Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Sv: Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Just ja dem heter bullersula.

Ja eftersom jag e så hiiiiiimla snäll :D

Skickade iväg ett sms å han ringde upp å sa att han inte visste tillverkaren men det står Unicorn Sweden på dem. Han köper dem hos Lars Biderman, nån affär i Eskilstuna som också tydligen åker runt å säljer saker med buss.

TACK! :bow: Har mailat bidermans.

För ett par år sedan fanns de att köpa på Granngården. Jag har inte tittat i år... Jag provade dessa men tyckte att de inte hjälpte speciellt bra mot snöklampar. Snön packade in sig ändå så jag övergick till de vanliga snösulorna igen.
Jag vet inte om de heter något speciellt.

Jag har haft sådana många vintrar då min fd hovlsgare har föredragit dem. Jag tycker de ger mindre klampar än andra alternativ så länge de är fräscha dvs några skoningar, ca 3 st. Förra året när det bara var blött och lera istället för snö, kändes dem dock inte alls bra då det rymms mycket skit mellan hovsulan och plastsulan, då började jag spola ur med hjälp av en vattenslang. Nu har jag bytt hovslagare, tyvärr, och nu blir det vad den hovslagaren har att erbjuda, vilket jag inte vet än. Tyvärr vet jag inte var han köpte sina, tror det finns olika fabrikat. Mina var svarta och det var som en halv tennisboll, nä mindre, som buktade ut under.

Snälla Bidermans svarade, de har den (de kallar den 'bullesula') och tyckte att de kan skicka mot PF, hur många par ville jag ha? =)

*KL*

INgen som vet var sjutton man får tag i dem?? Eller iaf vem som tillverkar?

Den kallas helt enkelt för snösula då den är heltäckande, Icke heltäckande snösula kallas för Snow Grips. Klarar vi att skilja på dessa två termer så slipper vi massa missförstånd.

Denna snösula brukar jag även till mindre känsliga hästägare kalla för bröstvårtesula och den är jättebra så länge det är snö och frusen mark. Vid töväder och leriga hagar så är det mkt lätt att sulan fylls med lera och eftersom denna halva tennisboll i mitten på sulan är mot hoven urfasad så packar sig leran i denna urfasning och ger ett enormt sultryck mot strålspetsen.

Många hästar har blivit jättehalta när detta har inträffat och det är inte kul att behöva åka runt och plocka bort dessa sulor bara för att det är otjänlig väderlek.

Jag har slutat med dom för många år sedan och har ett helt lager som jag kan dumpa för en billig peng.

Är du intreserad Alexandra???:)

Det där är ingen buffertsula. Vad heter den?
Vilka fina skor:) Greppsko:confused:

Varför spikas det med 10 söm?
Kan du ha 4 brodd där?

1. Natural balance sula.
2.Natural balance sko
3. För att inte träskmonstret ska få grepp om den.
4. Nej för då förlorar man den naturliga tanken.

Eller kanske spikades den med 10 söm för att det fanns tio sömhål.:rofl:

Senast ändrad:

Var det så enkelt! :idea:

Ja namnet va enkelt med hur den fungerar är inte lika enkelt att förklara men det är väldigt naturligt.;)

Jag hoppas inte att du har stulit denna bild från ngn annan hästägare.*blink*

:rofl:
Ja, det var väl ungefär den förklaringen jag fick!

Min häst och min bild!

min hovis testade såna på några stycken förra vintern.. igne av oss använde dom sulorna mer än en skoning.. hovis tyckte inte heller att de va å bra.. jag fick värre styltor än med vanliga snösulor.. sen tyckte jag att de va dåligt gummi i dom.. klev hästen på annat än helt plants underlag tex knölig vintermark (läs hagen) så blev de gropar i "bullen"

Fasen, att jag inte läste klart denna tråden. Idag var jag nämligen och köpte ett par såna här "bullesulor".
Då tror jag inte att jag kommer att använda dom...

*KL*

Idag blev herrn omskodd, med nämnda bullesula. Återstår väl att se om det tänker bli någon jäkla snö i år så jag kan utvärdera funktionen..

Och vad som händer med 'bullen' på påfrusen mark. Både jag och hovis stod ju nyfiket och vände och vred, och kände och klämde och känna som det ska massor till för bullen såhär på nya sulor ska kunna tryckas in i alla fall, men som sagt, vi får väl se..

Bra. Jag ska nämligen sko min snart, coh har inte bestämt än vad jag ska lägga. snow-grip känns dumt nu när det inte blir snö. Hel sula skulle han behöva, eftersom det är så j*v*a knöggligt att rida.
Då sätter jag nog bullesulorna fram.

Jag får rapportera hur det verkar gå på stenhårda knögglet, om 'bullen' viker sig eller ej =)

Bra. Jag ska nämligen sko min snart, coh har inte bestämt än vad jag ska lägga. snow-grip känns dumt nu när det inte blir snö. Hel sula skulle han behöva, eftersom det är så j*v*a knöggligt att rida.
Då sätter jag nog bullesulorna fram.

Skyll dig själv om det blir en lerig vinter. Utbuktningen i bullen kommer packas med lera och ge ett kraftigt mottryck rakt över strålspetsen med hälta som följd. Den sk bullesulan är sedan länge av oss i mellan Sverige förlegad då den bara ställer till med massa extra jobb. I norrland och skåne där det är snö tror jag däremot på den.

HM, jag har ju funderat på det, eftersom du skrev det tidigare i tråden.
Jag kan tänka mig att bullesulan fungerar bra så länge det är fruset eller det är snö.

Men tycker du att det är bättre att sätta på en helt vanlig sula istället?
Som det är ute nu så går inte hästen med ordentliga steg när jag rider, eftersom det är så fruset överallt. Så att enbart sätta på snow-grips känns inte bra.

Kan ju tillägga att jag inte har tummen mitt i handen, utan kan själv plocka bort bullesulorna och sätta på nåt annat, om det skulle bli gegga.

Någon som kan lägga in en bild på bullesula? Har nog inte sett någon sån. Försökte googla men hittade ingenting.

Och vad som händer med 'bullen' på påfrusen mark. Både jag och hovis stod ju nyfiket och vände och vred, och kände och klämde och känna som det ska massor till för bullen såhär på nya sulor ska kunna tryckas in i alla fall, men som sagt, vi får väl se..

Har inte din hovslagare koll på vad som "bör" eller "sker" med en sula han själv lagt på? :confused:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
685
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 705
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka