Jag tänker snarare att ditt sätt, som ju inte alls är ovanligt, att prata om (här) och (till synes) förhålla dig till föräldraskapet och resten av livet, ser ut som att du är (kanske vill vara) en annan person som förälder. Jag upplevde något i den stilen hos rätt många bekanta när jag hade småbarn, och jag själv värjde mig så gott jag kunde.
Jag ville inte bli så olik mig så fort, så att säga. 30-40 år senare, tex, är föräldraskapet såklart mer integrerat i ens person. Då kan man inte veta hur livet och man själv hade varit utan barn. Men under småbarnsåren kan man ju fortfarande ha en rätt realistisk bild av sitt "barnlösa jag", en realistisk kontakt med sitt barnlösa själv. För mig "dog" inte den personen av att en bebis pluppade ut, sas.
Jag kan inte se mig tänka att flera år är en "fas" så distinkt skild från andra "faser" när det ju i grund och botten är jag som lever mitt liv. Och då blir det viktigare att hålla ihop hela livet liksom, inte typ gestalta en "fas" i taget.
Det är typ av såna skäl "att ha narn i samma ålder" inte, verkligen inte, känns som en rimlig bas för vänskap. Snarare ett hinder.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt, men jag vet inte var i mitt inlägg du läser att mitt barnlösa jag skulle ha dött eller att jag inte skulle ha en realistisk kontakt med mitt barnlösa jag? Jag är tvärtom väldigt aktiv med aktiviteter som inte har med barnen att göra (läser, skriver, målar, tränar och träffar vänner utan barn med), och jag är inte en annan person som mamma eller tillsammans med barn heller. Däremot är det en logistisk utmaning som är speciell, och ett intresse som rör barnen. Men att vara en annan person? Verkligen inte.