M
madelenforsgren
Sv: Hedra travaren som westernhäst!!!!!
TACK!!!!
TACK!!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Denver skrev:Här kommer ett kort på min ridtravare dock är det ju inte jag som sitter på Utan min systerson som på detta kortet är 8 mån.
Anledningen till att jag började grundutbilda honom i western var det att jag ville ha den lydnaden o disiplinen på honom även på ryggen, då han kan bli väldigt stark.
På backen litar han helt klart till 100% på mig då vi har tränat mycket horsemanship o sen är han ju mammas bebis .
Sen vet inte jag om jag har ambitioner att ens starta på D tävling med honom men vi har jäkligt kul ihop o western ridningen har hjälpt oss mycket inom dressyr o hoppning.
Har haft han 5½ år nu o vi har tävlat upp till 110 med placeringar o startat LA dressyr.. O vi vill gärna prova nya saker, dels för att Denver behöver få arbeta mycket med sin huvud då det rör sig mycket där inne
Mvh Jessica o Denver
]
Colonels_king skrev:Hej, jag har haft ett varmblod och det var min första häst, hon lärde mig otrligt mycket och även om jag inte har tävlat henne i någon westerngren så gav hon mig kunskap för livet. jag sålde henne för några månader sedan för att jag har köpt en quarter och ja, quarter är avlade för westernridningen, och det är därför de finns speciella quartertävlingar så kallade AQHA där bara quartrar får deltaga. gå in på www.sqha.com eller www.aqha.com och läs mer.
Det finns en organisatin i sverige som heter wras, (westernriders assosiation of sweden) den har flera tävlingar arrangerade av anslutna klubbar som arrangerar tävlingar för ALLA hästraser. Jag har sett travare placerat sig i alla klasser med goda resultat, särskillt i koklasserna och pleasure. Men det är sant, en 10 årig travare kan inte mäta sig med en framavlad rätt tränad 10 årig quarter eftsersom de är byggda olika. men travaren är en jätte duktig häst och jag kan säga av ren erfarenhet att travaren tjafsar inte emot lika mycket som en quarter kan göra.
travaren har den fördelen att den är väldigt miljötränad och hanterar nästan alla situtioner, jag har alrdig varit med om att min travare blev nervös för någonting när jag red ut på henne, jag kunde göra allt! jag red barbacka, backlänges, stod på henne, åkte kana ner över rumpan på henne och galopperade två stycken på henne.
Men jag sålde henne för att jag ville ha just en quarter för jag tycker om rasen, jag tycker inte ens att man skall jämföra dem, det är otroligt dumt.
Men travaren är en fantastisk häst
MVH Colonels_king
kenneth skrev:Måste hålla med Eva, dessa hästar är säkert jättegulliga men om man vill satsa på en karriär inom western så är quarter och paint helt enkelt överlägsna.
madelenforsgren skrev:Detta innebär att om man inte gillar varken travare eller att ha dem som westernhästar behöver man inte skriva i den här tråden...
Istället för att klanka ner på att JAG faktiskt vill göra det.
Sedan undrar jag om det inte finns väldigt många fisförnämna människor här som ser ner på alla som inte tävlar på A eller B-nivå. Jag trodde att deta forum var till för alla även de som "bara" rider i skogen och trivs med sin häst...
Jag har lika mycket kul med min travare när jag rider western som de som har en quarter och inte lägger hela sin själ på tävling!!!!
Dessutom skulle jag inte kunna se varför en travare inte skulle kunna vara lika bra som quarter eller paint i tex Trail???!!!