Hedra travaren som westernhäst!!!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare madelenforsgren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hedra travaren som westernhäst!!!!!

Men snälla,,,,,,,,,,låt henne hedra travaren som westernhäst om hon vill.
Om du inte är intresserad av det så låt bli att gå in på tråden och läs den då.

Nej,,,det finns ingen annan ras som det "hedras" hit och dit med men än sen då?
Det är väl upp till dom "ras" människorna att göra det.
Jag sitter inte och säger hur duktiga halvblod är för jag har ingen halvblod.

Angående tråden på Gnägg så handlar den om en helt annan sak.
Här är det inte tal om "vilkentravaresomärbästpåwestern,namntack"
utan bara att travaren är duktig på western.

Jag är inbiten dressyrmänniska från början och jag har en travare och har ridit travare i hela mitt liv.
Jag bytte till western för snart ett år sedan för jag tycker westernridningen lämpar travaren bättre än de andra grenarna.

Här finns ett otal olika klasser som travaren kan vara duktig i utan att man tittar på gångarter.
Här kan man delta i SM och även internationella tävlingar utan att det behöver vara "rätt ras".

Westernridningen lämpar sig väl för travaren då här är lite friare form som gäller om än balanserat. Det är inget trycka ihop och upp så mycket som möjligt.
Här får travaren chansen att hitta sin egen balans mer och mindre påverkan av ryttaren.

Det är väl bara bra om man kan hitta en ridstil/ridgren där travaren passar in.

Jag måste hålla med ovanstående talare. Om jag vill hedra travaren så gör jag det. Om jag hade velat ha kritik mot travarna hade jag skrivit en helt annan tråd:devil:

Låt oss som verkligen gillar travaren som westernhäst ha en tråd där vi kan visa upp våra hästar!!!!! Ingen är tvingad att svara!!!! Tycker i allmänhet att det är alldeles för mycket kritik här på trådar som inte befogar kritiska svar. Det var i alla fall inget jag skrev om att denna tråd skulle innehålla.

Jag har nu suttit och läst igenom hela den här tråden och kan inte för mitt liv förstå den.
Jag förstår att hon vill hedra "travaren" som westernhäst, för att det fungerar för den, och att den faktiskt kan klara av sådant.

Och för att förstärka till varför travare passar till wester vill jag inflika att travare tagna från banan är framavlade och tränade att springa fort, deras kroppsexteriör och benstomme är avlång och låg och trod et eller ej är ganska identisk med den form en westernhäst har.
Dock har travaren långa muskler som gärna förstörs om träningen till westernhäst påskyndas.

En framavlad och tränad travare behöver dubbel, om inte ännu mer, tid än en rid häst att omskolas, inte bara i huvudet, utan även fyskiskt, för att ens hålla i längden.
Många glömmer det.

Jag hedrar inte travaren, för då kan vi hedra alla andra raser också, utan jag hedrar Travarens ryttare, för engagemang och vilja. Hästen blir vad ryttaren gör den till, därför hedrar vi ryttarna. Inte sant?

Oavsett vad du tänkt att använda en travare till inom ridgrenar så behöver den lång tid på sig att ändra sin kropp.

Visst är det ryttarna man ska hedra som lägger ner sådant jobb och gör dessa "ickeavladetillridhästar" till just ridhästar men också att travaren är en sådan allsidig häst som kan göras om till ridhäst.

Det är nog svårare att ta en ridhästras och göra om till travare.;)

alla hästar är allsidiga.
Men alla har olika förutsättningar.
Jag slår vad om man kan göra en ridhäst till en travhäst, om man börjar från början, när den är ung.

Men men

all heder åt .. ja va nu den här tråden var till för från början:bow:

Om man läser ordentligt vad som står så står det att jag gärna vill veta veta lite om hur det går för andra som precis som jag tycker att travaren förtjänar att bli hedrad som westernhäst. Detta innebär att om man inte gillar varken travare eller att ha dem som westernhästar behöver man inte skriva i den här tråden...

Jag förstod inte vad det var för svårt att förstå med det???:confused:

Om det här med att hedra andra raser... varsågoda och gör det... det är en utmärkt idé :) Istället för att klanka ner på att JAG faktiskt vill göra det.

Sedan undrar jag om det inte finns väldigt många fisförnämna människor här som ser ner på alla som inte tävlar på A eller B-nivå. Jag trodde att deta forum var till för alla även de som "bara" rider i skogen och trivs med sin häst...:confused: Varför i hela friden ska allt handla om att TÄVLA :mad: Om ni som enbart skriver om att travaren aldrig kan bli en lika bra tävlingshäst som tex en quarter kanske borde ta och tänka efter på att allt inte handlar om tävling :mad: Jag har lika mycket kul med min travare när jag rider western som de som har en quarter och inte lägger hela sin själ på tävling!!!!

Dessutom skulle jag inte kunna se varför en travare inte skulle kunna vara lika bra som quarter eller paint i tex Trail???!!!

madelenforsgren skrev:
Dessutom skulle jag inte kunna se varför en travare inte skulle kunna vara lika bra som quarter eller paint i tex Trail???!!!

:confused: TRAVAREN är framavlad för TRAV och Quarter/Paint är avlade för ridning främst western. Hallå? :crazy:

Welcome to reality :bump:

Hittar ingenstans att det står att det måste vara quarter eller paint man tävlar med...
Ser inte heller att det är övningar som utförs där som inte andra hästraser skulle kunna klara. Det viktigaste är ju sammarbetet mellan häst och ryttare och att allt flyter på utan besvär.
Har sett mycket finas bilder här på Buke på varmblod som utför trailövningar :love:

Om alla kritiseradnde medlemmar kanske skulle kunna vara så vänliga att starta en egen tråd om att travaren är helt värdelös som ridhäst :mad: så kanske jag skulle kunna få besök av de medlemmar häsr som faktiskt vill visa upp sina travare och berätta om hur de går för dem i westernträningen.
TPFH Madde

Och vi med varmblodstravare är helhjärtat trött på trångsynta halvblodsmänniskor...

madelenforsgren skrev:
Om man läser ordentligt vad som står så står det att jag gärna vill veta veta lite om hur det går för andra som precis som jag tycker att travaren förtjänar att bli hedrad som westernhäst. Detta innebär att om man inte gillar varken travare eller att ha dem som westernhästar behöver man inte skriva i den här tråden...

Jag förstod inte vad det var för svårt att förstå med det???:confused:

Om det här med att hedra andra raser... varsågoda och gör det... det är en utmärkt idé :) Istället för att klanka ner på att JAG faktiskt vill göra det.

Sedan undrar jag om det inte finns väldigt många fisförnämna människor här som ser ner på alla som inte tävlar på A eller B-nivå. Jag trodde att deta forum var till för alla även de som "bara" rider i skogen och trivs med sin häst...:confused: Varför i hela friden ska allt handla om att TÄVLA :mad: Om ni som enbart skriver om att travaren aldrig kan bli en lika bra tävlingshäst som tex en quarter kanske borde ta och tänka efter på att allt inte handlar om tävling :mad: Jag har lika mycket kul med min travare när jag rider western som de som har en quarter och inte lägger hela sin själ på tävling!!!!

Instämmer med dig.

Annorlunda skrev:
:confused: TRAVAREN är framavlad för TRAV och Quarter/Paint är avlade för ridning främst western. Hallå? :crazy:

Din reallity är lite sned i såna fall, en häst blir vad man gör den till..

Om en häst blir vad man gör den till, hur kommer det sig då att folk köper hästar för miljonbelopp om dom lika gärna skulle kunna köpa en travare för 5.ooo:-?

För att dom inte orkar skola om en häst naturligtvis.

För det är oerhört mycket jobb att skola om en travare, men nä jobbet är klart har man en vän för livet.

Sen så har folk fortfarande inte insett värdet i travaren som ridhäst, utan kommer med en massa konstiga påståenden.

Svenska halvblodet tillexempel är från början en vagnshäst avlad för att dra herrskap inteför att gå dressyr och hoppning.

Vad ni än säger kan inte en travare bli lika bra i western, dressyr eller hoppning som framavlade hästar.
Likaså kan inte dom bli lika bra i trav.
Det handlar inte om att inte gilla travare eller nånting, det handlar om verkligheten.

Sen är det klart att det finns undantag.

Annorlunda skrev:

http://staplhorse.tripod.com/pictures2.html
http://staplhorse.tripod.com/pictures3.html

Ovanstående är lite från USA...kan ju vara bra att känna till innan man vräker ur sig vad som är vad i hästvärlden...En liten kuriosa detalj är att Kanadas polis väljer den amerikanska standardbreden framför många andra raser i tjänst. När ska folk begripa att det handlar om individens lämplighet och det är inte rasfixerat...

Vad är det alla har emot travare egentligen!!! Goda på mackan?!!!! okej... Jag tycker inte man ska ha fördommar mot någon speciell hästras,absolut inte om man ska kalla sig själv för en sann hästmänniska. Sådana tappar i alla fall jag helt respekten för. Travare är väl minst lika underbara som andra hästar? det är i alla fall min åsikt!

Sidekick skrev:
Vad ni än säger kan inte en travare bli lika bra i western, dressyr eller hoppning som framavlade hästar.
Likaså kan inte dom bli lika bra i trav.
Det handlar inte om att inte gilla travare eller nånting, det handlar om verkligheten.

Sen är det klart att det finns undantag.
Och jag tror precis tvärtt om efter som jag har ridit en heldel varmblod som faktiskt har super talang för främst hoppning. Men även dressyr.

Innis skrev:
Vad är det alla har emot travare egentligen!!! Goda på mackan?!!!! okej... Jag tycker inte man ska ha fördommar mot någon speciell hästras,absolut inte om man ska kalla sig själv för en sann hästmänniska. Sådana tappar i alla fall jag helt respekten för. Travare är väl minst lika underbara som andra hästar? det är i alla fall min åsikt!
Håller med dig..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka