Jag tror faktiskt inte samhället är SÅ demokratiskt att vi kan göra upp med tillväxtsystemet bara genom att ändra folks tankesätt. Jag tror det finns folk med makt som inte skulle tillåta folket att göra sig fria från krav på tillväxt.Hur menar du?
I princip så tror jag att vi måste ändra vårt samhällssystem i form av idéerna om evig tillväxt. Både ekonomiskt i form, och i form av befolkningstillväxt.
När vi ändrat normerna, så kan vi sluta att exploatera jordens resurser på ett ohållbart sätt.
Då i det framtida Utopia, så odlar vi med de ekologiska förutsättningarna, istället för att försöka sätta dessa ur spel genom teknik som riskerar att vara ohållbar.
Jag skulle med glädje delta i en seriös diskussion om hur man ändrar tänkesätt hos människor, så att normen blir något annat än konsumtion, ekonomisk tillväxt, och ett behov av mer människor, för att möjliggöra ännu mer konsumtion och ekonomisk tillväxt...
I vilken ända börjar man?
Nej jag har inga lösningar.. men tillväxten är grunden till problemen som jag ser det. Alla försök att lösa miljöproblemen inom detta system är att jämföra med att sminka en gris.