Headshaker (Sammanfogad)

Sv: Headshaking syndrome?

Köpte mina nät via internet från england. Länken finns i svar 7 i denna tråd.

jag gjorde denna tråd för inte så länge sen;
se här

men ni som är insatta, vad tror ni?

Henchen skrev:
*kl* plus putt!

Är det nån som har ett bra ställe att köpa näten på?

Köpte från www.good4u.se, svensk sida. Fick 3 nät och ett "band" att sätta fast det på nosgrimman med. Funkar över förväntan, hon vande sig väldigt snabbt och har det även på sig i hagen tillsammans med en flugmask med öron.

Sv: Hss

Skriver väl här oxå då ;)
www.good4u.se, en svensk sida, fick 3 nät och en grej man sätter fast dem på nosgrimman med. Superbra! Skulle vilja ha tag på en mask med likadant nät, de andra är "raka" och ligger mot nosen istället för "runt", det gillar hon Inte. Får väl sy fast ett nät på masken hon har annars :idea:

Tänkte starta en liten tråd för oss med headshakers :idea:

Hur går det för er nu när det börjar bli soligt och varmt? Vad har ni för huskurer och mer beprövade metoder? Är det något som gör det bättre eller sämre?

Själv är jag överlycklig! Sessan verkar klara sig bra i år. Det är först för några månader sen jag verkligen fick reda på vad det var för fel på henne, och sen dess har hon slutat med allt socker och fått magnesium och nosnät. Och döm min förvåning...hon rycker inte :banana: Funderar på att testa utan nosnät nu, och se om det är tack vare magnesiumet det är bättre.
Förra våren kunde jag knappt rida, nu märks nästan ingenting.

Till Tott :bow: :bow: för all hjälp.

Sv: Headshaker (Sammanfogad)

maximilia skrev:
Till Tott :bow: :bow: för all hjälp.

:o Oj:o

Jag hjälper gärna till för jag vet hur desperat man blir av eländet.
Hoppas innerligt att det håller i sig för din häst. Nu har ju vädret varit ytterst HS-gynnsamt, så det ser ljust ut...:)

Min häst ryckte någon gång - sällan - efter att han blivit "frisk" så få inte hjärttillestånd för enstaka ryck någon gång emellanåt.

Oj, vad glad jag är för din och din hästs skull :bump: :bump:

Evergreen skrev:
Vill veta allt om denna åkomma...

Hur uppstår den?
Går den att bota?
Ngn som har erfarenhet av detta på sin häst? Hur gick det?

:bow:

Trigiminus neuralgi på människa, Trigiminus närven hamnar i kläm antingen i nacken eller vid käkmuskulaturen och orsakar en fruktansvärd smärta (migrän). Trigiminus nerven triggas även igång av starkt soljus, pollen eller damm som kommer in i näshålan. vi nyser ju om vi får in nåt i näsan och vissa av oss även när vi ser starkt soljus.
Hästen reagerar istället med att slänga kraftigt med huvudet och ibland då även frusta, om hästen även kan få huvudvärken vet jag inte men det borde inte vara omöjligt. En häst som spänner sig i nacke käke pga av obehag, fel bett, huvudlaget eller dålig ryttare borde också vara mer benägen att få det (egen teori).

Förutom nät på nosen kan man även prova att massera musklerna på käke och nake eller ta ut en massör som gör det.

//sara:)

fråga och svar från vet Derek Knottenbelt

Hi!

After listening to a lecture on diabetes I couldn't stop thinking that Headshaking might be an auto immune disease. I wrote about my thoughts to the newsgroup at yahoo and I got an answere from one of the members that you're thinking in this direction.

I did some reserach on MS and it surely makes sense. I also feel it explains why so many of us horseowners feel it started with a virusinfection, stress or accident.

Answere:

Yes, I am sure that we have a similarities here between HS and MS / post herpetic neuralgia in humans. There are fewer locations in the horse however and that has proven to be the problem. I am convinced that herpes virus is involved in some way or another; there are lots of possibilities
of course but it seems to me that prior vaccination of the mare before delivery and vaccination of the foal is a protective measure. This may go some way to explaining why so few high quality TB horses get headshaking. Usually it is dressage / eventing and riding horses. The reputation
for dressage horses being the most prevalent group is ridiculous - it is simply that dressage riders notice it much more and much sooner than others and then usually want something done about it.

In MS the diagnosis relies on MRI scans and patient information derived directly by discussion! We have neither method of course! The problem is finding tests that can help us. Its no good looking for herpesvirus responses because they are usually negative or irrelevant(possibly because the virus is inside the nerve cell - the disease may relate to the interaction between the immune system and the virus inside the cell - this creates the possibility of vascular plaques as in in MS. We are beginning to look at microprotein -changes in the cerebro spinal fluid but you are right in that the changes MAY be some sort of immune mechanism that inhibits the damping down influences of the higher centres in the brain. This means that the threshold of perception is lowered to the point where a defined trigger factor acting on a defined trigger zone induces a
massive reflex response in the facial nerve. This is perceived as pain in humans and we think this also applies to horses. i.e. they are suffering!
The condition usually stays in the nucleus of the trigeminal nerve only but in a few cases there are vague chronic lameness and some other difficulties such as eating problems and ear / guttural pouch or even chest problems.
These may relate to a wider issue altogether. The condition is not treatable by pain killers because the pain / reflex responses are neuropathic - i.e. they at=re more in the perception than the actuality - that does not make it any less real for the patient but it cannot respond to normal pain killers - even morphine does not help. What DOES help however, is drugs that alter nerve behaviour - i.e. they raise the threshold of perception and so the condition is not as obvious. Problem is the drugs are cleared from horses too fast and so it is almost
impossible to use them in the real world - they need shovels full!!

You will have seen horses that rub their faces - there are 2 possible explanations for this :
a) The area is numb because the condition has reduced the function of the associated nerve (we do the same when we have been to the dentist and had a nerve block!).
b) The horse rubs to give it some measure of pain balance - in the same way as we rub out heads when we have a headache. The more the headache the more and the harder we rub. This simply gives the brain a measure of the pain and acts therefore as a counterirritant.

WE have tried interferon -equine beta would be good but we can't get it. It will probably not help but may reduce the severity and progression. Steroids have been known to help the very earliest of cases (not necessarily the mildest ones that have been going for a long time!) but that does not surprise me. They do not seem to have a prolonged
effects and do not stop the disease progression. It is not the virus that is the problem - its the bodies response to it that is!

Anyway these are a few thoughts from my experience of the disease - if Johan wants to contact me that's good.

D

Tar upp tråden igen, våran gamla ponny har fått dessa symtomer nu i höst antagligen väldigt lindrigt ännu, ska få hit vet så fort som möjligt och kolla tänder mm, har bara vitlök och magnesium att testa så länge. det ser ut som om hon fått något som är irriterande i nosen inte i munnen hon fungerar likadant i träns som grimma när hon rids. är bra i avföring en fånghäst som inte äter något som är sött, har någon varit med om svamp eller parasiter i nosen ?

Nu är det min tur att ta upp tråden.

Det har inte hänt något nytt inom forskningen?

Ingen som har film på en häst med HS? När den har "anfall" alltså.
Jag har aldrig sett något sådant på någon häst, bara fått det beskrivet för mig.

lite knapplån. hoppas att det är OK
Min häst har inte haft några symptom på detta föränn nu den senaste månaden. Jag märker det bara när jag rider och då kanske om det är varmt och jag rider i skogen. Hon skakar på huvudet och kan inte koncentrera sig på annat. Efter att ha läst tråden börjar det bli jobbigt. Hon har haft fång en gång. Hon får ofta det man kallar "proteinknölar" men som jag tror är ngn annan överkänslighetsreaktion. Hon går på magert bete ca fem timmar om dagen och har då ofta mindre gallor och lite små knölar under ganascherna (stavning). Hon är inte fet men inte heller smal.

Med andra ord så verkar hon känslig för ganska mkt och kanske främst för socker (vild gissning).

Jag har egentligen trott att hon skakar på huvudet pga insekter. Jag ska leta upp en huva till henne så fort som möjligt.
Men vad tror ni kan det var ngt annat?

Heej!

Gud vad jag tycker synd om er och era hästar!!!!
Fy vad hemskt att veta att ens häst far illa fast man vet
att det finns inget att göra!
Kommer ihåg när min häst var halt och man såg att hon hade
ont, kände mig hjälplös :(

Men när jag läser allt detta som ni skriver så känner jag bara
ett hårt sting i magen! Dels blir jag orolig
för att min polle ska få det och dels för att det värkar så
fruktansvärt!!!

Lycka till med era hästar!!!

Ja hjälp! Jag hade glömt att jag svarat i den här tråden. Jag hittade mitt svar när jag läste trådar om headshaking.
Jag har precis varit ute och ridit och det var inte kul. Hon kastar med huvudet så fort hon kommer in i skogen, inte annars. Huvudet skakar häftigt upp och ner. Hon är mkt besvärad. Jag hoppade av ett tag och gick i förväg. Då gick hon tätt efter mig och "gömde" nosen bakom min rygg. Det är tydligt att det är ngt i nosen som besvärar henne. Jag antar att det måste vara pollen eller insekter? Jag ska prova med ett nät över nosen. Man måste nästan gå genom skogen här för att komma någonstans. Eftersom hon har haft fång (förra hösten) så vill jag verkligen kunna hålla igång henne under sommaren. Det känns inte bra om jag inte kan rida henne.

Provade på vår häst med nät, ingen effekt alls. Nätet kostade ca 150kr och kom från märket med de tre hästarna, som jag har glömt namnet på :p Det ska ju tydligen hjälpa rätt många, låter som om det skulle hjälpa din häst då det tydligt visar sig vid yttre faktorer.

hittade en video på nätet
http://www.lincoln.ac.uk/dbs/research/headshaking/video.htm

Fast jag tycker verkligen denna häst bara har väldigt lätt HS..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka