utbilda unghästar. Min 6-åring har tyvärr inte alls kommit lika långt. Hon är tex inte helt bärig i galoppen ännu och kan än så länge bara samla sig några språng i taget.

Mitt första intryck av dina inlägg var att du var tveksam hur du skulle göra med en lite obalanserad och storväxt unghäst och att du själv inte var något superproffs. Men jag förstår nu att jag misstolkade det och det har nog flera andra gjort också som gav dig lite råd hur man lämpligast rider en 4-åring med stor gång.

Hoppas att det går bra för er i framöver. Du har en riktigt fin häst att döma av bilderna.

Det hade jag missat. Du menar alltså att en 4-åring är så pass hårt pressad att den redan gör så mycket? Eller är det en äldre häst vi pratar om här?

Om det är den 4-åringen som TS skriver om så är det skrämmande i så fall.

Mvh

Tora

Ja det är den:crazy: Ts skriver om sin egen 4-åring.

Ts
Jag har verkligen försökt att inte vara alltför negativ (som NilaD tycker tex) men det är svårt, tycker jag, när du själv ändå visar på en okunnighet som visserligen är helt föreståelig utifrån att inte ha utbildat någon unghäst tidigare, men ändå finns där helt uppenbart. Det är verkligen inte nedvärderande på något sätt, det är bara så att i min värld så är det du skriver inte möjligt och ännu mindre eftersträvansvärt (hästar är bussiga och vissa har lätt för sej) och utöver det är det din första unghsät vilket gör att processen tar ännu längre tid om man vill vara grundlig och verkligen göra ett bra jobb. Precis som du säger måste man få vara nybörjare men det gäller väl även hästen:confused:?

Man ju välja att jamsa med men jag har svårt för det och vill säja vad jag tycker. Det är ett diskussionsforum. Vissa kanske kommer att skriva att det visst är helt ok:crazy: Det är till slut din häst och ditt ansvar vad det blir med den....

Senast ändrad av en moderator:

Vet du - eller någon annan för den delen - vilka sadlar som har "bra" läder, dvs. ickehalkigt sådant? Jag har sett en Childeric och den verkade ha riktigt bra läder, men finns det fler?
Gärna sadlar med böjd bom, då sadlar med rak bom inte passar min häst. Tacksam för alla tips!

Hmm. Läste just i en annan tråd att hästen var som en 3-åring:confused:
10. I övrigt kan han nu skänkelvikning, öppna, enkelt galoppombyte, förvänd galopp (med bärighet), ökad galopp, samlad galopp, mellan galopp, mellantrav, halt, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, mellan skritt. Detta är inget som blivit inlärt med tvång utan snarare inlekt. Öppna och skänkelvikning har han lärt sig genom att han varit odräglig då jag skrittat ut (är juh såå tråkigt att bara gå rakt fram), jag har helt enkelt ställt honom lite och lagt till skänkeln och lagt om vikten(i syfte att få honom att tänka på annat) vips..
Läste även att den förvända- dock bäriga var pga felfattning. Då är det inte fattad förvänd, utan bara fel galopp. såsom många unghästar gör innan de förstår.

Samlad skritt eller ens mkt på tygeln är ingen hit på så unga hästar.
Man tävlar i mellanskritt ända upp i LA-klasser- av en anledning.

Fri, ökad o mellanskritt brukar man växla mellan.

Skittar alltid på lång tygel på unga hästar ute o bara en kort snutt på tygeln innan fartökning.

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 506
Senast: Lager
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Träning Idag ska jag iväg på min fjärde ridlektion, och jag har lite problem med traven. Hästen jag rider är väldigt hög och stor, och därför...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama