Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Sv: Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Har inte din hovslagare koll på vad som "bör" eller "sker" med en sula han själv lagt på? :confused:

Om du läst tråden ser du att hovis inte har någon egen erfarenhet av sådana sulor. Han vet de finns, men inte använt dem själv, så ingen aning om hur bra/dåligt det fungerar.

Men eftersom min veterinär rek dem, och har dem på de av sina som har el sula och tycker det fungerar bra för styltor så provar jag gärna. Och hovis lika gärna. Fungerar det är det ju jättebra, fungerar det inte så byter vi tillbaka till vanliga släta helt enkelt.

Den har klarat knöggel fint än iaf, även den lilla lera som blivit iom töandet nu.

Fast nu är det milt här, och ska vara det ett tag. Så jag fegade, och hästen skoddes utan några sulor alls.

*KL*

Än fungerar den utmärkt mot styltor. Inte så mycket snö än, ½ dm kanske, men ordentlig tösnö. Får väl se när det blir mer snö, just nu fungerar alla tre sätten (huf grips på araben och bak på fbl, de här bullesulorna fram på fbl, och hela vanliga sulor fram på ponnyn). Dock sitter det mindre snö och is i fbl hovar på sulan än i ponnyns hovar. Alla är dock styltfria.

Ska komma över 1 dm nysnö inatt/morgon, får väl se då, temperaturen kvarstår kring noll så det borde bli styltrisk.

Bullen har inte tryckts in av varken lera eller knöggel än iaf.

Liten uppdatering. Skodde om idag och sulorna är i soptunnan nu. De klarade lera och knöggel fint, men sen kom snön och isen. Och DÅ fallerade de big time. Bulan trycktes inte in, däremot trycktes hela sulan in RUNT bulan, och styltorna blev värre än med vanlig plan hårdplastsula. Tack och lov fick herrn inga reaktioner på tryck etc, men hela iden föll ju som ett korthus, och jag skodde utan tvekan om med vanliga sulor, och kastade 'bullesulorna'.

Så, ironiskt nog så var de suveräna på att kasta ut lera ur hovarna, men det de skulle fungera för - snöstyltor, var de värdelösa på.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
685
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 705
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka