Hedra travaren som westernhäst!!!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare madelenforsgren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hedra travaren som westernhäst!!!!!

Piraja skrev:
http://staplhorse.tripod.com/pictures2.html
http://staplhorse.tripod.com/pictures3.html

Ovanstående är lite från USA...kan ju vara bra att känna till innan man vräker ur sig vad som är vad i hästvärlden...En liten kuriosa detalj är att Kanadas polis väljer den amerikanska standardbreden framför många andra raser i tjänst. När ska folk begripa att det handlar om individens lämplighet och det är inte rasfixerat...
mycket intressant info.

Supertrevligt att höra att det finns fler som håller med mig! :bow:

Är det någon av er alla som rider western med travare? Skicka i så fall gärna in bilder och berätta lite om hur det går i er träning.:)

Tycker att det är jättespännande att höra hur det går för andra som rider travare!:)

TACK till er som också inser att allt inte har med tävling på högsta nivå att göra. Utan att faktiskt ridning på "hemmanivå" är lika värdefullt :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Kom faktiskt att tänka på ett varmblod som var i farten när jag var yngre. Har i och för sig inte just med western att göra, men hann vann en hoppklass på 110 cm och veckan efter ett travlopp. En liten notis bara ;)

Piraja skrev:
http://staplhorse.tripod.com/pictures2.html
http://staplhorse.tripod.com/pictures3.html

Ovanstående är lite från USA...kan ju vara bra att känna till innan man vräker ur sig vad som är vad i hästvärlden...En liten kuriosa detalj är att Kanadas polis väljer den amerikanska standardbreden framför många andra raser i tjänst. När ska folk begripa att det handlar om individens lämplighet och det är inte rasfixerat...

Inte mycket att hänga i granen direkt ;)

_Eva_ skrev:
Hej,
Kanhända att du tycker att det var oväntat. Men ärligt talat är jag ganska trött på dessa hedra-travare-trådar-som-är-så-duktiga-med-rätt-träning. etc.

Märkligt men såna trådar hittar man inte när det gäller andra raser...

mvh Eva

Det kan ju bero på att de är få hästraser som har fått så mycket skit som travaren. Det är min erfarenhet.

:mad: Skitsnack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaaxxx skrev:
Det kan ju bero på att de är få hästraser som har fått så mycket skit som travaren. Det är min erfarenhet.

tyvärr så förekommer fördommar kring väldigt många andra raser också :crazy: man har fått höra tex...
fjordhästen är stark och envis, det går inte att rida dressyr med den osv

islandshästen tål hur mycket som helst att bära (en del tittar ej på individen) dom är skogsmullehästar

shettisen sparkar och bits

araben är rädd för allt och är tokiga i huvudet

vbl travare kan bara trava och är heta
osv osv.....

NÄR ska en del titta på hästen som individ istället för att dra alla över samma kam ??? DET undrar jag.

jag har haft samtliga raser som jag nämnt tex har jag haft 5st fjordingar..
1 var as-snabb som distanshäst
2 var goda hoppare
en var duktig på dressyr
och den sista var däremot envis, stark och skulle dra iväg

egentligen förstår jag ej vitsen av denna tråd,det är som gjort för att skapa debatter och fördomar.
skit i vad andra säger och var stolta över att ni har en häst som passar er istället:banana:
det är jag iallafall med min "tokiga" arab och "galna" shettis som båda är super-snälla och coola

Kan inte annat än hålla med.

Jag säger bara som det är, läser du mitt inlägg igen står det "sen är det klart att det finns undantag"

Jag har haft en travare som jag red lite western med. Han var en go kompis som alltid gjorde sitt bästa. När jag köpte honom kunde jag inte så mycket western så jag skulle vilja hedra westerridningen som hjälpte oss jätte mycket. Tack vare att jag lärde mig mer och mer inom westernridningen så gick det bättre och bättre för oss.

Jag lade ner massa jobb och träning på honom och han blev riktigt duktig (efter hans förmåga). Eftersom han var liten och kvick i fötterna så blev han ganska duktig på rollbacks faktiskt. Däremot så fick jag honom aldrig till att jogga, nog det som en travare har svårast för skulle jag tro.

Nu har jag en quarter istället. Visst får jag träna och kämpa med honom också men sanningen är ju att westernridningen är hans hemmabana medan min lilla travare kämpade lite i motvind.

Jag har läst tråden och tänker inte ta någons sida. Jag har en quarter nu och tror inte att jag kan tänka mig någon annan hästras faktiskt. De är som sagt gjorda för western. Därmed inte sagt att en travare inte kan funka också. MIn travarkille försökte så gott han kunde men vi kom till hans tak där det inte gick att prestera mer, men vi hade roligt, och jag hade aldrig kommit så långt med honom om det inte hade varit för just westernridningen.

Min förra var en svenskfödd amerikan(full stam amerikaner i alla led). Fick hem honom som 9 åring och jag hade honom i 8 år. Han kunde i stort sett allt inom westernmomenten och jag tävlade honom med skapliga resultat. Han fick tyvärr fula pålagringar i både knän och kotor och han blev utdömd.

Nu har jag en korsning fbl/vbl-travare och hon är mycket lovande. Rider regelbundet för St*ffan Lj*nggren som även han tycker att hon kommer att bli bra.

Har lagt in bilder på Funny tidigare men här kommer en till:
kicki_funny05_1.jpg

Strunta i flinet;)

Jag och en kompis har 2 travare ihop. De är 15 år och båda har tävlat i trav, sedan ridna och sen gått som fölmärrar i ett antal år. Vi har börjat och rida dom nu sen några månader tillbaka. De är 2 underbara damer med olika persoligheter. Vi båda rider western inspirerat och de kan jogga.

Jag red för 10 år sedan in en travare som vid 6 år slutat att tävla. Han tyckte att livet som ridhäst var underbart. Han lärde sig lätt galopp ombyten osv. Att få njuta av en travares trav i full fart gick inte på honom. Han tyckte att galoppera var mycket lättare.
Alla hästar har sina fysologiska och psykologiska förutsättningar och motsättningar.

Jag ska köpa ett varmblod och undrar lite hur man lär en häst att jogga, det är något jag verkligen skulle vilja lära mig. Hoppas du har något tips!

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån:

Westernridningen har gått framåt otroligt mycket på senare år så numera kan man knappt hävda sig med en travare i de högre klasserna.
Däremot kan man mycket väl tävla D- C nivå och klara sig skapligt - om det inte är för mycket quarter å paint som medtävlare ;-)
Rider själv kallblodstravare och inser att högre än C-nivå kan vi inte hävda oss. Jag är helt nöjd med att det är så.
Om det var så att travare var lika lämpade för western som quarter skulle man ju se en massa travare på tävlingarna vilket inte är fallet - i alla fall inte från B och uppåt.
Sen är jag helt med på att de flesta travare kan bli utmärkta ridhästar oavsett diciplin med rätt träning.

vad mycke kretik det har blivit på denna tråden...:mad:
Jag tycker travare e helt underbara... han själv två stycken.:)
en e omskolad till western, och de funkar alldeles utmärkt.:banana:
om nu folk har så mycket ont om travare så behöver ni inte skriva här om de nu e så jobbigt o läsa om de.
som sagt, ingen kritik el gnäll om travarens rörelser mm, som länken startade med...

All heder åt dom som ägnar sig åt sina travare, när dom har slutat på barnan :bow: :bump: :banana:

Det beror ju på vilken gren man tävlar i........
De större tävlingar jag har varit på så är det inte ovanligt att det är travare med.

Kanske inte i grenar där man bedömer gångarter osv...typ pleasure men i kogrenar, trail och roping så ser jag inga problem i att använda travare i de större klasserna.

KUL att det kommer inte lite bilder och de som talar om vad de gör med sina travare inom western. Det var det som var meningen från början. TACK!!!!:bow:

Träna hästens balans! Lär den att gå i egen balans i låg form. Lockas inte att dra ihop eller dra ner så att den faller ner på bogarna utan låt hästen trava på framåt i volter som man minskar och ökar beroende på hur hästen bär sig. Jobba mycket i skritt först och gör hästen stark där. I skritten befäster du vikthjälperna och skänkelhjälper och sen tar du med dig det i trav, men bara väldigt korta travintervaller för att befästa samma sak där...Med bra jobb kommer hästen snart att lyssna på dig och gå i bra jog när du ber om det. Det finns inga genvägar dock...låt det ta tid;)

Tussemaja skrev:
Knapplån:

Westernridningen har gått framåt otroligt mycket på senare år så numera kan man knappt hävda sig med en travare i de högre klasserna.
Däremot kan man mycket väl tävla D- C nivå och klara sig skapligt - om det inte är för mycket quarter å paint som medtävlare ;-)
Rider själv kallblodstravare och inser att högre än C-nivå kan vi inte hävda oss. Jag är helt nöjd med att det är så.
Om det var så att travare var lika lämpade för western som quarter skulle man ju se en massa travare på tävlingarna vilket inte är fallet - i alla fall inte från B och uppåt.
Sen är jag helt med på att de flesta travare kan bli utmärkta ridhästar oavsett diciplin med rätt träning.
Westernridning är inte QH...eller appaloosa. Westernridning är en ridning för arbete och det fixar de flesta raserna. I tävlingssammanhang syns QH i första hand...för att det är en enormt stor ras, populär och enormt styrande i just tävlingssammanhang...Visst, det är svårt att slå sig fram där med andra hästtyper men det har mer med domarnas kunnighet i att bedöma en annan hästras gentemot en QH...och det finns knappt;)

Rent allmänt så skulle jag vilja hylla den varmblodiga travaren rent generellt som en mycket bra och användbar hobbyhäst.

Underbart temprament, ett hjärta av guld, finns i storlekar som passar alla.

Helt enkelt perfekta allroundhästar för den som inte har tävlingsambitioner på elitnivå.

Dock måste man vara rättvis mot hästen och ge den tid och rätt träning för sitt ändamål.

Okej! Tack för svaret, det ska jag helt klart tänka på och prova!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka