Hej ska söka in på British Racing School!

talisman

Trådstartare
Hej tänkte höra ifall det är nån som vet något om skolan British Racing School!
vad det är för krav ?
vikt längd ?
regler?
om det är nån svensk som har gåt där?:banana:
hälsningar en som har drömt om att bli jockey sen jag var 12 år !::)

Sv: Hej ska söka in på British Racing School!

De har ju en jättebra hemsida. All information du söker finns där.

Oki men tänkte ifall det fanns några svenska referenser ? :D

Gick foundation-kursen 2008.
De verkar generellt ställa högre krav på personlig lämplighet än fysiska förutsättningar. Vid intervjutilfället frågades mycket om ens erfarenheter av slitiga och stressiga jobbsituationer samt om ens förmåga att inrätta sig under auktoriteter;) Eftersom man i princip är inlåst på skolan under veckorna gäller det att man verkligen kan tänka sig att avstå från sin personlig frihet under en begränsad tid. Ang. vikt så antar jag att de drar en gräns vid 60-65 kg, men det är nog förhandlingsbart om man i övrigt är väl lämpad.

Om jag har förstått det rätt så har de nu, på grund av att många hoppade av innan fullföljd utbildning, infört en dispositionsavgift på ett par tusenlappar för de svenska eleverna som sedan betalas tillbaka när man är klar med sin NVQ2.

Det är ganska många svenskar som gått kursen men det krävs nog att man är ganska tuff. England är inte Sverige....:devil:

Men vill du verkligen bli jockey krävs det att du är tuff i alla fall så det är är väl värt det. Framförallt får eleverna där lära sig att jobba och sen kommer de ut i riktiga stall och praktiserar. Vore jag tränare skulle jag inte tveka att anställa någon som gått igenom BRS!:bow:

(en helt annan merit än de utbildningar som ges i Sverige enligt mig:cool:)

Det låter som det skulle passa mig jag är helt orädd och älskar utmaningar så det låter något för mig ! ;)

När man har gått hela den kursen och varit hoss trännaren vart hamnar man efter det ??? :laugh:

De flesta får jobb hos tränaren de haft praktik hos. En del flyttar hem till Sverige och får jobb här. :)

Oki låter härligt men det är en skola som alltså rekomenderas eller ?

Är det lätt för svenskar att komma in på British Racing School?
Men finns det nån max längd som man får var ? :)
Bara för jag väger 45kg och är ca 1.68! :banana:

Tror inte det finns någon längdgräns men det är en viktgräns på 65 kg.

Alla som vill får väll i princip åka. Du blir kallad på intervju av någon från brs. Det liknar väll en anställningsintervju kan jag tänka mig.

Du kan få jobb i galoppstall både i Sverige och utomlands utan att ha gått på BRS. Men kan man ingenting, varesig om sporten i sig eller ridmässigt är det absolut en bra grej att gå. Ska du gå någon galoppskola är det BRS du ska gå, den har bäst rykte om sig.

Tänk på att BRS är tufft. De flesta hoppar av under resans gång. Hästarna är allt annat än snälla, lärarna är rätt stränga men rättvisa och ni får dålig mat. Allt för att ni ska lära er.

Du måste gå upp i vikt. Du väger för lite för att orka med jobbet. Maten på BRS har jag hört mycket om, fet och smaklös.:eek:

Jag kan inte tänka mig att de har någon gräns för hur lång man är, däremot får man nog inte väga över 65 eller så men det behöver du inte oroa dig över.

Lycka till och ha det så himla kul! Att jobba med galopphästar är det absolut roligaste som finns!:bump::bump:

Och en sak till ;)
Måste man ha fyllt 16 år eller kan man söka in det året man fyller typ nästa år för min del ???
Tar dom in flera gånger per termin eller ?
Efftersom kursen bara är 9 veckor lång ?? :)

Har växt så mycket på längden så vikten har typ inte hängt med :D

Men jag hoppas verkligen att jag kommer in på skolan :) Satsar allt på det :laugh:

Jag tror man kan söka det året man fyller 16 men jag är inte helt säker.

Det är flera kurser parallelt med varandra året runt. Jag tror svenskarna alltid börjar i Februari om jag inte missminner mig helt.

Som Camilla sa måste du gå upp i vikt. Maten på BRS är urusel. Vitt bröd, choklad och sådant till frukost. :crazy:

Vad är normal vikt ?:)
Men ska ta och ringa till skolan nu i veckan!! Hoppas dom svarar bara. Dom svarade inte sist jag ringde men men ;)
Oki men vilken kurs är det jag ska gå då bara för jag har ridigt i 11 år nu !
Sen tränar jag min häst i monte just nu och lite sånt så om nån har något förslag vilken kurs jag ska gå nu ???:D:bump::bump::banana:

Jag är inte speciellt insatt men jag tror att den kursen som är aktuell för dig är den kursen som börjar någon gång efter jul och inleds med 9 veckor på skolan och sedan praktiserar man (med lön) hos en tränare i 9 månader. Det är en grundkurs där man lär sig att arbeta i ett kapplöpningsstall. Om du sedan vill bli jockey är du lärling hos en proffstränare och jag tror att det finns kortare kurser på BRS som lärlingarna kan gå parallellt med jobbet i stallet.

Jag tycker du ska ta kontakt med Helena Gärtner på Svensk Galopp för hon vet det här, jag bara gissar....:angel:

Det är bara arbetsryttarkursen, alltså Foundationcourse som är förberedande för NVQ2, som är öppen för "alla" att söka. Det finns inga krav på hur länge du ska ha ridit, hade 1 japan och 2 ungrare som aldrig hade suttit på en häst innan på min kurs:p I övrigt finns det bara ponny- och lärlingskurser, samt administrativa kurser för racingsekreterare o. dyl.

Som ovan nämnt så skulle det nog vara till dig fördel om du gick upp lite i vikt. Hästarna är allt annat än snälla, och viss råstyrka krävs för att komplettera tekniken i ridningen. Dessutom är det långa dagar med slitigt stalljobb...
Den ända tanken runt vikt som kan vara bra att hålla i huvudet är att det är relativt svårt att få jobb på en flatyard i Newmarket eller andra stora racing-kluster om man väger över ca. 60 kg.:)

oki men altså den kursen som är nio veckor och sen till en trännare i nio månader ?:)
ja men jag ska börja ta tag i och jobba på min vikt :D inan det är försent :)

Men dom är jätte svåra att få tag i dom på skolan jag ringde nys men va ingen som svarade men men !

Men vet ni hur långt inan man måste söka till skolan ? :)

Var det nån här som hade gåt på British Racing School????

Jag tänkte på att mamma och pappa sa till mig att jag skulle fråga nån utav er om jag skulle kunna få ringa och prata med nån utav er! Om min sökning och lite anat om skolan ?????

Hälsningar Diana Svensson :)

Hej Diana!

Jag har inte gått BRS, är alldeles för gammal, men jag har varit där och hälsat på en svensk tjej som brukade hjälpa mig i stallet här hemma.

Har du kollat in unggalopp.se? Där finns nog en hel del information och om jag inte är helt fel på det så söker man genom Svensk Galopp och Helena Gärtner.

Från hemsidan:
Har du frågor om utbildning och kurser?
Kontakta Helena Gärtner, utbildningsansvarig på Svensk Galopp. Du når Helena antingen via mail: helena.gartner@galoppsport.se eller på telefon: 0150-664 199

Här hittar du massor av information om BRS!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 201
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 996
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30