Heja vården?!

Den som blir det av sjukdom, medicin eller t ex hormonfel brukar få ett mer svullet utseende. Dom samlar ofta på sig vätska och fyller ut skinnet eller hur man ska beskriva det.
Det finns också redan idag t ex krav på motprestationer för vissa operationer. Saker som att gå ner i vikt eller sluta att röka.
Åh, jag förstår. Vilken tur att det då syns när en människa är har beroenden eller lider av psykisk ohälsa som påverkar kosten, så människan blir svullen och slipper dömas ut av arslen :up:

Allvarligt talat, människa. Din syn på dina medmänniskor passar bättre i Nordkorea eller annan lämplig diktatur.
Där hade dom inte fått någon vård alls så det tror jag inte. Men om en person verkligen inte försöker bli bättre varför ska man fortsätta att kosta på?
Hade det handlat om något annat än vård så hade de flesta ifrågasatt varför personer som uppenbarligen inte vill ändra på sig ska få fortsätt.

Varför ska man då inte har krav på motprestationer för annan vård. Där man helt klart inte blir bra om man inte gör som läkaren säger.

Då blir man inte frisk och vården lindrar istället i den mån det går.

Tack och lov slängs man inte ut för att man är människa och inte kan (eller vill) sköta sig exakt såsom läkaren ordinerar.

Vore det så simpelt skulle väl ingen vårdpersonal ha ett uns extra fett på kroppen eller äta godis? De om några vet ju konsekvenserna.

Där hade dom inte fått någon vård alls så det tror jag inte. Men om en person verkligen inte försöker bli bättre varför ska man fortsätta att kosta på?
Hade det handlat om något annat än vård så hade de flesta ifrågasatt varför personer som uppenbarligen inte vill ändra på sig ska få fortsätt.
Men du har ju ingen aning om i vilket skede av sin behandling den där kvinnan är? Och än mindre har du en aning om hur hon försöker.

Du har ju ingen aning om vad den tjocka, rökande, Coladrickande diabetikern gör eller inte gör!

Man går inte till diabetssköterskan om man inte har diabetes.
Det kanske inte är hennes enda sjukdomstillstånd. Både nikotin och cocacola är beroendeframkallande och ångestdämpande. Har hon rullator kan hon ha någon form av smärttillstånd som gör att hon känner att hon behöver dämpa sig med mer eller mindre milda former av droger. Du vet inget om den kamp hon för och hur hon för den. Du vet inte heller vad hennes sköterska och hon fokuserar på eller pratar om.

Du har ju ingen aning om vad den tjocka, rökande, Coladrickande diabetikern gör eller inte gör!
Inte du heller. Jag tog upp det som ett exempel på om man verkligen ska kosta på alla samma vård. Det finns dom som verkligen kämpar både med fysisk och psykisk ohälsa och gör sitt bästa. När andra inte gör ett skit mer än kostar. Har vi då inte resursers att hjälpa alla, varför ska alla stå tillbaka? Varför inte satsa på de som försöker?

Jag vill vända på frågan och fråga varför hon ska ha det?
Finns ju ingen idag som inte vet att det är farligt att röka och ändå börjar folk med det. Det kostar och tar resurser från annan vård som då uppenbarligen numera inte räcker till.

Jag utgår ifrån att du aldrig varit i närheten av någon med en demenssjukdom eftersom du aldrig skulle ha ställt en så vidrig fråga i så fall.

Jag utgår också ifrån att du också anser att det är helt ok att neka dig vård när du ramlat av en häst för det är ju helt självförvållat.

Dock anser jag personligen att du har full rätt till vård även fast du själv valt att rida och utsätta dig för risken att bryta ett ben.

Jössenammen, mycket ska man få läsa innan ögonen trillar ur skallen på en.
Snacka om att vara sjukt privilegierad och inte ha den blekaste aning om vad andra människor kan gå igenom. Men en bubbla är skönt, har jag hört! :up:

Inte du heller. Jag tog upp det som ett exempel på om man verkligen ska kosta på alla samma vård. Det finns dom som verkligen kämpar både med fysisk och psykisk ohälsa och gör sitt bästa. När andra inte gör ett skit mer än kostar. Har vi då inte resursers att hjälpa alla, varför ska alla stå tillbaka? Varför inte satsa på de som försöker?

Nej det vet jag inte.

Jag betalar hellre mer skatt så vi har råd att vårda alla.
Skötsamma som slarvpellar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka