Dominant häst , hjälp!!

Sv: Dominant häst , hjälp!!

Menar du när du longerar? Jag brukar lära hästar att stanna ute på volten när jag longerar genom att först be dem stanna. Gör de inte det börjar jag skaka på grimskaftet, först jättelite. Stannar de förtfarande inte skakar jag mer och mer tills de stannar. Det har faktiskt funkat på den mest hårdnackade häst, skakar man riktigt hårt blir det ju liksom jäkla obekvämt för hästen att fortsätta gå :p Men på de allra flesta räcker det att säga åt dem att stanna alternativt börja skaka lite lätt så stannar de (förutsatt att man lärt dem att stanna på kommando riktigt bra när man leder dem). När man skakar på grimskaftet blir ju inte hästen direkt lockad av att komma in mot mitten heller eftersom det blir ännu mer obehagligt då.
Fast så kanske du gör redan?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Det låter som en islänning... ;)

Låt henne aldrig komma så nära som 30 cm. Kör blandrastiks metod och ha ett eget space på minst 1,5 meter. Och där utanför ska hon hålla sig. ALLTID! (Tills hon accepterar det alltså.)

Var bara närmare henne vid praktisk hantering. Borst, hämtning m.m.


Faktum är att det låter farligt också. Har du någon att ta hjälp av?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

var hon med bara sin mamma som liten? eller hade hon andra hagkompisar.
har haft ett sto,som stod 1½ år med mamman och en gammal lugn valack..när hon sen skulle sättas ihop med andra hästar,blev det inget..hon sparkade o höll på, så ingen ville ha sin häst i samma hage,
hon verkade inte kunna språket,dock..fast andra gick undan,så för hon efter och på.
nuförtiden är hon 9 år,och går ihop med ett gäng valacker,så länge hon är drottningen,o dom lyder minsta vink går det...


hon verkade asocial helt enkelt..mej hörde hon inte på alls,utan sprang på precis så där..vad man än gjorde fattade hon inte att hon skulle hållas undan.
tror att i vårt fall var det totalbrist på personkemi.med den nya ägaren går det mycket bättre¨. ingen annan häst har betätt sej så där med mej.

lycka till!
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Hon går med 3 ston och det har hon alltid gjort ( förutom när mamman inte var där)
Nej hon är så att hon går in för att totalt slå sönder mig eller så, har inte varit nära på att skada mig för dendelen heller ( jag är bra på att se när hon försöker göra något så kan undvika hovarna) ,ÄN . Men jag bär alltid hjälm+säkerhetsväst när jag hanterar henne utanför stallet.
Jag kan ta hjälp av vuxen.
Ska pröva det med grimskaftet igen, sist jag gjorde det sprang hon bara fortare och minskade volten som vanligt... =/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dominant häst , hjälp!!

vad man än gjorde fattade hon inte att hon skulle hållas undan.
tror att i vårt fall var det totalbrist på personkemi.

Aradis ( som hon heter ) verkar inte fatta att vi menar allvar när vi säger åt henne att hålla sig undan...
I detta fallet är det dock inte våran personkemi det är brist på, då hon verkligen drar sig till mig och det är Jag som kan ha henne nästan helt lös i stallgången, med de flesta andra har hon bara stollat sig i stallgången och ska inte ens in i boxen med dem :love:
så det är skönt :)
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

När du longerar har du en longerpisk som du håller ut henne med. När du leder henne så håller du ett spö i högerhanden samtidigt med grimskaftet. När hon tränger mot dej så "dippar" du med spöskaftet mellan ögat och mulen på henne för att markera att hon ska hålla avståndet. Du måste lära hästen att uppföra sej på ett tydligt vis. Springer hon över dej har du ju inte visat att det inte är ok- hon fattar inte. Hästen behöver tydliga ( men lugna ) signaler så gör den som du vill. Annars ta hjälp av någon som e van vid unghästar ! Sen undrar jag hur du gör när du gör som hästarna efter du varnat-pangbom som du skrev- vad gör du då?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Du kanske skulle kunna lägga upp lite filmer på hennes beteende? Alltid mycket enklare när man har sett hästen "in action" :D
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Det jag menade med farlig var att hon går över dig eller försöker gå över dig. Det är en häst, hennes storlek gör det farligt nog.

Och vill du inte släppa henne med hästar som lär henne "hyfs" måste någon människa göra det. Någon som verkligen kan visa att jag står här och försöker du komma innanför det här området så j*vlar!
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Jo, jag tycker jag har poängterat det själv. Eller i alla fall bett henne ta hjälp.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Hon går i en bra flock, hästarna säger till på skarpen men hon bryr sig inte ett smack, hon går på allt och alla som sakt.
.


Fast då går hon inte i en bra flock? Om hon inte bryr sig så säger dom andra hästarna inte till tillräckligt, vilket gör att hon har väldigt lösa tyglar i hagen.

i en bättre flock hade hon fått lära sig ordentliga gränser. Vilket är precis vad hon behöver, hon måste veta vart gränserna går både i flocken med dig och med alla andra.

jag tycker du kan ta hjälp av någon i din närhet. tycker inte att du ska hålla på med denna häst själv. Det är för stora risker. en häst som springer över och beter sig så som du beskriver är RIKTIGT farlig.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Vi har ett vuxet sto i hagen med samma attityd, samt att hennes föl nu blivit grymt övermodig: otrevligt att vara i hagen.

Det en flockledare gör när hästen kaxar är inte att kaxa tillbaka, utan att klart och tydligt visa att det inte tolereras, i ditt fall, då hon fortsätter kaxa så ge dig inte. Om hon t.ex kliver över dig i hagen så driv bort henne, ser du på henne att hon inte ger sig, kanske kommer tillbaka, lägger bak öronen osv, fortsätt och fortsätt och fortsätt tills hon förstår att ett nej är ett nej. När hon totalt tappat intresset i att kliva över dig så ge beröm genom att sluta driva och ignorera, kommer hon då fram är det ok, så länge hon uppför sig. Man vill inte komma i närkamp med en 300kg trotsig häst. Börja i hagen, en inhängnad bana eller liknande så att du kan kräva avstånd av henne, det är säkrast för alla.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

tjejen är för ung och oerfaren

jag är möjligtvis ung men har mycket erfarenhet av kaxiga hästar, jag har varit tydlig från början och det har alltid funkat men just i detta fallet så är det ingen häst som ger sig i första hand.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

När hon tränger mot dej så "dippar" du med spöskaftet mellan ögat och mulen på henne för att markera att hon ska hålla avståndet. QUOTE]

Tänker inte använda den metoden. Använder inte spön till sånt (även om man inte slår henne i den metoden). Markerar med kroppspråk,röst och grimskaft. Använder grimskaft som dörrar i frihetsdressyr, inte till någonting annat.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Visst, endast kroppsspråk är ju att föredra, men då krävs det att hästen har lärt sig att reagera på endast kroppsspråk av andra hästar. Det har inte din häst, vilket du ju sett när du ser hur den beter sig i hagen.

Någon måste (förslagsvis en häst) lära din häst att om man inte lyssnar på kroppsspråket så får det konsekvenser. För det du gör, när du försöker få en häst att hålla sig borta från ditt space genom att använda kroppsspråk, är att du varnar det för att om hon inte lyssnar så får det konsekvenser.
Men om man bara varnar och varnar, även om man blir översprungen, är det inte konstigt att hästen fortsätter.
Dom utlovade konsekvenserna kommer aldrig.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

jag varnar en gång gör hon om det får hon ta konsekvenserna, som jag kallar - då är det pang bom.
Men tack för all hjälp ska markera tydligare i fortsättningen!
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Fortfarande nyfiken- vad gick ditt "pangbom" ut på?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Skicka iväg hästen så att hon får gå i en riktig flock och lära sig. Det hjälper inte att du använder "rätt" språk om hon aldrig har fått lära sig det.

Sedan skulle jag ALDRIG longera en 2 åring på böjt spår, det är alldeles för tidigt!
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Varför skulle du vänta ett år med att sätta den i en hage med en stark ledare? Den kommer förmodligen inte bli roligare att hantera för TS under det här året, särskilt om den skulle lyckas ta ledarrollen i småbarnligan.

Unghästar fostrar också varandra.. Är hästen bufflig och går på alla så kommer den inte få någon ledarroll,. Troligtvis får den en riktig uppläxning utav de andra i flocken.
-Vi har unghingstflock, kommer den en ny hingst som inte beter sig helt rätt så får den en riktig uppläxning utav de andra. Ibland blir hästen jagad i flera dagar..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
14
· Visningar
856
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp