Hedra travaren som westernhäst!!!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare madelenforsgren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hedra travaren som westernhäst!!!!!

Denver skrev:
Här kommer ett kort på min ridtravare dock är det ju inte jag som sitter på :p Utan min systerson som på detta kortet är 8 mån.

Anledningen till att jag började grundutbilda honom i western var det att jag ville ha den lydnaden o disiplinen på honom även på ryggen, då han kan bli väldigt stark.

På backen litar han helt klart till 100% på mig då vi har tränat mycket horsemanship o sen är han ju mammas bebis :love: .

Sen vet inte jag om jag har ambitioner att ens starta på D tävling med honom men vi har jäkligt kul ihop o western ridningen har hjälpt oss mycket inom dressyr o hoppning.

Har haft han 5½ år nu o vi har tävlat upp till 110 med placeringar o startat LA dressyr.. O vi vill gärna prova nya saker, dels för att Denver behöver få arbeta mycket med sin huvud då det rör sig mycket där inne :idea:

Mvh Jessica o Denver

denverodominic.jpg

]

Nämen titta, där sitter ju min brorson :D :D

Igår på RHA Open i Skövde var det med en fd travare, OTROLIGT DUKTIG! :)

Hej, jag har haft ett varmblod och det var min första häst, hon lärde mig otrligt mycket och även om jag inte har tävlat henne i någon westerngren så gav hon mig kunskap för livet. jag sålde henne för några månader sedan för att jag har köpt en quarter och ja, quarter är avlade för westernridningen, och det är därför de finns speciella quartertävlingar så kallade AQHA där bara quartrar får deltaga. gå in på www.sqha.com eller www.aqha.com och läs mer.

Det finns en organisatin i sverige som heter wras, (westernriders assosiation of sweden) den har flera tävlingar arrangerade av anslutna klubbar som arrangerar tävlingar för ALLA hästraser. Jag har sett travare placerat sig i alla klasser med goda resultat, särskillt i koklasserna och pleasure. Men det är sant, en 10 årig travare kan inte mäta sig med en framavlad rätt tränad 10 årig quarter eftsersom de är byggda olika. men travaren är en jätte duktig häst och jag kan säga av ren erfarenhet att travaren tjafsar inte emot lika mycket som en quarter kan göra.

travaren har den fördelen att den är väldigt miljötränad och hanterar nästan alla situtioner, jag har alrdig varit med om att min travare blev nervös för någonting när jag red ut på henne, jag kunde göra allt! jag red barbacka, backlänges, stod på henne, åkte kana ner över rumpan på henne och galopperade två stycken på henne.

Men jag sålde henne för att jag ville ha just en quarter för jag tycker om rasen, jag tycker inte ens att man skall jämföra dem, det är otroligt dumt.

Men travaren är en fantastisk häst

MVH Colonels_king

ja travaren på RHA i lördags var duktig, han var på high chapparall i team penningen förra sommaren med...

Colonels_king skrev:
Hej, jag har haft ett varmblod och det var min första häst, hon lärde mig otrligt mycket och även om jag inte har tävlat henne i någon westerngren så gav hon mig kunskap för livet. jag sålde henne för några månader sedan för att jag har köpt en quarter och ja, quarter är avlade för westernridningen, och det är därför de finns speciella quartertävlingar så kallade AQHA där bara quartrar får deltaga. gå in på www.sqha.com eller www.aqha.com och läs mer.

Det finns en organisatin i sverige som heter wras, (westernriders assosiation of sweden) den har flera tävlingar arrangerade av anslutna klubbar som arrangerar tävlingar för ALLA hästraser. Jag har sett travare placerat sig i alla klasser med goda resultat, särskillt i koklasserna och pleasure. Men det är sant, en 10 årig travare kan inte mäta sig med en framavlad rätt tränad 10 årig quarter eftsersom de är byggda olika. men travaren är en jätte duktig häst och jag kan säga av ren erfarenhet att travaren tjafsar inte emot lika mycket som en quarter kan göra.

travaren har den fördelen att den är väldigt miljötränad och hanterar nästan alla situtioner, jag har alrdig varit med om att min travare blev nervös för någonting när jag red ut på henne, jag kunde göra allt! jag red barbacka, backlänges, stod på henne, åkte kana ner över rumpan på henne och galopperade två stycken på henne.

Men jag sålde henne för att jag ville ha just en quarter för jag tycker om rasen, jag tycker inte ens att man skall jämföra dem, det är otroligt dumt.

Men travaren är en fantastisk häst

MVH Colonels_king

MYCKET BRA SKRIVET! :) Hoppas att du och din nya pålle kommer långt i westernridningen, och att den nya ägaren till ditt förra varmblod kommer långt.

klarar du inte av att någon annan tycker travaren är fantastisk eller?:confused:

hästfolk är konstiga

Jag ska börja i en westernnybörjargrupp för ungdomar till sommaren med min varmblodsvalack! Tycker det ser Jättekul ut, Western. Är hur sugen som helst på att börja :)

Men det är väl ingen som påstår heller att dom kan bli överlägsna quater och paint? Vi "varmblodsfolk" blir så missförstådda! Bara för att vi säger att Varmblod kan bli jättebra och trevliga ridhästar så betyder det väl inte att vi automatiskt säger att dom kan bli bättre än halvbloden i hoppning och bättre än quaterhästar i western? Jag tror till 100% att varmblod kan bli Jättefina ridhästar, men visst, dom har inte dom rätta förutsättningarna. Men det får man ta och göra till det bästa och i vissa fall så kan varmbloden mäta sej med andra hästar av "ridras". Så tycker jag.

kenneth skrev:
Måste hålla med Eva, dessa hästar är säkert jättegulliga men om man vill satsa på en karriär inom western så är quarter och paint helt enkelt överlägsna.

är inte araben ocskå rätt gångbar?????

Här är en bild på mitt varmblodssto (ni får ha överseende m magen, hon e på tjocken...;-) ). Gick på travet tills hon var 5, sen satte en knäskada P för den karriären. Har haft henne sen dess och hon har aldrig haft problem med knät igen. Har tävlat henne en säsong (D- o C-tävlingar) i trail, w-riding, w-horsemanship o reining. Hon placerade sej varje gång. Hon har väldigt lätt för galopp (föredrar den framför trav) o kan i princip galoppera på stället med långa tyglar, i form o verkligen "på baken", vilket gör att hon säkert skulle passa bra för akademiskt med.. Förutom det kan hon även galoppombyten, spinn, rollback, stop mm...:)
Är alltid lika snäll, respektfull o arbetsvillig men dominant i hagen.:devil: http://s70.photobucket.com/albums/i95/Cajo_2006/?

He he....blev inte riktigt som jag ville....fick nog med alla bilder ist..:o Men...håll till godo!:cool:

madelenforsgren skrev:
Detta innebär att om man inte gillar varken travare eller att ha dem som westernhästar behöver man inte skriva i den här tråden...
:bow:
Istället för att klanka ner på att JAG faktiskt vill göra det.
Sedan undrar jag om det inte finns väldigt många fisförnämna människor här som ser ner på alla som inte tävlar på A eller B-nivå. Jag trodde att deta forum var till för alla även de som "bara" rider i skogen och trivs med sin häst...:confused:
Jag har lika mycket kul med min travare när jag rider western som de som har en quarter och inte lägger hela sin själ på tävling!!!!
Dessutom skulle jag inte kunna se varför en travare inte skulle kunna vara lika bra som quarter eller paint i tex Trail???!!!
:bow: :bow: :bow:

har själv haft travare som ridhäst och arbetade ett tag med travhästar.. Dessa pållar red jag dock inte western på men dressyrarbete samt uppbyggande arbete i skog och mark... tycker överlag att travaren är underskattad som ridkamrat.. Gör alltid sitt bästa, vaken och pigg men ändå med alla fyra i backen... samt oj vad de hoppar ibland hellre än bra men vilka kämpar!!!:D

Ger gärna travaren en...:bow:

Det är ingen som säger att travare inte är fantastiska, det enda de säger är att de inte är fantastiska som westernhästar.
Det finns många travare som är jätte härliga som "personer" och det finns de som är besvärligare, precis som med vilken annan hästras som helst.
Travare är avlade tilll att springa snabbt vilket är motsatsen till det mesta inom western. Att man, som någon nämnde innan, köper quartrar för miljoner kr istället för en travare är därför att quartrar passar till western. Man kan lägga ner jätte mycket arbete på en travare att bli en duktig westernhäst men kommer bara att komma till en maxnivå som är mycket lägre än hos en quarter. Att som ryttare har större ambitioner än att rida små tävlingar är då frusterande och därför köper man en häst som passar bättre till western; quart/paint.
Sen går det självklart med massa träning att kunna bli jätte bra även med en travare, men det otroligt mycket svårare med en travare...

som om vi inte visste det..

förlåt om jag sa nåt fel nu, men det är alltid såhär! alltid!
den där förklaringen har säkert upprepats 1000 gånger om..

vi vet.
alla har sina åsikter.
OK ????

kan inte hästfolk bara acceptera det någon gång?

:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka