Headshaker (Sammanfogad)

Sv: Headshaker (Sammanfogad)

Tack för svaret.
Jag hittade bara nät för över fyra hundra kronor så jag köpte en flughuva av ngt svart nätliknande material. Den har jag klippt sönder och gjort ngt eget som liknar den jag sett på bild. Det fungerar jättebra, efter lite justeringar. Hon skakar nästan inte alls med det på. Det blev inte snyggt men jag kan säkert göra ett tiotal nosnät av det. Jag hoppas att det kommer att fortsätta att fungera lika bra.

Synd att det inte hjälpte din häst.

Jag pratade med en ponnymamma på tävling vars ponny hade flyveil på nosen. Frågade om den hade HS men den var utredd för det och tydligen hade den haft FLYGMYROR i sig. Det låter helt skumt, men den var symptomfri nu så länge den fick ha nosen ifred. Hysterisk över flugor osv, det kan man ju förstå.

Ang flyweil på nosen, så det har herrn här när vi rider ut. Jag har ett hemmgjort nät med, för mer officiella sammanhang ;) Men flyweilen fungerar faktiskt utmärkt just för att få bort vevandet pga insekter.

Jag var ju ett tag inne på om han kunde ha HS (finns en tråd om det), men tycks inte vara det utan någon kombo av insekter och solljus på lilla näsan. Och ganska dagberoende, dvs jag saknar fortfarande röd tråd.

Ett sto i mitt stall har börjat med att skaka/snurra huvudet när hon kommer in i sin box och vid ridning men jag har inte sett något speciellt i hagen.

Funderar på om det kan vara headshaking hon håller på med.

kl

Blä vad man blir nedstämd av att läsa denhär tråden:(

Jag har en häst med lindriga skaksyndrom och jag hoppas innerligt att det inte handlar om dethär..

Han frustar inte, men skakar på huvudet nu och då, endast vid ridning och då i början och slutet av passet. Då man kräver mer skakar han antingen inte alls eller 1-2 gånger.

Min ponny började skaka/nicka med huvudet för ca 1 månad sedan. Tänkte inte mer på det då det var ca 1-3ggr per ridpass och vissa pass inte alls.

Så var det en kompis som red honom för två veckor sedan och frågade om jag märkt att han skakar med huvudet och efter det har jag försökt hålla koll på saken..

Ibland skakar han han mer på huvudet och ibland endast en gång.

Jag tycker inte att han frustar mer än han alltid gjort och jag har inte sett honom klia mulen.

Idag promenerade jag med honom i endast grimma. Då vi började trava så började han att skaka på huvudet först några gånger i sidled/vanligt ruska av flugor och efter det ca 10ggr nickandes upp och ner. Inte direkt våldsamt men så att det märks tydligt.

Vi skrittade en stund och då nickade han kanske 2 gånger. Sen travade vi igen och då nickade/skakade han inte alls. Vid övergången till skritt nickade han 2 gånger men sen inte alls..

Har upplevt det som att skakningarna kommit under uppvärmning och avskrittning, medan han inte nickat alls eller 1-2 gånger då man rider/arbetar honom ordentligt.

Kan detta endå vara head shaking syndrom även om inte alla symptom finns??

Ingen som har några tankar kring dethär?? Om det inte är head shaking, vad är det då?? Finns det andra sjukdomar eller krämpor som har samma symptom??

Jag är rädd att jag har fått samma problem. Men det började i våras (mars - april nån gång), först trodde jag att det var någon ovana han lade till med när en tjej red honom några ggr (skulle bli medryttare på honom men det funkade inte). Men det är bara under ridturer, aldrig annars - än så länge *peppar peppar*

Nu när jag läst i tråden börjar jag bli orolig. ska testa annat bett och kolla sadeln igen och passar detta så blir det vet. undersökning...

inte alls kul när hästen nästan knockar en när man rider....:cry:

Usch ja..:crazy: Min har som tur endast små knyckar där halsen är så gott som stilla, endast huvudet rörs. Hoppas ännu på att hitta felet nån annastans. Ska kolla upp tänder, mun, öron och hals och möjligtvis ta ut en massör.

ja jag tänkte också på det där med att ta ut en massör. Pratade med min stalkompis som red honom igår (själv rider jag inte mkt nu pga graviditet) och då hade han varit jättelugn. De hade bara skrittat en kort sväng. Men det känns som att det är så olika från gång till gång.

om det är HS det skulle handla om så borde de väl kasta oftare med huvudet, som tex i hage osv...? inte endast när man rider? fast det kanske utvecklar sig olika? mycket frågor, men man blir ju orolig...

Vad jag läst om sjukdomen så börjar den just vi ridning och utvecklas därifrån till att hästen skakar också vid andra tillfällen..:(

ojdå :eek: det är väl bara att hoppas att det inte är HS då och hoppas att man hittar felet nån annanstans!!

Vi fick veterinärtid till nästa måndag.. Hoppas på att hitta nånting då..

Usch , det låter ganska läskigt det där :cry: Tycker synd om alla er med HS-hästar och håller tummarna för att allt ska bli bra igen !

Ja, jag hoppas ännu på att hitta nåt annat fel! Var ute på promenad med ponnyn igår och han skakade mycket mindre än senast! Det var då 25 grader varmt och solsken, så sol/värme borde inte ha så stor betydelse i vårt fall..

Idag visade han upp det klassiska klia mulen symptomena så jag är nu ganska säker på att det är HS det rör sig om..:crazy:

Bara att inhandla masker, nät och kolla upp vilka behandlingar man ska börja från..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka