K

knyttet

Ni som ger helfoder till era hästar, vilket foder ger ni?

Jag har alltid blandat foder själv, men nu är jag trött på att köpa hem alla sorter och funderar istället på att börja ge något helfoder, som fungerar som komplett foderstat tillsammans med hö.

Vad ger ni för sort, pris och storlek (vikt) på säckar?
Fungerar det bra/dåligt till just er häst?
 
Jag ger KRAFFT Grund (eller grov om hon är dräktig) till mina ston. Det fungerar alldeles utmärkt. Har tidigare blandat själv men eftersom det ibland är sambon som ska ge dem mat tyckte jag att det var lättare för honom med en skopa av något istället för att komma ihåg att blötlägga betfor mm mm. Dessutom mår mina hästar lika bra med Kraften. Den är ju dock dyrare! :crazy: Jag räknade ut vad det kostade för mina hästar per kilo med olika sorters foder och jag fick fram följande:
HAVRE, KORN, BETFOR, MINERALER, VITLÖK= ca 4,90 kr/kg
KRAFFT GRUND, VITLÖK= ca 7,90 kr/ kg

Just nu får de ganska lite KRAFT eftersom de går på bete och inte rids så mycket för tillfället. Då kompletterar jag med lite extra mineraler.

Prata gärna med en foderrådgivare på t ex KRAFFT. Din närmsta finns att hitta på www.krafft.se
Jag brukar prata med Annika Aronsson.
 
eggersman är väldigt dyrt om man jämför med andra likvärdiga foder... vilken arbetsbelastning har din häst? det har ju en avgörande roll i vilket foder du bör köpa.
 
Min häst motioneras relativt lätt. Rids lättare skogs- och dressyrpass ca varannan dag.
Hon är väldigt energisk och lättstressad och är ofta svår att hålla i hull.
 
Just alfan är pelleterad men det finns även muslisorter.
Hippos pellets är mycket mindre än krafts. Min kaninmat har ungefär samma size.
 
Förutom Krafft + grön, Greenpowerlucern, Hippoalfa, Hippotop så har jag provat Dodsson&Horrells Leasure mixt och nuts och Dynavenas 100 och Mash. En del mûsli och en del pelleterade.

Alla har fungerat bra utifrån anledningen jag givit dem. GreenPowerlucern var dock ingen hit i smaklökarna så den la vi ner.

Som du vet så har jag de senaste åren gett foder av speciella anledningar. Bäst resultat var på Krafft+grön, D&H och nu Dynavena.
Alla tre ganska dyra, men de två sistnämda är dryga kg mellan 20-25/säck. Och alla har de sina egna små egenskaper.

Mustangåterförsäljare har jag nu hittat så snart skall jag köpa och testa, så om du väntar en stund så kan jag tala om resultat och pris.

MVH/
 
:) Jo, att D&H fodret och Dynavenas foder innehåller 20-25 kg foder/säck. Lite beroende på vilken sort man köper. Hippo och Krafft tog jag för givet att alla :o vet kg/säck på.

Lite korkad ordföljd och uppbyggnad!

MVH/
 
Jag ger Eggersmanns Struktur Equichamp. Det funkar jättebra på min 4 åring, hon är i fint hull, bygger muskler och är blank o fin. Det är allt möjligt i det fodret + örter som är bra för det mesta. Jag tror jag ger ca 190 kr(utan moms) säcken och det är 15-20kg säckar. http://www.eggersmann-futtermittel.de
 
på din häst skulle kanske Eggersmann "Cool Mix" funka, jag har en kompis som har araber som käkar det, och det funkar bra.
 
Ingen som har Mustangfoder eller Eggersman?

jag ger MustangOrginal nu på sommaren, gav MustangBreed innan eftersom Atlas har svårt att bygga muskler och hålla hullet. + att han får korn och betfor upptill.
Gav EggersmanStruktur innan, jättebra men ojoj så dyrt. MustangOrginal ligger nog på 110kr/säcken (tror att det är 25 eller 20kg)

/e
 
Min åring äter Krafft Groov och lite betfor och vetekli. Det är hon mycket fin på. Sedan ger jag Vitlök, vitaminer (i den mån det behövs) mineraler och kalk. Och så hö då förstås: :)
 
Jag väntar gärna! :)
Tycker att Mustang låter som ett bra foder och har hittat en återförsäljare inom rimligt avstånd...
Verkar det bra så byter jag foder efter betet!
 
Tycker att Eggersman låter väldigt bra innehållsmässigt och har hört flera som är nöjda med det...men det verkar ruskigt dyrt!
Hur många kg/dag rekommenderas vid en "normalfoderstat" för en normalt arbetande häst?
 
Jag ger ca ½ kg och det funkar bra, men min är inte så svårfödd heller och tävlar inte(155cm paintkorsn). Det är vad dom rekommenderar för små hästar i vanligt arbete, vid hårt arbete alltså tävling ca 1 kg så det är ju rätt drygt! Jag tycker inte det är så farligt dyrt eg, 100:- i månaden/per häst har jag råd med och dom älskar det! :love:
Det finns provpåsar, gå du in till en återförsäljare och ta några om du vill testa.
 
Det är ju inte så dyrt i så fall, om man inte behöver ge mer än knappt ett kg/dag! :) Jag trodde att det behövdes mer för normalt arbete, då verkade det väldigt dyrt.
 
Sv: Helfoder

har en som är svår att hålla i hull och lättstressad.har provat många olika foder och pytsat ihop men kraft grov är bäst endå!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
499
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp