Hel havre vs krossad havre?

E

EQL

Vad är egentligen skillnaden? Alltså varför ger man det ena eller det andra?

Sv: Hel havre vs krossad havre?

krossad havre ger inte lika mycket energi och är därför bättre till dom lite piggare hästarna... kan damma lite mer oxå så kanske inget man väljer till en väldigt dammkänslig häst...

Vad är egentligen skillnaden? Alltså varför ger man det ena eller det andra?

Hel havre har kvar alla vitaminer o mineral osv, medans i färdigkrossad havre "dunstar" dom bort efter ett tag.

Vissa äldre hästar klarar inte av att smälta hel havre och går miste om det som är "inuti" (man kan se havre i avföringen)

Det spelar ingen större roll vilket man ger, det är en smakfråga.

Jag ger hel havre till min häst.

Till min ena häst ger jag hel havre och till den andra som inte behöver lika mycket energi får krossad havre!!

Hel havre är ju annars bättre som någon redan har sakt så har hel havre kvar mineraler och vitaminer!

Jag ger krossad havre till mina enbart för att bonden jag köper av säljer den krossad.

Så om man ser hela havrekorn i avföringen är det alltså bättre att ge krossad?

Ett så ska man inte ge hästar krossad havre, det ger man till mjölkkor. Det man ska ge hästar är istället knäckt havre d v s man bara låter krossen trycka till lite på kärnan så den delas lite.
Om man fodra med den direkt så finns det ingen förlust av näringsämnen från men om låter den stå så blir det sämre. Så har man inte möjlighet att knäcka själv så kan det vara bättre att ge hel havre.
Enligt forskning på SLU så är det inge skillnad på hur mycket näring som en häst får i sig om den äter hel eller knäckt. Om det är en frisk häst med bra tänder. Men att det i vissa fall kan vara bättre med helhavre för hästens salivavsöndring.

Att det finns hela havrekärnor i avföringen är helt normalt, även den knäckta havren kommer till viss del att passera igenom hästen men det syns inte lika lätt.
En stor nackdel med helhavre är att kornen som kommer ut gror och man kan få problem med havre som växer lite var som och att gödseln också drar till sig både småfåglar och gnagare.

Det går alldeles utmärkt med krossad havre om man av ngn anledning inte vill ge hel, man bör dock binda dammet genom att blöta.
PL

krossad eller knäckt havre härsknar, fettet inuti havrekärnan kommer i kontakt med syre och blir dåligt på ca 2 veckor.. så man bör krossa havre varannan vecka och ge av om man ska ge det, inte krossa för 4 månader framåt..

det som säljs krossat i säck vet jag inte om dom kanske tillsatt något som stoppar häsknandet..

KL

en i mitt stall ger sin häst "knäckt" havre bara för att den äter så fort och hon säger att då åker havren bara "rakt igenom" om hon ger hel havre.
Stämmer detta?

Till viss del gör det ju det. Tuggar man inte maten ordentligt så kommer ju en stor del ut som osmält. Fast bara för man ser havrekorn i bajset så betyder det ju inte automatiskt att hästen inte tillgodoser det man ger den. Räkna i stället kornena med denna metod: Ta 1 kg bajs, slamma upp i vatten, räkna kornena. Fler än 200 st...då kanske man ska kolla upp sin hästs tänder eller ev krossa havren.

Haha, fräscht! :p
Men jo det kanske jag får göra, smart idé! :idea:

man kan visst ge hästen krossad havre, min häst får det och hon mår utmärkt av det. hon får inte hel havre pga. känslig mage, för att hon ska få alla vitaminer och mineraler så får hon marstall haferfrei (musli)dvs utan havre+ krafft multivitamin men för att hon ska få lite mer enrgi så får hon krossad havre. /sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden