Inte du heller. Jag tog upp det som ett exempel på om man verkligen ska kosta på alla samma vård. Det finns dom som verkligen kämpar både med fysisk och psykisk ohälsa och gör sitt bästa. När andra inte gör ett skit mer än kostar. Har vi då inte resursers att hjälpa alla, varför ska alla stå tillbaka? Varför inte satsa på de som försöker?
Men med ditt resonemang borde väl många med icke somatisk sjukdom inte heller få vård eftersom de inte har en fastställd diagnos. Varför ska någon som har en utmattningsdepression få vård, det är ju hens eget fel att den inte sagt stopp innan hen gick in i väggen, så hen får skylla sig själv.
Själv är jag en diabetiker som köper ett kilo smågodis när jag varit hos min läkare och fått höra att jag har dåliga värden. Enligt dig ska jag alltså inte få någon mer vård? Inkluderar det insulin? Nu blir jag väldigt självutlämnande men jag hamnade även en vända på ätstörningskliniken just för att jag hade ett självskadligt beteende som jag visste var fel men inte kunde bryta. Kvinnan som stod och rökte och drack cola medan hon väntade på att få träffa diabetessköterskan vet vi inget mer om än att hon var överviktig, såg sliten ut, drack cola och rökte. Vi vet inte om det var första gången hon skulle till diabetessköterskan för information om vad hon behövde förändra för att må bättre. Vi vet inte om hon hade några ytterligare somatiska problem.
Med det resonemanget borde ingen som kör bil, självförvållat att sätta sig i bilen, ingen som trillar av sin häst, ingen som skadar sig när man sportar, ingen som trillar nerför en stege få vård eftersom skadan är just självförvållad. Alltså borde bara friska människor få vård om de inte fått cancer från asbestos eller har medfödda genetiska defekter.
Om man spinner vidare på den tråden, varför ska samhället ta kostnaden för människor som kommer att förbli en ekonomisk börda för resten av befolkningen. Som aldrig kommer att bli bättre, med eller utan motivation.
Vårdresurser ska läggas på vård av sjuka. Vad som däremot är provocerande är alla friska människor som tar upp resurser eftersom de har googlat till sig symtom på nätet. Varenda mamma/pappa som kommer in akut en fredagkväll för att barnet har 28 graders feber och är snorig. Är barnet inte sjukt när de kommer in så nog sjutton är det det när de åkt hem.