Hejdå Tilly...

Tindrande

Trådstartare
Idag har jag nog varit med om något av det svåraste jag gjort. Tagit bort en "frisk" hund - iaf fysiskt. I lördags hände det som inte får hända, hon bet ett barn. Snuddade bara men det är ju ändå nått som inte ska hända. Så idag var jag och pappa till vet och sa hejdå till våran älskade Tilly.

Tack för dessa fyra år, jag saknar dej massor redan, trots att det som du gjorde var så fel kommer jag alltid minnas dej med glädje.
Juni002.jpg

Nu har tre älskade familjmedlemmar lämnat oss på lite mer än sex månader, hoppas de resterande två stannar länge än.

Sv: Hejdå Tilly...

Ja även om man vet att man gör det rätta så är det inte lätt..... har varit med om precis samma sak, men vi fick ha hunden i ca: 8år.

Lider med dig!:cry:

Tack. Lider faktiskt mest med Tova - de var som "ler och långhalm", hon såg ut som ett stort frågetecken då vi kom hem utan Tilly. Hon till och med gnällde lite ledsamt :cry:

Känns både som helt rätt beslut, men det känns även "fel". Hon var ju underbar mot oss i familjen. Men har under hela sitt liv varit reserverad mot främmade (väldigt rastypisk), tyvärr gick det lite överstyr.
Vi har i alla fall beslutat att Tova ska få en liten kattkompis, redan imorrn hämtar vi Thelma. Visst Jag och Tindra bor ju hemma hos föräldrarna i sommar men till hösten blir hon ju ensam hund - det har hon aldrig varit...

(vaddå dille på namn som startar på T :angel: )

*tröst kramar* Det du gjorde va oerhört modigt å starkt :bow:
Kan förstå att det inte känns som en tröst men det du gjorde va helt rätt

Det känndes som det enda rätta att göra. Visst var det svårt att göra det men lätt att ta beslutet. Blev som enklare att vi fick en tid så fort som vi fick. annars tror jag att det är lätt att tänka att det händer nog inte igen. Men ingen i familjen skulle kunna komma över om det hade blivit värre skada än det blev. Hon har tidigare visat lite när hon blivit provocerad, men nu flög hon bara ut utan att varna...

Du gjorde helt rätt.
Precis, det är inte värt att någon i familjen skulle bli mer skadad och hund himlen är inget dåligt ställe!

Frågade efter rasen eftersom min kusin har 2st tibbar (terrier) och har avlivat en av dem pga att han bet barnet i familjen 3gånger.
Nu har även den andra visat samma beteende.

/Mimmi

Jag vet hur du känner dig för jag har nämligen gjort samma sak.Min hund bet min son och dagen efter tog jag bort honom.Jag sörjer den hunden fortfarande efter sex år men jag vet att jag gjorde rätt.Men det gör inte sorgen lättare att bära.

Tröstkramar till dig......

jo, dom kan ju vara lite vassa. Den andra som vi har är dock totalt tvärt om. Hon älskar alla!!!

Det kunde inta vara så att barnet provocerade fram så att hunden bet. Ofta biter inte hunden med mening utan för att den blivit hotat eller varit med om nåt den inte gillar???

Bra inlägg - det går nog att återuppliva hunden.

Ärligt talat - jättestarkt gjort Tindrande m familj - en osäker hund som biter barn - inget att tveka på. Tur att inget allvarligt hände.

Hur mkt provocerar en 7 månaders baby??? så svar nej, hon varken varnade eller blev provocerad. Hade hon "varit ok i psyket" hade hon gått undan eller inte brytt sig! Men nu gjorde hon inte det.

Tack, vi tycker vi gjort rätt. Vill inte utsätta någon förr detta. Ett barn är ett för mkt!! Men det känns vansinnigt tungt. Skärskild att se Tova leta efter Tilly :cry:

Tindrande skrev:
Hur mkt provocerar en 7 månaders baby??? så svar nej, hon varken varnade eller blev provocerad. Hade hon "varit ok i psyket" hade hon gått undan eller inte brytt sig! Men nu gjorde hon inte det.
Hur kunde jag veta att barnet var 7 mån??? Tror du jag är synsk??

Luff skrev:
Bra inlägg - det går nog att återuppliva hunden.

Ärligt talat - jättestarkt gjort Tindrande m familj - en osäker hund som biter barn - inget att tveka på. Tur att inget allvarligt hände.
Det var inte så jag menade men ibland avlivar folk hundar hur som helst utan att verkligen ta reda på om det var en olyckshändelse eller verklig aggressivitet.

Saken är den att hon har visat tendenser tidigare. Det gjorde att detta beslut var ännu lättare att ta. Fast jag tror att beslutet hade blivit detsamma även om hon inte gjort det. Finns så många barn mm runt omkring familjen att man aldrig skulle kunna slappna av. Hon skulle ha blivit en "bandhund" och det tror jag bara hade gjort saken värre.

Vi är förståss ledsna över att ha förlorat henne men ändå känns det som det enda rätta att göra.

nope det tror jag inte, men jag tyckte inte att det var relevant info. Av alla hundar jag har haft runt mig under min uppväxt finns det inte en enda som visat agressivitet vare sig vid provocering eller utan.

Jag med familj är av den åsikten att en hund som inte klarar av att barn rör sig och klänger på dem ska inte vara i en familj där det finns barn... De som kommer och hälsar på oss med små barn ska inte behöva vara rädda för att deras barn ska måsta åka härifrån med bitmärken i ansiktet.

Tindrande skrev:
nope det tror jag inte, men jag tyckte inte att det var relevant info. Av alla hundar jag har haft runt mig under min uppväxt finns det inte en enda som visat agressivitet vare sig vid provocering eller utan.

Jag med familj är av den åsikten att en hund som inte klarar av att barn rör sig och klänger på dem ska inte vara i en familj där det finns barn... De som kommer och hälsar på oss med små barn ska inte behöva vara rädda för att deras barn ska måsta åka härifrån med bitmärken i ansiktet.
Nej det är inte så jag menar heller men ibland kan det vara provocerande eller att nåt händer som hunden inte gillar och då kan jag förstå att hunden blir förbannad och handlar instinktivt, men om så nu inte var fallet så var det ett rätt beslut och jag beklagar sorgen :(

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 238
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 290
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras