Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad innebär "hej vännen" "god natt vännen" för er? Gäller två människor som aldrig träffats irl.
Varför ser du lilla gumman som nedvärderande?
För mig är även det någon som är omtänksam och bryr sig om mig.
Inget nedvärderande alls.
Exakt, det handlar ju om sammanhang. "Älskling" kan ju uttalas extremt nedvärderande och kränkande, men är ju ansett som något positivt (att bli kallad) generellt.
Precis, beror ju på i vilket sammanhang. Om någon på jobbet säger det är det ju nedvärderande, men det är ju också ett smeknamn. Så säger jag till lillhästen och storhästen är lilla gubben. Sambon är också lilla gubben.
Mina föräldrar kallade mig lilla gumman som liten. Jag tycker det är sött.
ja och det beror ju som sagt på Hur det sägs och kanske på en själv hur man tar det ....
Ja jösses, det var nån som kallade mig baby i min tråd för några dagar sedan. Herreguuuuuud så kränkande och intimt!!!
Nej det beror som sagt på vem, var och varför
men jag kan erkänna att ibland är det roligt att reta upp folk ...spec dom som tar åt sig direkt
kl
Jag använder aldrig det ordet, och de enda gånger jag hör det är då någon tröstar en annan. Jag ogillar det, och hade nog inte alls blivit varm inombords. Jag håller med om att det är likadant som med "lilla gumman".
Varför är lilla gumman nedvärderande på jobbet?
På mitt förra jobb var jag lilla gumman av de flesta men aldrig på något nedvärderande sätt?
Det var mer "Kom här lilla gumman så ska jag visa dig hur du ska göra " eller "Hej du lilla gumman ska du med och äta lunch?"
Att jag blev lilla gumman kändes inte så konstigt, både yngst och minst i storlek...
Hellre en liten gumma än en stor
Jag förstår inte hur folk orkar läsa in negativa saker i ord som faktiskt är ngt positivt egentligen? Blir man inte trött av att alltid sätta sig själv på en hög häst och alltid tolka det som att folk menar ngt illa?
Kallades resten av kollegorna för "långa farbrorn", "lilla gubben" och "lillpojken"?
Jag ser inte det som slibbigt eller nedvärderande på något vis. Hur kan det vara det? Och varför använder du, Ramona, det till folk som är ledsna bara?
Anser ni att det är i samma fack som "lilla gumman"? För DET är nedvärderande, i mina ögon!