Heja Sverige -EM i Italien

Sv: Heja Sverige -EM i Italien

Maria och Nobby vann EM :bow:
Tråkigt nog för Sverige så åkte även Natta/Pirre ut i grind 4 för hälta:(
Så inget Svenskt ekipage blir godkänt i Italien....

Nu när tävlingen är över så är det alltid intressant att göra en massa iaktagelser i resultatlistan.

- 14-årige Nobby vinner sitt andra raka internationella mästerskap efter VM i Malysia i fjol
- 10-åriga stoet Castlebar Sobia kommer tvåa efter att ha tagit silver på YRVM för tre veckor sedan! (Om det nu inte finns en häst till med samma namn) Castlebar Sobia blev dessutom fyra på YRVM i Argentina 2007
- helt fantastiska inpulsningstider för de två första hästarna, mer humana för de följande
- utvecklingen med lite äldre hästar verkar hålla i sig. De flesta godkända hästarna är 10 - 14 år. Enbart tre hästar av 31 godkända är 8 - 9 år
- bara två lag i EM:et fick tre ryttare godkända - Spanien (som dessutom hade alla fyra godkända) och Portugal
- UAE fick bara en i laget godkänd, däremot fick Bahrein in alla fyra
- hög uteslutningsfrekvens, enbart 31 godkända av 106 startanmälda = 29% fullföljde
- enbart en nordisk ryttare fullföljde; Norska vinnaren av Onsala Cup Tonje Danielsson på Silver Call som kom in på 31 plats med tempot 13,7 km/h (hon red Molinas Nikow i Cupen)

*knapplån

Ska det verkligen vara så här svåra banor? Jag tycker distans ska pröva hästens uthållighet, inte dess förmåga att hålla sig på benen i hal och farlig (?) terräng.

Jag har inte sett banan, när man inte ens kan dela ut silver och brons i lagtävlingen, för att så få hästar fullföjde, och flera hästar går omkull - då känns det som att någonting är fel.:(

Jaha, då var man hemkommen från jobbet... Har varit uppdaterad via sms hela dagen. Det blev inte det resultat som man hade hoppats!
Bra kämpat på den tuffa banan tjejer! Hoppas att ni får en lugn hemresa och att ni och hästarna mår bra trots allt!
Lyfter på hatten för Nobby o Maria-imponerande! Men hur fasen bär dom sig åt? hur tränar dom? Det vore intressant att veta!

Ska se om jag kan få en pratstund med Maria om jag ser henne när jag åker till Dubai i november. Antar att hon kommer vara i Emirates Stable denna säsong med.

Kul med lite statistikinfo, Dinamith.
Men tråkigt att det var så många som inte blev godkända. Det var lite väl mycket asfalt tycker jag..

Och "Desert_Wind": Hoppas att du kan få en intervju med Maria i höst, vore väldigt roligt.

Läste på Team Nadjins hemsida att hela svenska laget blev bestulna på deras sadlar inatt. FYY vad tråkigt! Och även om de nu får ersättning och kan köpa nya är det ju ibland ett himla jobb med att få sin sadel att passa perfekt.
Skönt att alla mår bra iallafall, bra kämpat ändå och en erfarenhet rikare är värt mycket det också!

*knapplån

Ska det verkligen vara så här svåra banor? Jag tycker distans ska pröva hästens uthållighet, inte dess förmåga att hålla sig på benen i hal och farlig (?) terräng.

Jag har inte sett banan, när man inte ens kan dela ut silver och brons i lagtävlingen, för att så få hästar fullföjde, och flera hästar går omkull - då känns det som att någonting är fel.:(

För att säkerställa att banan och hela arangemanget är OK så genomför man alltid en pre-ride året före mästerskapet. Normalt ska man då alltid rätta till farligheter etc. Vad som är konstigt i det här fallet är att banan tydligen har bestått av kasnke 50% asfalt enligt vad som sägs på bloggar etc. Enligt FEI's regler får banan totalt högst bestå av 5% asfalt, dvs 8 km av 160 km. I så fall tycker jag att man har gjort en rejält grov miss från FEI's sida.

Att asfalten är hal och att det är backigt etc är något man som ryttare måste anpassa sig till. Vi i Sverige är ju bortskämda med väldigt lite asfalt och i princip aldrig svåra avsnitt med asfalt. Jag tävlade själv i Danmark idag och på den tävlingen var det över 50% asfalt. Nere på kontionenten är det väldigt vanligt med asfalt och de ryttarna och hästarna är därför vana med det underlaget. YREM i fjol gick på en extremt backig bana med mycket asfalt. Avsnitt där våra ryttare helst kliver av och går, där galopperade sydeuropeiska ryttare.

Många uteslutningar behöver däremot inte betyda att det är fel på banan. Distans ska ju testa ekipaget förmåga att anpassa sig efter väder-, mark och banförhållanden. Alldeles uppenbarligen har väldigt många ryttare ridit för fort för de faktiska förhållandena. Jag tror nog att det är en minoritet som har råkaat ut för olyckor.

Tittar man tillbaka på statistiken ett par år tillbaka på EM/VM så ligger genomförande% runt 30, så det är nog ganska normalt för mästerskap tyvärr. Sen går väl alla på max och tänjer lite extra på gränserna när det är mästerskap och då blir ju uteslutningarna flera också. Hal asfalt är ju inte kul alls.

Det som är spännande är ju att Nobby vinner 2 mästerskap på raken, Malaysia där det var lervälling och 20cm vatten att plumsa i och som det sägs iår hård asfalt nästan halva banan men hästen går lik förbaskat på 20 km/h fast banorna är som natt och dag? Håller med Kesella hur är detta möjligt? Det pratas ju om hästar som går bra på backiga/flacka banor /hårda/mjuka underlag men oavsett hur mästerskapsbanorna ser ut och om hästarna går ett eller flera mästerskap i rad så kvarstår vinnarhastigheten som blir ca 20km/h oavsett.

Herregud, Maria Alvarez och Nobby tog ju också bronsmedaljen vid EM i Portugal 2007, det hade jag missat. Milda makter vilken häst!!!!!!!!!!!!!!!!! 3 mästerskap i rad med medaljer!

Tack för tipset, intressant läsning..

Hoppas det går att dra lärdom av detta. Vad är poängen med en Pre-ride om man lägger banan helt annorlunda sedan?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
951
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 120
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 130
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar