Sårfångad häst, HJÄLP!

Sv: Sårfångad häst, HJÄLP!

Jag ska försöka förklara hur du ska göra. När du går in i hagen så går du fram mot din häst. Det du strävar efter är att han ska vända huvudet mot dig och titta på dig eller om han betar så ska han titta upp mot dig mm. Du ska inte gå så pass nära att han går iväg utan precis innan.

När han tittar på dig ska du stanna och backa ett par steg eller ännu bättre vända ena sidan till och gå undan. Han kommer börja äta igen eller gå undan från dig eller vända sig ifrån dig igen och då gör du bara om hela denna procedur. Vad det är du gör egentligen är att du lägger på ett tryck på honom när du går mot honom och att han får eftergift så fort han gör det du vill-tittar mot dig, fokuserar på dig. För att få komma närmare honom kan du tex intressera dig för saker på marken, lite gräs, plocka stenar mm alltså få hans uppmärksamhet utan att lägga ett direkt tryck på honom.

Tryck uppfattas olika från häst till häst så där måste du testa och vara väldigt uppmärksam på hans reaktioner.

Eftergifen är SUPER viktig eftersom det är det som kommer att motivera honom till att komma till dig, att du inte jagar honom utan ber.

Har oxå ett varmblod som ibland varit svårfångad. När jag ska hämta honom i hagen går jag lite kringelikrok mot honom och tittar ner i marken. Tittar han på mig så kan jag backa undan lite för att sen fortsätta framåt igen. Ibland går han i väg. Gör han det så springer jag snabbt efter honom och stannar på den platsen han stod på. Ofta vänder han sig mot mig. Sen går jag i en cirkel runt honom och då vänder han sig efter mig hela tiden. Står jag några meter i från honom så brukar han komma fram om jag tittar ner i marken, står lite framåtlutad och håller fram handen. När han luktat på handen går jag undan en bit och låter honom komma fram igen. Kliar honom på manken ibland. Sen går det bra att ta på grimman! Ett annat sätt som nog är bra är att bara vara mycket i hagen passiv. Bara sitta på en sten. Ofta kommer hästen fram och nosar av nyfikenhet efter en stund.

Är det bara jag som reagerar på att de flesta som har problem med svårfångade häsatr har fd travare...Hur kommer de sig?? en tillfällig het bara eller är det någe brist på travarsidan i hanteringen??

Kan de vara som så att travfolket tar in jobbar och släpper ut bara?? SÅ hästen tänker på blää springa massa varje gång den ser en mnniska???
Är det därför travarna oftast går i små hagar hos tränaren??

Ligger nog mycket i det du säger! Ofta e de ju bara pang på om hästen vill eller ej! Jag tränar nh me min och han har ändrats jättemycket.

Morotsbiten skrev:
Är det bara jag som reagerar på att de flesta som har problem med svårfångade häsatr har fd travare...Hur kommer de sig?? en tillfällig het bara eller är det någe brist på travarsidan i hanteringen??

Kan de vara som så att travfolket tar in jobbar och släpper ut bara?? SÅ hästen tänker på blää springa massa varje gång den ser en mnniska???
De kanske inte trivs med att vara just FD utan vill hellre vara aktiva travare.. :angel: Så jag tror bristen i hanteringen ligger hos de som köpt fd. travare och inte får in dem från hagen! :smirk:

Vet inte att travare har mindre hagar än någon annan ras? :confused: Och storleken på hagar brukar begränsas av gårdens storlek o antal hästar.. :angel:

woffihaa skrev:
Ligger nog mycket i det du säger! Ofta e de ju bara pang på om hästen vill eller ej! Jag tränar nh me min och han har ändrats jättemycket.
Ja, man bör nog lära sig lite mer om man köper fd. travare, än tro det bara är pang på o jobba dem, trots att de inte vill! :angel:

Humelibumlan skrev:
Ja, man bör nog lära sig lite mer om man köper fd. travare, än tro det bara är pang på o jobba dem, trots att de inte vill! :angel:
Får man inte tag i dom på annat sätt får man smyga sig på dom bakifrån, slänga sig över dom och brotta ner dom helt enkelt. Nån jäkla ordning får det allt vara, det är jag som är basen och hör sen. Hästskrälle. :devil:

Nja, jag tror mer som Humelibumlan, fd travare uppskattar kanske inte arbetet som görs med dem efter deras travarkarriär eller så driver de litet med sina nya ägare...

Jag kan t.ex få höra av min dotter när jag frågar vad hon gjort med hästen att hon " löslongerade i bägge varv" Min standardfråga är då Fick du inte in henne? Svar -nej :smirk:

På betet gick hon med en svårinfångad ponny. Både min och denna ponny kom i 190 mot mig över kullar och krön när jag skulle hämta in dem, detta störde ponnyns ägare, men jag talade om för henne att hennes ponny ser mig, vet att hon får komma in får mat och släpps ut igen, klart hon kommer när hon ser mig!

Till trådskaparen, lycka till tänk på att du lär dig mycket mer av en häst som du måste tänka litet hur du hanterar den!

Morotsbiten skrev:

Vart får ni allt ifrån :eek: ....återigen en tråd där ni skyller era problem på travfolket. Konstigt att dessa problem oftast dyker upp efter livet som aktiv travhäst......Är det bara jag som reagerar på det :confused: ?

Vi har en häst som blir lite larvig när hon ska fångas om hon gått på bete en längre tid (Alltså brist på aktivitet och mänsklig kontakt), men det går över så fort "hämtningen" blir rutin igen och hon får en uppgift i livet.

ridtravare skrev:
Nja, jag tror mer som Humelibumlan, fd travare uppskattar kanske inte arbetet som görs med dem efter deras travarkarriär eller så driver de litet med sina nya ägare...

Jag kan t.ex få höra av min dotter när jag frågar vad hon gjort med hästen att hon " löslongerade i bägge varv" Min standardfråga är då Fick du inte in henne? Svar -nej :smirk:

På betet gick hon med en svårinfångad ponny. Både min och denna ponny kom i 190 mot mig över kullar och krön när jag skulle hämta in dem, detta störde ponnyns ägare, men jag talade om för henne att hennes ponny ser mig, vet att hon får komma in får mat och släpps ut igen, klart hon kommer när hon ser mig!

Till trådskaparen, lycka till tänk på att du lär dig mycket mer av en häst som du måste tänka litet hur du hanterar den!

:bow: Klokt inlägg.....jag önskar också LYCKA TILL :bow:

Ride on skrev:
Får man inte tag i dom på annat sätt får man smyga sig på dom bakifrån, slänga sig över dom och brotta ner dom helt enkelt. Nån jäkla ordning får det allt vara, det är jag som är basen och hör sen. Hästskrälle. :devil:
Precis, så gör jag alltid.. en nacksväng brukar ordna biffen... ;) :D

Vart får ni allt ifrån :eek: ....återigen en tråd där ni skyller era problem på travfolket. Konstigt att dessa problem oftast dyker upp efter livet som aktiv travhäst......Är det bara jag som reagerar på det :confused: ?
Inte alls, Humlan har reagerat högre upp ;) :angel:

Tycker det är facinerande att tröga latmasken "Kalle", som är väldens snällaste häst, helt plötsligt som ridhäst bli både het, stirrig och går varken att fånga eller lasta..
Måste vara något smittsamt i transporten från travet till Lilla Lisa .. :devil:

Jag menar inte att alla travfolk är sådana men dom flesta har ju hästen till ett enda syfte: tävla trav! Min häst var väldigt stressad när jag köpte honom. Tränaren som hade honom hade ganska små hagar och han sa att min pålle stått inne mkt! Han går sedan i höstas på lösdrift tillsammans med en shettis och mår hur bra som helst. Rids flera gånger i veckan och är väldigt lugn och fin :)

woffihaa skrev:
Jag menar inte att alla travfolk är sådana men dom flesta har ju hästen till ett enda syfte: tävla trav! Min häst var väldigt stressad när jag köpte honom. Tränaren som hade honom hade ganska små hagar och han sa att min pålle stått inne mkt! Han går sedan i höstas på lösdrift tillsammans med en shettis och mår hur bra som helst. Rids flera gånger i veckan och är väldigt lugn och fin :)
Jaha, ja till att tävla trav med.. vad har du din häst till? Att klappa på?

Vad är felet med att ha en häst o vilja tävla den i trav? :confused:

woffihaa skrev:

:rofl: .....om man använder hästen till det den är avlad för skulle den må dåligt alltså , eller vad menar du ???? Tror du travhästar går i små hagar eller står inne hela dagarna.......fattar ingenting av ditt resonemang ?????

lsz skrev:
:rofl: .....om man använder hästen till det den är avlad för skulle den må dåligt alltså , eller vad menar du ???? Tror du travhästar går i små hagar eller står inne hela dagarna.......fattar ingenting av ditt resonemang ?????
Visste du inte att de föds selade o klara? De står ju bara i stall om man inte tävlar dem.. :angel: :smirk:

Humelibumlan skrev:
Visste du inte att de föds selade o klara? De står ju bara i stall om man inte tävlar dem.. :angel: :smirk:

Jo.....ibland kan man tro att de föds med sele på....det brukar ju bara vara att sätta på vagnen när de ska köras in :idea:

Hade samma problem med min häst förr. Han fick en skada och vilade i två veckor,efter det blev han ett monster. Han gick iväg när jag kom,sprang iväg om jag kom för nära och vände rumpan mot mig när han inte orkade springa. Provade metoden att driva på när han gick iväg. Kunde en halvtimme senare gå fram till en helsvettig häst. Efter det tog jag en liten morotsbit med mig. Jag förföljde honom tills jag fick tag i honom. Efter det förknippar han mig med morot tror jag. Han har fortfarande sina perioder och försöker gå iväg,men då ryter jag i och han stannar motvilligt. Har märkt att dessa olater ofta uppkommer när han får vila. Han är ung och vill uppenbarligen röra på sig för att må bra!

Håller på med western och det funkar kanon bra! Dessutom gillar inte hästar att bli klappade på dom klappar ju aldrig varandra!

Jag sa att där jag köpte min häst hade dom ganska små hagar och han hade stått mycket inne. Inte att alla har det!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
581
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar